BEN ASHAARI

Monday, April 4, 2011

LONTONG.....SARAPAN ORANG JOHOR..

P1270005
Salam morning pagi Isnin untuk semua. Dah sarapan ke?...Hmm mat semalam tidur awal dan bila dan tidur awal, bangun pun awal...jam 3 pagi!!...Masalah kann. Hari ni sarapan lontong. Hmm sebab kalau kita cakap tipu kan dosa, jadi meh sini mat cakap betul2..Lontong ni bukan mat buat, tapi semalam kak ipar mat balik rumah mak dia, mereka ada buat kenduri sikit. Jadi dia bekalkan kami lontong. Pagi ni mat jadikan lah lontong ni sebagai sarapan pagi. Rasa kuah dia sama macam mat buat, cuma lebih pekat. Sebab tak de telur rebus, mat letak telur mata lembu je. Sambal tumis tu mat buat lebih, jadi simpan dalam peti sejuk..

P1270008
Orang2 Johor memang kerap bersarapan lontong selain nasi lemak, roti canai dan kueh2. Tapi kan kalau real nya lontong, mereka guna yang nasi yang direbus dalam kelongsong daun pisang, kalau di Singapura lontong mereka guna yang jenis macam tu. Selain tu kan, lontong boleh juga makan masa petang, sebab sekarang mat tengok depa buat macam tu, sama macam nasi lemak, cuma lazimnya ia dihidangkan waktu pagi...tapi walaupun ini bukan mat buat, dulu mat pernah buat..jadi mat share resipi dia yeaaa...

BAHAN-BAHANNYA:-)
1 biji kelapa, diparut
2 batang serai, dititik
1 biji bawang besar, dihiris halus
3 ulas bawang putih, diketul
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 1/2 camca besar udang kering, rendam 1o minit, toskan dan tumbuk kasar
1 kiub ikan bilis "MAGGI" (optional)
1/2 cekak so hoon, dikerat
Garam, gula dan serbuk perasa (jika suka)

BAHAN SAYURAN :-)
1/4 biji kobis, dipotong kecil
1/2 biji sengkuang, dipotong mancis
1 batang lobak merah, dipotong mancis
10 tangkai kacang panjang, dipotong serong
2 keping tauhu, dipotong dadu sederhana besar
2 keping fucuk saiz sederhana (tauhu kering), dipotong sederhana besar dan rendam
2 keping tempe, dipotong kecil
1/4 ketul sawi bunga, dipotong kecil

Bahan Lain:-
Nasi impit
Telur rebus @ telur mata lembu
Sambal tumis
Serunding kelapa (optional)

Cara membuatnya:-
  1. Tuang 1 cawan air dalam kelapa parut, ramas dan perah untuk santan no.1. Tuang 1000ml air, ramas dan perah untuk santan no.2. Ketepikan.
  2. Dalam periuk, tuang santan no.2, masukkan udang kering, kiub ikan bilis, serai, bawang besar, bawang putih, lengkuas dan serbuk kunyit. Masak hingga mendidih.
  3. Masukkan sengkuang, lobak merah, sawi bunga dan tempe, bila lembut sedikit boleh masukkan kacang panjang, kobis dan fucuk. Biar mendidih perlahan dan masukkan tauhu. Kacau perlahan. Masukkan so hoon, basuh so hoon sejurus sebelum dimasukkan ke dalam periuk. Tambah garam, sedikit gula dan serbuk perasa jika suka.
  4. Akhir sekali tuang santan no.1 dan kacau perlahan, biar mendidih perlahan. Angkat dan boleh dihidangkan bersama nasi impit, serunding dan sambal tumis..

26 comments:

suri said...

Nyam3..my pebret lontong..sodaapp

Mama Hanim said...

Salam CMG. nmpk sedap tu. kalo kt kedah plak menu wajib bekfes nasi lemak. gi mana2 kedai pn conpem ada nasi lemak menu pagi.

