MAGGI GORENG JELAHH..TAK LARAT NI... - Dapur Tanpa Sempadan...

Tuesday, April 19, 2011

MAGGI GORENG JELAHH..TAK LARAT NI...

P1270639
Aduhh..mat kan rasa tak sehat sangat, tak larat nak masak..Semalaman tak tidur, bukan apa, tak mo lelap, penat dah lelap kan mata, mungkin sebab mat demam malam tadi, nasib baik siang ok dah cuma tinggal pening2 dan rasa "panas"...Hmm lepas tu kan serius lahh, mat geramm jee, kalau silap sikit je kan aku mudah nak hangin....nak marah. Pagi tadi nak jengah dapur pun malas, bila jam 10.30 pagi baru rasa haus, lapar...Malas nak fikir, goreng mi maggi jee lah, tapi guna rencah sendiri, tak guna maggi punya...masin lah maggi punya tuu, lagi pun macam serbuk perasa dia terasa. Ok jom kita semak resipi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 bungkus mi maggi, asingkan perencahnya, celur hingga lembut dan toskan
1/2 camca besar cili kisar
1/2 camca besar sos cili
1 camca besar sos tiram
2 biji bawang merah, hiris
1 ulas bawang putih, cincang
1 biji tomato saiz kecil, cincang
1/3 cawan hirisan daging batang pinang
6 ekor udang, kupas kulitnya
1 genggam hirisan kobis
1 biji telur
1/2 cawan air
Kicap cair secukupnya
Hirisan daun sup untuk hiasan
Hirisan cili merah untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang merah, bawang putih dan tomato cincang hingga harum. Masukkan cili kisar dan tumis hingga garing, tambah sos cili dan sos tiram, kacau dan masukkan udang dan daging.
  2. Tolak ketepi kuali dan masukkan telur, biar sedikit mengeras dan kacau hancur. Gaul dengan bahan lain dalam kuali dan tuang air. Masukkan hirisan kobis dan masak hingga pekat.
  3. Tambah mee tadi dan gaul rata. Tambah kicap cair secukup rasa. Kacau dan boleh matikan api. Hidangkan dengan menabur hirisan daun sup can cili merah...

30 comments:

  1. hahahaha.. pak cik mat tak berapa gebu pemalasss! hahah..

    hari ni saye buat prata je pak cik mat tak berapa gebu..

    saye tenyehhhhhhhhh~

    ReplyDelete
  2. aduhhhh walaupun maggie goreng tp tetap menggiurkan..udang tergolek2 daaa~

    ReplyDelete
  3. rehatla pcm

    byk minum air..npe asyik "Panas" je

    tak elok=P

    ReplyDelete
  4. che mat ni msk apa pun nampak sedap...kalau bg rumput pun rasanya che mat boleh masak bg sedap agaknya...^__^

    ReplyDelete
  5. Mat gebu bukan pemalas...tapi kalau dah badan x sihat mmg x larat nak keje..tapi kira mat gebu ni ok sbb sedemam-demam beliau..masih terhidang maggie goreng yg menyelerakan...jaga kesihatan..sbb skang musim demam...hihihihi :)

    ReplyDelete
  6. amboi2 simple tapi cantik sungguh megi goreng tu,.

    ReplyDelete
  7. amboi2 simple tapi cantik sungguh megi goreng tu,.

    ReplyDelete
  8. maggi goreng mmg atr favourite saya. kalau gi kedai mamak, penanda aras utk kedai mamak tu masak sdp adalah maggi goreng. mmg yg tu akan saya order dulu. huhu

    ReplyDelete
  9. kalu dah teror masak, maggi goreng pon nampak sodap..

    ReplyDelete
  10. tgh 'down' gak ni cik mat. nak sesudu boleh??

    ReplyDelete
  11. kelasss cikmat..megi goreng pun taruk daging patang pinang. :D

    ReplyDelete
  12. ciannye pcm tak sihat...saya pun sakit pale ni..jangkit pcm..huhuhu

    ReplyDelete
  13. owh magggi memang menjadi pojaan hatiku...
    saya pun slalu wat rencah sndri...tp simple aje..tak leh lawan abg mat gebu...hehe...(",)

    ReplyDelete
  14. moga cmg cepat2 sembuh...
    ala..goreng maggi pun dah nampak sangat sedappp..he..he..

    ReplyDelete
  15. abah saya demam mesti carik maggie...

    get well soon cik mat:)

    Air Asia bakal ada pramugari berjambang

    ReplyDelete
  16. huwa3... dalam malas2 tupun sebungkus maggi 6 ekor udang tuuuuu... hehehe

    ReplyDelete
  17. wahhh...lagi sedap dr meggi ketam nipah yang saya makan..saya ada buat entry psl tu..heheheh~~


    uncle gebu..buat la meggi ketam plak lepas ni...heheheh~~~




    ^___^v

    ReplyDelete
  18. Cik Mat, dalam tak sihat pun rajin gak jengah dapur yeeee....apa pun diharapkan semoga cepat sembuh yaaaa...kalau rasa nak marah tu...cepat2 gi mandi, sejuk la badan berhangin tu sikit kan

    ReplyDelete
  19. aaaaaaa~lapar megi goreng~ xde sape2 ke nak masakkan utk saye? Saye baru balik potong orang tadi neyh~ lapaQ lapaQ!^___^

    ReplyDelete
  20. Hahha..releks..terima kasih semua...tapi serius lah ni hari rasa malass...atau bahasa halus dia tak berapa nak rajin....huhu..

    ReplyDelete
  21. aku pun makan meggi mat...hati x sedap lahhhh..takutttt! huhuhuhu

    ReplyDelete
  22. @ sis_linn - bawah bertenang yea linn...kita sama2 berdoa..moga tak de apa2..

    ReplyDelete
  23. demam2 pun nampak sedap meggi en mat ni.. sy pun baru elok demam tinggal selsema je.. en mat ok lagi meggi sy semalam telur dadar je sebab tak larat sangat...nasib hubby tak kisah.. hari ni nak try meggi en mat ni :)

    ReplyDelete
  24. menu yg selalu dibuat oleh saya yg bujang ni..ringkas tapi sedap...:)

    ReplyDelete
  25. sedap dan menyelerakan... saya dh buat ada tag en mat..
    kli la my blog

    http://sitiiera.blogspot.com/2011/05/maggi-gorengmood-becuti-dapur-pun-ingin.html

    ReplyDelete
  26. http://rocktoadamlambert.blogspot.com/

    xbubuh garam ke???mesti xmasin tuh...

    ReplyDelete
  27. cik mat demam demam pon, masakan U tetap power lah.....hehehe

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.