BEN ASHAARI

Monday, January 10, 2011

SAMBAL GORENG JAWA.....

P1240972
Salam petang semua, anda orang Jawa?...Uikk Hana, terus angguk pala, haha,yelah..yelah...
tau koo jawa Batu Pahat. Mat gebu pun jawa, tapi kita fusion nya jawa, sudah banyak campur. Sambal goreng jawa ni salah satu hidangan wajib dalam proses penyediaan nasi ambeng..tau tak apa itu nasi ambeng?..Nasi ambeng ialah nasi putih yang diletakkan dalam dulang yang beralas daun pisang, dengan lauk2 tradisi mereka antaranya sambal goreng, serunding, ikan masin, ayam masak kicap, mee goreng dan mee hoon, mungkin ada lagi lain2 lauk. Selalunya satu dulang dimakan 4 orang, dan kelazimannya, ianya dimakan sedikit saja, kemudian dibungkus dan bawak balik kerumah....ala2 "berkat' macam tu, begitulah kesahnyaa...Ok jom semak resipi sambal goreng jawa style mat gebu pulak..


BAHAN-BAHANNYA :-)
7 tangkai kacang panjang, hiris serong
1 biji kentang, dadu dan goreng hingga empuk, toskan
2 keping tempe, dadu dan goreng, toskan
1 keping tauhu, didadu dan goreng, toskan
1/2 cekak soo hoon, kerat pendek dan rendam hingga lembut
40 gram fucuk, potong kecil dan rendam hingga lembut
3 keping pedal ayam muda, cuci bersih, hiris kecil
2 keping hati ayam, cuci bersih dan potong kecil
1/2 inci belacan, bancuh dengan sedikit air
1/4 cawan jus asam jawa
5 biji bawang merah, dihiris
2 ulas bawang putih, dihiris
1 batang serai, dititik
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau hiris
1/3 cawan santan (optional, mat tak letak pun)
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pedak dan hati ayam dicelur sekejap, buang airnya. Gaul dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, goreng pedah dan hati tadi sekejap. Angkat dan toskan. Kemudian tumis bawang merah, bawang putih dan serai hingga harum, masukkan pedal dan hati, jus asam jawa, belacan dan santan. Kacau rata dan biar mendidih.
  3. Masukkan fucuk, tauhu, tempe, kentang, cili merah dan hijau, kacau rata dan masukkan kacang panjang. Gaul rata. Tambah soo hoon tadi. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula.
  4. Masak dengan api sederhana hingga sambal goreng sedikit kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan lauk2 lain...

16 comments:

mamaacha said...

sambal goreng....my peberet food..betul kata mat gebu...lagi2 klau makan dgn nasi ambeng....tapi saya suka yg letak kicap....

Mat Gebu said...

@ mamaacha - oo mama suka yg ada kicap eks, tak pe boleh letak. Sambal goreng kan ada macam2 versi kan..ada kaler merah juga..

||aLeaSaRa|| said...

hye bro!ni yg lapo ni.br blk blog orang muo.dtg sini ada menu ni pulak.kite org muo.....atok kite ckp suka msk ni..kdg2 tapau nak try org luar msk..bilalah nk dpt rasa Mat gebu msk ni..lapo..lapo..ning..nong..kan dah ting tong

NiezaMan said...

salam Mat

Sambal goreng ni mmg sedap..kalau boh kicap sket lg ummmphh..
tp masakan jawa mmg best..

Diyana said...

wah... sedap nih... seb baik aku bukan tgh mengidam

kakchik@ella said...

kalo hana angguk pala, kakchik angkat tangan ni en. mat. Jawa kg. sg. siput, jementah, johor. hihi ..

Mas said...

mas pernah makan 2 kali sambal goreng jawa ni, jiran mertua uang buat...memang sedapp sangat...dia pun jawa tau...he..he...
terliur lak tengok sambal goreng jawa CMG ni...

Kak Rose said...

matttt... ngences tengok sambal goreng tu...wpun baru makan kenduri ambeng kat kg ari tu dah terliur balik bila tengok ni!!!

akuanakpahang said...

Orang Pahang kata kecur air liur @ terliur sangat nak sangat merasa lebih kuranglah :)
Jom Singgah "ANA RAFFALI - TOLONG INGATKAN AKU"

erienz said...

suka sangt ngan sambal goreng jawa ni...dah lama x makan...huhuhu....

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

mkn ngan nasi panas mmg syok ni.Lauk kegemaran LM,lengkap semuanya kan?

miszlullaby said...

sedapnye tempe.kecur air liur ni.org russia xjual tempe pulak.kalo nak beli,kene order dekat embassy indonesia.hihi.sye suke buat sambal tempe dengan ikan bilis. buat kering-kering gitu.sedapnyee...malam ni tidur mimpi tempe la..

aima said...

i like sambal jawa, bulan lepas ikut resepi kak wana, bulan ni ikut resepi CMG lak, xletak santan xpe eh...khee...sedapnya, esok kena cari tempe n tauhu terus...

noradzlina.kamdani said...

my fav tu...xbuat nasi ambeng pun slalu gak msk sambal goreng ni..tp lin plg suke yg kale itam he he he

mia.lia said...

sy suka ad kcap..hehe..
suke gila nan mknn nih

ma'chiks said...

salam CMG, boleh tempah dak...always like sambal jawa..klu dekat tmpat tinggal mau je tempah..hari2 makan pun tk kisah.