BEN ASHAARI

Thursday, February 24, 2011

JUS CARROT SUSU.....CELUPARNYA MULUT MU!!..

P1250898
Salam malam semua, geramm mat tak nak dapat nak bendung petang tadi (terima kasih Ben Ashaari, sebab sudi mendengar), bukan nak saja mengumpat keji, tapi tu lah kita manusia ni begitu mudah berkata2 tanpa menghiraukan kesensetifan orang lain, ada kah ini penyakit keturunan atau pengaruh sekeliling, nak ditegur sudah tua, adat lah kita yang masih usia "agak" muda ni menghormati orang yang lebih berusia, tapi malang dia tidak menghargai kehormatan diri sendiri, sewenang2nya memperkatakan sesuatu yang begitu mendatangkan amarah...Ya Allah, sebab aku masih ingat pada mu, maka aku bersabar sehendak mungkin...Apa persaan anda bila anak buah perempuan anda yang tanpa ayah (anak yatim), dikata bakal menjadi "bohsia"!! ibarat kata orang2 tua, cubit peha kanan, peha kiri terasa juga...mat sungguh tak puas hati, aku ni bersabar juga tapi ada hadnya, hairan lahh, sorang "akak" di kejiranan mat, mulut sungguh hina, mulia lagi kain pengesat kaki!!, seingat mat lah hampir 80 tahun sejak arwah datuk mat menjejakkan kaki ke tanah Sedenak ni, dan keluarga kami sedikit pun tak de masalah...."mereka" tu siapa untuk mempertikai kami?..Pasal apa yang kami miliki...itu semua hasil titik peluk keluarga kami, kalau mereka2 tu rasa mampu, berwang dan berkuasa, silakan ambik sebanyak mana yang suka..kami tak halang apa2,...Generasi2 baru yang berkelana ke Sedenak ni sebenarnya kurang faham mengenai sejarah kami sebagai antara penduduk lama di sini....kalau mat cerita kan nanti jadi isu pulak...Hmm minta maaf sebab terlepas perasaan geram ku dalam N3 ini...Ok lah hati ini masih bersisa karat berbisa...hmm tak pelah biar lah orang buat kita, balasannya pasti akan tiba nanti...bersabarr saja lahh...

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 biji lobak merah, cuci dan kerat2
300 ml air
2 camca besar gula pasir
1/3 cawan susu sejat "IDEAL"
Ais kiub secukupnya
Air mineral secukupnya
Lobak merah yang dibentuk, untuk hiasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kisar lobak merah tadi dengan 300 ml air, hingga halus, tapis dan asingkan jus serta hampas. Masukkan jus tadi ke kembali ke dalam blender bersama2 gula, susu cair dan ais kiub. Kisar lagi hingga halus.
  2. Tuang dalam bekas sesuai dan tambah ais kiub lagi jika suka, hias dengan lobak merah. Hidangkan sejuk...hmmm i likeee!!..

30 comments:

Sunah Mohammad said...

huhu...jahatnye dia cakap gitu... :(

Nieza said...

bersabar lah cik mat...jgn dilayan org yg pendek akalnya tu lagi dilayan lagi menjadi2 kan....biar tuhan saja yg membalasnya...baik layan jus carrot susu ni.....terliur pulak nengok jus ni..:)

cek chun said...

kalau menulis kat sini boleh melepaskan apa yang terbuku kat dada, chun sedia membacanya cikmat.

apapun, kalau minum carrot jus tu, konpem panas dalam hati jadi sejuk beku :)

joegrimjow said...

tengah minum sirap bandung
hehehe

kakchik@ella said...

suka2 je nak cakap anak org camtu. tak peka langsung dgn hati dn perasaan org. tak baik tau ckp org camtu. suh dia check tepi kain sendiri gak cik mat. ada koyak tak?

btw cik mat, kc buat jus carrot + sunquick. sedap cik mat. cuba cik mat buat.

Ayuni said...

ntah2 org yg ckp tu ank dier camtu...

tinazain said...

Sabar jerlah Che Mat, mulut org mmg camtu.. kalau mulut tempayan lamadah kita blh tutup @ lg best pecah terus tempayan tu. What goes around will comes around. Esok2 dia dapatlah reward cash dr Maha Esa, Iállah

bun said...

samapi hati cakap cam tue
sabo yep

-ilhamvetto- said...

kuatkan hati cik mat...
kalau dia melampau lagi lepas ni cik mat kena amik further step laa.. tapi jgn laa smpi naik tgn n kaki...

moga air yg keruh ini akan cepat menjadi jernih.. amin..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kurang asam ++++busuk mulut org tu.geram lak LM baca..huhu.sabar ye MG..

HaSue said...

wah .. itu makcik suda lama idup ka?dah byk sgt amalan kot..huhuuu..
harus sabar banyak2 laa kan...nak cakap terus terang pun ok jer kot..'tak baek makcik cakap gitu...'

just carrot satuw!

Melur Jelita said...

