BEN ASHAARI

Wednesday, April 27, 2011

NASI BERIANI UDANG "MADU"..

P1270835
Salam sayang semua, haha..tiba2 ni, awal bicara dah bersayang2 bagai..alaa tak salah kan. Orang kita ni kan bila sebut "sayang" jee, mula lah..ewww. macam gatal jee....kann. Tak pe lah gatal pun gatal lah, memang dah betul gatal ni, bergaru2..sebab apa..Tu nampak udang tu. sebab tu lah. Dah beberapa hari nak masak nasi beriani udang, sampai Sunah pun kata, "dari hari tu pcm kata nak masak"...habis tu nak buat macam mana, niat tu dah ada, seru je lom sampai. Jadi ni hari mat masak dalam 500 gram beras. Udang pulak ada lah dalam 5 ekor, saiz besar. Udang kaki merah atau udang pengantin. Nasi ni makan dengan acar mentah atau acar berempah pun sedap. Ok untuk N3 kali ni kita bersama rombongan Kak Kiah Lenggang singgah di blog yang ini pulak....Enjoy yeahh!!...

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 ekor udang kaki merah, saiz besar, bersihkan contoh di sini..
500 gram beras basmathi, rendam 30 minit dan toskan
750 ml air
200 ml susu sejat IDEAL
2 helai daun pandan, disimpul
1 pokok daun ketumbar, kerat kasar
1 camca besar bawang goreng
1 camca besar penuh rempah beriani*
3 camca besar air*(*bancuh hingga jadi pes)
1 camca besar madu
Garam secukup rasa
1 1/2 camca besar minyak sapi
3 camca besar minyak masak
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
5 kuntum bunga cengkih*
2 biji buah pelaga*(*rempah tumis)

BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji cili hijau
1 biji tomato saiz kecil
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 inci halia

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak sapi dalam kuali bersama minyak masak. Udang yang telah dibersihkan, digaul dengan sedikit garam. Kemudian goreng hingga kemerahan, angkat dan tos. Ketepikan.
  2. Dalam kuali yang sama, masukkan rempah tumis dan tumis hingga harum. Masuk bahan kisar halus dan tumis hingga harum, tambah bancuhan rempah beriani. Tumis hingga terbit minyak. Masukkan 1 helai daun pandan dan beras, gaul rata dan goreng beras tadi sekejap.
  3. Masukkan beras tadi dalam rice cooker. Masukkan baki daun pandan, susu sejat, air, daun ketumbar dan bawang goreng. Tambah garam secukup rasa dan juga madu, gaul rata dan masak hingga nasi kering. Letak udang goreng tadi dan biar nasi betul2 tanak.
  4. Berhati2 gemburkan nasi tadi dengan chop stick. Tapi jangan gaul banyak kali, nanti nasi akan patah2. Boleh hidangkan, jika suka tabur hirisan daun sup dan bawang goreng, sertakan dengan acar sebagai pelengkap..

23 comments:

Belog MTT said...

Lapaa terus jadi nyee niyh.. Huhu~

cik Ida said...

yummy!!!

nak satu!

Mat Gebu said...

@ MTT - erkk...hehe,ala ala ala..

@ cik ida - Siappppp!!!

Ibu Darwisy Comey-Lotey said...

PCM..sodapnye..den terlior ni..pagi tadi wat tuna roll yg PCM buat..tapi kite derhaka sikit..
http://ibudarwisy.blogspot.com/2011/04/tuna-roll-bersalut-oat.html

Ujang9897 said...

tak gatal pun tak mkn udang..=)

dari kecik tak suka mkn udang..nanti muntah..=)

Eza Ridzwan said...

wahhhh...sgt menyelerakan!!!!...bleh pos sepinggan ke putrajaya?...sgt telioq dah nie PCM!

ayu sleeping said...

ayu sleeping nak udang je boleh....lapar pulak....

Jiejah @ Iza said...

gegel jap lutut tgk udang besaq hihihi

cik cakcibo said...

sedopnyer.. nasi beriani.. balik nak gi cari lah!! makan ngan ayam maduu..

udang kureng skit la abg mat... nanti lidah sy gatall..alahan seafood

!✿❤Cik Izan❤✿! said...

mak oii...besar punyaaa...! bermadu bagai che mat kita petang ni nampaknya...^__^

akuanakpahang said...

Salam CMG, pergh mmg lazat tu.. udang tu pulak duk ngan madu dia ker hehehe :)
New Entry "Rakan Facebook buat kenduri seks."

nur easy said...

besarnya udang tu..puas makan

ramizah said...

kenapa nampak sedap tuuu....lapar!

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

nak cari kayuuuu... ehhh silap!! nak cari udanggg... nak cari udangggg.. nak cari udangggg... nak cari udanggggg... haa.. baru betul.. hehe..

CT Delima said...

Mat.... BESOU NYA UDANG TUUUUU !!. kalau meratah udang tu konpom kak ct tak makan dah nasi tu.. hehehe

the triplets said...

besaqnyer udang, suke

Wuucin said...

besar nyer udang~~~~

bobiedanbad said...

sedap..
resepi yg mesti di cuba
:)

Yatie said...

Besornya udang tuuuuuu....terliur je tngk menu Mat arini....

HomeKreation said...

Emmmm.... dap dap tapi kita takleh makan udang beso2, yg kenet2 boleh lak...

aZuMaya said...

salam..yg paling best tue,,di hidang dlm pinggan klasik...hehehheehe

Ana_ummu said...

salam,tumpang tanya,rempah beriani tu mcm mana ye?saya kat uk,so mmg xdak la rempah beriani tu..klu nk buat sendiri macam mana?teringin nk makan nasi beriani udang ni!mcm best je!:)trima kasih byk2!

ShashaCatering said...

Tak pernah makan la nasi beriani udang ni. Nampak sedaaaapp jer ;)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.