(Gambar) Murid 7 Thn Dipukul Meninggal Dunia, Guru Ditahan

Senarai Penuh Pemenang ABP BH 2010, Shaheizy Sam Bintang Paling Popular

marina anakcikbob said...

my feveret ever!

Isteri Yang Comel said...

nak makan lontong sekarang juga

Ayu said...

Assalam che mat,
kebetulan akak pun tengah merebus lontong hari ni..tapi yang instant punya (cap adabi)..akak lebih suka yg dalam plastik ni sebab yang bungkus dalam daun pisang tu kan kadang2 keras lontongnya..hehe
tengok lontong ni kecur lah pulak, nasib baik hari ni akak masak lontong juga..hehe terlepaslah kempunan..

Nuridah said...

Assalamualaikum CMG,

bila ternampak lontong kat blog list ayu terus lompat ke sini...mmg febret lontong....bubuh serunding lebih2 pasti mentua lalu pun buat tak nampak....hehe...minta izin copy resipi ya...terima kasih.

Gee said...

Assalamualaikum Che Mat, nampak sedap betul sambal tumis tu, tp saya lebih suka makan lontong letak sambal kacang (macam kuah sate tu)& biasanya kalau cara tradisi Johor, tauhu tu di potong 2 je 3segi & digoreng dulu sebelum masuk dalam kuah.. :)

yna fazlyna said...

yuhuuu... lontong kegemaran ku... memang sedap buat sarapan.

Along Usop said...

lapa le puleksss.... =.=

akuanakpahang said...

Assalam CMG, pergh mmg best kalau pekena lontong pagi2 nie baru semgat nak buat keje :)
New Entry "Anugerah Artis Berpakaian Paling Sopan | Anugerah Bintang Popular Berita Harian."

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

lama nyer tak mkn lontong.mmg sarapan kita org johor kan mat?

Oh Oeya said...

Mokcik klu lontong nih.. makan utk sarap ker.. siang ker.. mlm ker.. mokcik boleh layannn.. sedappp tuuu :)

nurhidayah said...

wow..sedapnyelontong...

nurhidayah said...

wow..sedapnyelontong...

eelobor said...

hehehe, saya orang kelantan pun suka ngan lontong nih. memang sedap...

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

kat PJ ni pun dah byk gerai jual lontong utk sarapan... mmg feberet jugak ni.. mungkin sebab ada tempe kot.. hehe.. time raya pun lontong menu wajib!

sarah said...

lontong fav..!
lapa :(

Khumaera Ismail aka Habibi Hamid said...

abg mat!! lontong memang best!! meh pos sket ke maera..hehe~ bfast pun kitowg mkn sate tau.. =)

LiTtLe^m3 said...

sedapnya.. kalau org johor wajib ni lontong sarapan sesekali. kat KL ni tak jumpa lg yg sedap jadi kalau terasa nak makan buatlah sendiri :)

Salmiah said...

lontong daun pisang. belum khatam lagi belajar dr mak. mmg sedap mkn lontong utk sarap pagi, takpun mlm nnt... isshhh... terliur sudah.

cikgu isza said...

salam mat,
saya pun ada terdengar yang lontong ni femes di johor tapi 3 kali saya pergi johor.. takda pun saya jumpa gerai yang jual..
kenapa yer?

kakchik@ella said...

lamanya tak makan lontong .. rindu kat johor ,, kena buatan cik mat la nih.

~hAKim ZaiLAn~ said...

pehhh..xpernah lagi makan lontong camni..

fara dean said...

Lontong ni ada satu rasa unik...
nak rasa bole??
nyum2!

sereez said...

Cik Mat...ada tak resipi buat air asam (yg cicah dgn ikan bakar tu...) teringin nak tau cik mat guna bahan2 special ape....

Camie Shid said...

Salam CMG.. sy sama ngan en.eelobor... org klate tp suko sgt mkn lontong.......

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.