BEN ASHAARI

Monday, January 17, 2011

LEMAK CILI PADI NEGERI SEMBILAN.

P1250087
Salam petang semua, jumpa lagi bersama N3 biasa2 mat gebu. Ni mat masak untuk bonda ku, tapi mat gebu pun makan juga terutama ikan dia tu mat guna "Japanese Mackerel", yang mat suka sangat, sedap isinya, berperisa. Lemak cili padi tulen orang Negeri, mereka hanya menggunakan bahan2 asas, bawang semua tak guna, cuma tumbuk cili padi, kunyit hidup dan garam kasar, kemudian letak serai, atau daun kunyit dan asam nya pulak jus limau kasturi atau pun asam belimbing. Penggunaan asam gelugor pun boleh digunapakai, tak de masalah...

Kali ni pokok kunyit dirumah mat mengeluarkan bunga, jadi boleh lah diletakkan sekali dalam masakan tadi sebagai penambah aroma dan penyengat rasa. Kalau tak de boleh ganti dengan daun kunyit. Ada juga yang tidak meletakkan daun kunyit bila mana masakan tadi sudah ada serai, tapi mat suka dengan gabunagn aroma yang terhasil antara bau daun kunyit dan serai. Kalau dah bersedia jomm kita lihat resipi dia...

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ikan "Japanese Mackerel" saiz sederhana (boleh guna apa2 ikan yang anda suka)
2 batang serai, dititik
2 kuntum bunga kunyit (optional, boleh ganti dengan daunnya)
200 ml santan pekat
800 ml santa cair
200 gram rebung, dibelah dan hiris nipis
5 biji limau kasturi, perah jusnya
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN TUMBUK HALUS :-)
1/3 cawan cili padi kampung jenis hijau
1/2 inci kunyit hidup

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan dikerat pada saiz sederhana, cuci bersih dan toskan. Bunga kunyit dibelah dua dan rendam dalam air, biar kotoran2nya jaduh (jika ada). Ketepikan.
  2. Dalam periuk, satukan bahan tumbuk halus, serai dan santan cair, didihkan dan masuk rebung, bila rebung lembut, tambah ikan dan masak sekejap.
  3. Tuang pati santan, perasakan dengan garam dan sedikit gula. Biar mendidih perahan dan tambah bunga kunyit serta jus limau kasturi. Masak sekejap dan rasa, jika ok, boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam-ulaman..

17 comments:

kakchik@ella said...

lain la cara En. Mat masak lauk ni. Ini resepi paling ori ke en. mat?

Mak kakchik ajar dia letak asam keping.

anymz said...

waaaah!ini org negori sudah dtg..copek2 mat..akak dah bersilo dah ni..air basuh tangan ee mano..hehe

betul tu cik mat..masakan pure org negori tidak menggunakan bawang..kalau letak serai pun kita kena tgk jenis masakannya..akak masih lagi mengamalkan masakan gaya org lama..maklum suami pun org rembau tulen.dok je merantau merata tempat tp kalo dah rombau totap rombau..hehe

Sya said...

haah CMG..masa saya gi umah bakal mak mertua tak menjadi dlu pun dia masak gitu je..

Tumbuk kunyit hidup,cili api je..then campak serai..

Sya said...

haah CMG..masa saya gi umah bakal mak mertua tak menjadi dlu pun dia masak gitu je..

Tumbuk kunyit hidup,cili api je..then campak serai..

Firdaus Nor Hairy said...

ese pon orang rombau...botolah caro mat masak..kono gayo eh....sodap tu..makan lak dengan sambal belacan dengan ulam2..humangngai...sodap tu...

ilahjy said...

salam c.mat.. tau tak rebung tu..di panggil rebung madu.. kak ilah dah tanam dikebun getah kat melaka 7 bulan boleh kutip hasil.. pojek masa pencen tuuu.. lagi 20 btg dlm pembenihan oleh tuan punya ladang.. kak dah tempah utk tanam lagi.. wahh nanti c,mat leh beli dgn kak ya hehehe.. jauhnya..

zacky ~786~ said...

wahhhhhhh~~
lama tak mkn ... lemak cili padi.. yum3...

