BEN ASHAARI

Wednesday, November 10, 2010

LEMAK CILI PADI TELUR & BELIMBING

P1230750
Jumpa lagi bersama N3 mat gebu untuk petang ini, masakan biasa2 saja, lauk2 orang kampung. Ini kan lauk tradisi orang Negeri Sembilan, kalau yang mana dok Rembau tu mesti tau, tapi sana mereka guna telur itik, kat sini susah sikit lah nak dapat telur itik, jadi mat guna telur ayam. Tapi kan pada mat, kalau nak dapat hasil yang baik, maksudnya telur tu elok tak pecah atau hancur, kena guna telur bergred kecik, macam yang ni mat guna telur gred "B". Kalau gred A tu boleh juga, tapi kandungan air dia agak banyak dan telur putih dia akan bersepai tak mo jadi lawa, kalau guna telur ayam kampung lagi cunn. Pedas tu bergantung pada selera masing2, mat memang buat pedas sedikit, bila kena dengan asam belimbing tu, hmm, baru lah ngamm...ok mat tulis resipi di bawah ni...

BAHAN-BAHANNYA :-)
6 biji telur gred "B"
2 batang serai, dititik
10 - 12 biji belimbing buluh, cuci, belah 2 tapi tak putus untuk setiap biji
200 ml pati santan
1 liter santan cair
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa
4 biii bawang merah*
3/4 inci kunyit hidup*
1 ulas bawang putih*
1 genggam cili padi kampung yang hijau*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam periuk, masukkan bahan tumbuk halus, serai, asam gelugor dan santan cair, kacau dan didihkan. Kemudian perlahankan api pada tahap kecil. Pecah kan telur dalam satu bekas lain, dan berhati2 masukkan ke dalam kuah tadi, pastikan kuning telur tidah pecah, buat kaedah saya untuk yang lain, tapi jangan letak terlalu rapat antara satu sama lain.
  2. Biar masak perlahan sehingga telur mengeras, kacau perlahan.Tuang santan pekat, masukkan dan perasakan dengan garam secukupnya dan secubit gula.
  3. Bila mendidih, masukkan belimbing buluh, masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat...

16 comments:

Ciao Annin-sama said...

Huwaaaahhh!!!!! Kesedapan! Tapi saya x pernah makan belimbing buluh tu.

Mas said...

che mat, mas pun suka masak lemak telur macam ni, telur jngn sampai keras, sedang2 jer, baru sedapp...mas guna telur ayam jer...he..he..

miya said...

mmcm sedap je.. kalau rebus telur tu terlebih dahulu boleh tak? hehe.. (taip komen sambil terliur nih!)

entri baru saya:
cinta bersepah-sepah
bukti pemanasan global

LugieAmir said...

Memang sedap! Tp sedih tengok .Sebab ni fav.arwah abah...dia mesti suruh buat pedas2..santan nak lemak2...huhuhu

Melati Qistyna's Mummy said...

cik mat, td br balik amek anak, br lepas dok ckp2 ngan bbsitter masak lemak telor itik ngan belimbing buluh.... ade jodoh gak nyer.....[taip smbl telan air liur 3/4 kali] :P

NaniRostam said...

Tengah demam ni...takooot dengar cili padi..

anymz said...

telur itik leh gulai dgn bacang muda,pucuk ubi,lada hijau..isshh..macam2..biasa kalau kat rembau sekarang lauk ni dah jadi lauk untuk kenduri kendara.

Yatie said...

Salam Mat,
Lauk mcm ni mmng sedap...pembuka selera, tapi akak tak pernah letak belimbing buluh tu...baru sebut je dah tau masamnya mcmana belimbing tu....uishhhh...(kalau di masak mestilah kurang masamnya kan..)

Iris Kitchen said...

my favorite... slalu gak masak lauk ni..hehe.. resepi nenek ;) mmg yummy!

suri solehah said...

Salam terliurnya tengok,CMG...rupa parasnya sempurna sebagai masak lemak..CMG..nape ye kalau kita buat gulai telur ni asyik jadi santan berketul-ketul..tak cantik cam gitu?

kak Erna said...

salam en.mat..sedapnya gulai telur itik..dikampung akak..jadi lauk kenduri ni..sekali masak sampai 150 biji..selain belimbing buluh letak juga daun kunyit yang dihiris halus2 tu..

ibuintan said...

ala2 sama menu kita hari ni, saya masak telur itik juga dengan belimbing,.. pedas dan masam2

petua saya; supaya telurnya bulat2 dan tidak pecah, jangan letak garam dulu

Mat Gebu said...

salam ciao...
Hmm sedap belimbing tu bila dah dimasak mcm ni, rasa tak masam sangat..

salam mas...
Betul2 mat gebu pun sama, cuma bonda tak suka yg lembik2 tu..hehe

salam miya...
Ooo, itu derhaka namanya..haha, tapi kan kalau typical Negeri 9, mereka masak mcm saya buat tu. Kalau miya nak cuba rebus dulu, apa salahnyaa...its ur choice...

salam lugieamir...
Hmmmm tu lah kan, makanan ni membangkitkan nostalgia..Al-fatihah utk arwah ayah anda.

salam melati...
Yess...seru sama tu nama nya..wahh..hehe.

salam puan nani...
Uikk demam kee, alahh kesiannya, jangan lupa makan ubat dan berehat yeaa..

salam anymz...
Yesss..aduh bikin kecur siaa..lagi satu dgr cerita kan gulai telur ni
juga mereka masak pada hari raya di Istana sebagai salah satu santapan wajib..

salam kak yatie...
kak, serius nih, lain kali try letak belimbing, sedap, tak masam dia rasa masak2 lemak...

salam iris...
Wowww..resipi nenek tu lagi bess, warisan dari keturunan kita.

salam suri..
Ooo, kalau tak silap mat, kerana putih telut tu mengandungi byk air, tu pasal mat guna telur kecik, kalau telur ayam kampung, dia jadi lagi elok.

salam kak erna...
Hmm besnyaa kan, eh botullah mcm mano eseyy boleh lupo nak lotak daun kunyit...hehe

salam ibuintan...
Terima kasih tips anda tu yeaaa..

kuntumz said...

mat gebu, sedapnya..
ehh tpi kan knp yerk kdg2 klo saya msk santan nya kdg2 berketul2...
nmpk tak menarik..tpi rs nya ok...
tlg selesaikan mslah saya..hehhehe

kuntumz said...

mat gebu, sedapnya..
ehh tpi kan knp yerk kdg2 klo saya msk santan nya kdg2 berketul2...
nmpk tak menarik..tpi rs nya ok...
tlg selesaikan mslah saya..hehhehe

~Kak AZZ~ said...

http://kerana-kau.blogspot.com/2010/01/assalamualaikum_09.html


sayapun ada gak resepi telur itik ni kat blog saya... ni resepi dari mak saya sbb kami mmg org Rembau... =)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.