BEN ASHAARI

Wednesday, April 13, 2011

LEMAK IKAN JINTAN MANIS....DERHAKA PUNYA!..

P1270378
Salam semuaa, dah makan tengah hari?..Masa mat tulis ni, meja makan dah siap, cuma tunggu ahli lembaga pengarah semua hadir...dan boleh lah santap..haha caya kee...lantak koo lah nak caya ke tak. Ini asalnya resipi masakan kak ummi kuantan, udang masak lemak jintan yang ini.. Tapi kita kasi derhaka ini resipi, tukar pada ikan dan sedikit tambahan benda dalam nya. Tak banyak sikittt jeee...alah kak ummi pun tak kesahh..dia ok. Mat guna ikan selar besar..hmm ikan tu ada lagi 2 ekor, nanti lah yang tu kita fikir masak apa plak kan. Pasal ikan tu kan terpulang anda nak guna apa jenis, tapi pada mat biarlah yang berdaging. Pstt..kalau u all nak guna ketam pun sesuai...kalau nak derhaka tak hengat, boleh guna ayam..tapi tambah lah halia dalam bahan kisar tu.. Ok sekarang kita lihat resipi dia pulak...terima kasih mat pada kak ummi atas resipi sedap nihh...minta halal yea sebab derhaka serba sedikit.

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan selar jenis besar..atau apa2 ikan berdaging
2 batang serai, dititik
1 keping asam gelugor
7 biji tomato ceri, belah 2 setiap biji
1 cawan santan pekat
2 cawan santan cair
Garam dan secubit gula
10 biji cili padi merah siam, diketuk
2 biji cili hijau, dibelah dua

BAHAN KISAR HALUS :-)
2 camca teh jintan manis
6 biiji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 batang serai, hiris halus
2 cm kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis serai titik dan bahan kisar halus hingga harum dan terbit minyak. Tuang santan cair, kacau dan biar mendidih.
  2. Masukkan ikan, asam gelugor, cili padi titik dan cili hijau. Biar mendidih. Tuang santan pekat dan tambah garam secukup rasa dan secubit gula, Kacau dan masukkan tomato, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan sambal belacan serta ulam2man...

14 comments:

bersama kak Es said...

masuk jintan mmg sedap. tgh gelegak tu yg tak tahan bau nye...menusuk sukma kan CMG

✿❤ IzanCraft ❤✿ said...

che mat ni kalau 1 hari tak derhaka mmg xsah ooo...apapun masakan tu sgt menarik...^__^

syAfA said...

wah! best.best.tapi,sini malam skang..hehe..

mat gebu,nk tanya nie.
kalo nak wat goreng pisang mcm entry baru ni,

masalah syfa kat sini x jumpa tepung beras .ada x ley guna menda lain?@-@..asalkan ley jadik macam pisang goreng.

nurayunni said...

wa..bestnye...kene cube nie...

noorhayati said...

kalau derhaka jadi lagi sedap tak pa jugak..kalau saya yang masak pas tu derhaka plak rasa2 mau hancusss

kakchik@ella said...

cik mattttt .. kakchik 'copy' lagi. hihihi ...

mcm ni lah said...

ahhhaaaaa ni la satu2 nye masakan yg aku tau nk memasak nye resipi turun temurun keluarga aku ni,.. biase ar kan org n9 mesti tau nyer lah,. tapi kalo org n9 wat masak lomak takde nye nak letak bawang merah n bawang putih nti masak lomak takde umphhh santan mesti kene letak lebih munyerr,.

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam mat..
akak nak derhaka kat resepi kak ummi ni tak berani.. dok tunggu la jugak sampai jumpa udang galah.. tak jumpa2 jugak tu yg tak buat2 lagi tu.. hehe.. (alasan baekkkk punya!!!)

Ija Zambry said...

salam tuan umah, kite datang bawak taperwer! kompem menu malam ini. mekacih cikmat menyelamatkan daku dari pening palo pikir nak masak apo!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

tak pernah mkn resipe camni CMG..tq share resipe ye!

akuanakpahang said...

Best tu sebab ada jintan manis :) kalau jintan pahit mmg tak best :)
New Entry "Boleh dedah payu dara, purdah haram..."

Ummi said...

Hahahha...apa nama ikan tuh? ikantaktaunamaapamaintibaijek eh? hehehehe....Selamat Derhaka la Mat oiii..hehehhee

Azita Zain said...

isshhh...CM ni asik nak derhaka jer...kena sumpah kang...! hehehe

Zie said...

as salam CMG

dtg jenguk kederhakaan resipi CMG hehehe

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.