Xana said...

nenek sy ajar kalau masak gulai ikan letak asam keping kalau ayam tak payah letak...
sy half blood negeri 9 half blood johor...
org johor masak gulai lemak cili api dia tumis kan?

ayang azura said...

salam CMG..
umangai sodap ea la plak...
dh boto la tu caro ea..
mskn peberet 1 keluargo ni..
kek pilah skrg kelapo bodontum mahal ea..smpai RM2 sbji...(lom parut laie tu)huhu...
**nk tanyo la, japanese mackarel tu dgn ikn sardin tu samo ko?? hehe...

Isteri Yang Comel said...

wah mat.. semalam baru saya makan bunga kunyit tu buat ulam.. biasa saya wat ulam jer, keluarga mertua orang nogori, ayah mertua saya buat sambal gesak... sedap...

MarDiah said...

saya orang johor. masak lemak cili padi johor tak tumis gak. tapi ada bawang dan asam keping.

cek chun said...

balik kg nanti nak try tengok bunga kunyit ni lah. first time tengok kat sini nihh

akuanakpahang said...

Salam CMG, pergh mmg lazat gayanya kala pekena nie boleh lupa dunia kejap :)
Jom Singgah "Jalan-jalan Ke akuanakpahang. "

Badrul Hisham Abdul Kahar said...

Salam CMG, uhhhh!!! lamo den x makan masak lomak ni....rindu. Anyway, tk..terliuqqqqq

beeha ben said...

terliur la!! heeee..best3x,..

RiShaZalia said...

lia suka rebung tu... nampak mcm rebung manis (utara mai je)... tp rebung masam pun sedap gak :)

Mat Gebu said...

@ kak chik - bab asam tu kan, dia ikut situasi, kalau ikan sungai, lebih bes guna limau kasturi, sebab bau dia tu boleh tambah aroma...

@ anymz - yeaa betul kak, tapi kalau ikan2 sungai, selalunya guna jus limau kasturi dan daun kunyit. Lepas tu kena pekat2 bab pekat tu yg takutt...erkk..

@ sya - haha, ada eks mak mertua tak jadi..tu lah masakan mereka ni jimat, cuma seram tang kelapa tu je lah kan.

@ firdaus - botul tu , buleh pingsan jang oii..

@ ilahjy - waaaaaaa..alah kak, kalau dekat, of kos lahh hmm rebung madu sedap kan, kalau rebung buluh betong pun sedap gak buat jeruk..

@ zacky - alahh, lama tak makan eks, nak tapaw jauh sangat..

@ xana - bijak2...saya suka wanita prihatin pasal resipi warisan, macam anda, ad juga saya degr mereka tumis, untuk bagi taha lama sikit...bagus2..

@ ayang - mahal nya kelapa, mat pi kutip kat farmville. Ikan tu rasanya yang buat sardine, selain ikan sardine biasa tu...

@ isteri yg comel - buat ulam mat tak pernah try, lagi pun kat Johor ni bunga kunyit jarang jumpak jual kat pasar, ada pun yang tumbuh kat pokok tanam sendiri..

@ mardiah - rasanya pun macam tu, tapi kan saya ada juga nampak yg tumis, ikut style masing2 agaknya.

@ cek chun - try, pasti tidak mengecewakan..

@ AAP - hahaha, siap berpeluh2..

@ badrul - erkk, tak pe nanti boleh buat..tapi ada kata kat sana serai sama mcm harga avacado di malaysia eks..huhu

@ beeha - terliur kann...

@ rishazalia - yep rebung madu, tu, tapi mat suka regung jeruk, cuma bau dia lekat kat tangan, tu yg tak tahan..

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.