Jahatnya muluttttt...tak takut ka kena gunting kat akhirat?

miszlullaby said...

sabar cik mat. Orang yang mulut jahat ni tak ke mana. Akhirnya makan diri sendiri jugak. ML suke sangat dengan carrot juice. Suke yang pekat-pekat tu. memang fevret lah. Paling class kalau dapat gelas besar. Fuhhh...kenyang minum air je =).

Air ni bagus untuk mata sebab kaya dengan retinol (vitamin A), kalau ada anak yang rabun, bagi minum air carrot susu selalu. InsyaAllah, boleh bantu kurangkan rabun. Pernah dulu, Ml rabun, lepas amalkan minum air carrot susu berkali-kali, rabun tu hilang. Tapi sekarang sebab banyak study, rabun la balik.tapi still power mata ML rendah. =)

Tapi janganla setiap masa minum air ni je, nanti jadi warna oren pulak.=)

SYAZIRA said...

CMG.. kita serupaa... Syz baru je tesrenpak dgn or yg bermulut se'fesyen' dgn org kmpg mat tu di tmpt keje ni. dia punye tuduhan pd sya..mak aii.. rase mcm skrip watak jahat dlm sinetron indonesia tuh. huhu~~sampai menitik2 air mata. tp berkat kesabaran.. tak lame lps tu, hmmm...dia terkena blk atas batang idung sendiri.. time tu, sya geleng kpala je la... sabar je CM.. ;)

azila said...

wah..sama lah menu air kt ptg semlm en mat..:)

~~miera icey~~ said...

sabo ye cik mat...sy pon slalu kene...maklumlah...sy nie x berayah...ayah da lame meninggal...mulut manusia nie xley nak tutup...ape blh buat...tapi Alhamdulillah...berkat usaha dan doa mama,kami berjaya kesemuanye...insyaAllah xde yang akan jadi "bohsia" @ "bohjan" kelak...

MULAN said...

sabor mat.. bior je la sampai dia penat.. orang hasad gitu la..

mia.lia said...

sumbat je peria kt mulut diorang
sbr je la mat yek..

da lame mnum carrot susu..
sy pena order kt kedai..jus karot..tp xltk susu..sdp gak ;D
plain gitu..hehe

Ina said...

jahatnye mulut..Subhanahllah..
New N3: Dunia Blogger dah macam Dunia Artis!!

Ummi said...

Salam Mat,
Waaah kes ko citer kat akak petang semalam tu eh....eemm...Itulah dia antara dugaan kita berjiran atau duduk sekampung ni kan...igtkan boleh wat sedara, ada jgk yg rasa x senang hati tengok kita senang...bersabar banyak2 lah Mat...insyaAllah anak2 buah Mat tu akan membesar dengan baik dan dalam lindungan Allah swt jua hendaknya...sabar eks..!

Adzriel AB said...

amboi...siapa dia nak menentukan masa depan org lain. silap2 budak tu juga yg menolong dia nanti. kita bukan tau apa yg bakal terjadi. takpe...sejuk2kan dgn carrot susu ni..

bungacahaya said...

Assalamualaikum Mat.

Bila2 nanti mat ajar buat skon boleh? Ari tu g Cameron makan skon ngan jem stroberi rasa cam termimpi-mimpi plak.

Tapi ada satu masalah...saya tak tau guna oven la mat. Pening la tgk arahan kat resepi.

Lya Colours said...

feveret ni carrot susu. kalau p makan luar, slalu gak order air ni. nak buat sendiri maleh. hihihi

kakmelor said...

mat..org mulut celupar mnandakan dia tak berilmu..bila org fitnah kita ckap alhamduliah. kerana dosa kite akan dapt kat dia..

Beautiful Butterfly said...

sabar je lah abg mat,adat dunia memang tak dpt nak elak.mulut org kita xdpt nak tutup.yang penting sabar ye...

kak ina kl (1) said...

kecian anak buah kamu tu..bersabar ajerlah mat..

WanYgBest said...

pendek akal betul org, tak guna ada bapa, tapi tak berjaya mendidik...

littlemonsters said...

Sabar En. Mat. Apa yg kene pada keluarge en Mat kene pada keluarga Ayah saya 50 tahun dulu masa arwah atuk meninggal dengan 6 orang anak yang kecil Berkat kesabaran arwah Nek, semuanya berjaya dengan cemerlang dan orang yg mengutuk tu..tehegeh2 senyum sumbing nak mengaku sedara. Allah nak bagi lebih pahal buat En Mat sekeluarga. saya doakan semua anak saudara En Mat cemerlang dunia akhirat dan terselamat daripada malapetaka didunia ini. Usaha murni En Mat sekeluarga menjaga mereka insyaAllah akan dibalas di syurgaNya nanti.

Woofer Storm said...

baru je nak dtg ke entry ni ckp ni my faverite..tapi skit hati baca entry ni..
apa kes kata bohsia ni?alamak orng skg ni,tak senang ngan orng lain..nak tegur kalau salah pun biar behikmah,sy pun try cuba tak melentinh walaupun snsitif bila ditegur,tapi tapi dan tapi tegur dengan cara berhikmah bukan membabi buta..

skdr pndpat cik mat,jgn mara3
cool disini^^

hana devushka said...

enaknya jus carrot susu~