BUKU COMEL SESUAI DI DAPUR.

Assalammualaikum, lama juga tak buat review buku masakan. Petang ni mat letak lah sebagai N3 selingan, sebelum satu lagi N3 resipi muncul malam nanti. Buku2 yang mat letak ni saiz dia agak comel, dan kalau letak di dapur nampak kiut saja. Dua buku berkisar tentang masakan lauk pauk dan yang paling comel tu perihal pie dan tart. Walaupun dalam kedua2 buku masakan yang mat sebut kan tadi, ada mengandungi bahan yang "tidak halal" dalam beberapa resipi, kita sebagai muslim seharusnya bijak lah mengubahnya mengikut kesusaian, bahan2 dia ok, cuma mungkin ada satu atau dua saja yang tidak membolehkan kita memakannya, maka cari lah bahan lain sebagai alternatifnya....


Buku "steam it" ini bersaiz sederhana dan mengandungi pelbagai resipi dari savory hingga ke manisan. Beharga RM 26.90 dan diterbitkan oleh "Murdoch Book". Kulitnya menarik dengan resipi yang dipaparkan begitu kemas. Satu muka surat gambar dan satu muka surat lagi resipi. Secara keseluruha pada mat, isinya mudah difahami dan bahasa Inggeris nya pun tidaklah sukar sangat. Gambarnya sungguh cantik dan artistik...


Lagi satu buku yang sama macam di atas tu, kali ni mengandungi hidangan makanan yang lebih ke arah rempah ratus, dari segi kualiti buku sama macam di atas, harga pun sama RM 26.90. Tapi kan sedia maklum yea, buku2 ni mat beli 1 -2 tahun lepas, dan untuk harga sekarang samada lebih murah atau mahal, mat kurang pasti.


Buku tercomel sekali semestilah buku 500 pies and tarts, keluaran "Pageone" dan tulisan "Rebecca Baugniet". Yang ni pun mat suka, berkulit keras dan berjaket, helaian buku dari kertas berkualiti, resipi yang padat, cuma ada kala ianya agak mengelirukan terutama dalam susun atur resipi dan gambar. Dijual pada harga RM 35.80 sebuah. Gambar cantik dan kemas. Rasanya cukup lah untuk kali ini. Buku2 ini semua sebagai rujuan dan panduan dalam menambah ilmu dunia masakan. Akhir kata salam sayang dari DTS - Mat Gebu....

Post a Comment

12 Comments

  1. salam CMG.. saya pun suka buku comey2.. ni.. and I got few of them gak lah.. esp edisi yg 500 series tu.. saya ada yg cupcakes and muffins, pie and tart and also cookies.. resipi dia sume senang dan best2 belaka.. dan selalu menjadi bila buat..

    ReplyDelete
  2. Saya pun suka buku-buku tuu..tangan yang membuka buku tu pun saya sukaaa...trademark gambar mat gebu..tak boleh curi gambar ini haa..

    ReplyDelete
  3. eh, macam buku yang saya pernah browse kat library tapi tak penah pulak pinjam..hehe..nak kene cari balik n pinjam :)

    ReplyDelete
  4. Salam mat gebu. Lama sudah mendengar ttg blog ini, baru ini sempat singgah dari bloglist Kak Tijah. Anyway...sgt suka kecomelan buku2 itu.

    ReplyDelete
  5. salam perkenalan ya mat gebu..
    terima kasih sudi jenguk dan follow blog saya.. semoga blog awak boleh bg inspirasi utk saya kurangkan 'dapur2' luar rumah saya ye.. :)

    ReplyDelete
  6. boleh beli buku2 ni...saya pun banyak buku resepi.....cilok resepi En Mat pun banyak....terima kasih yer...mintak halalkan semua resepi
    ( kutip resepi dulu - buatnya banyak belum lagi )

    ReplyDelete
  7. comel sungguh buku tu. kecik dan praktikal.kecik macam buku kak hanieliza. senang nak simpan. saya byk jugak koleksi buku resepi tapi yang dimasak tu.. ciput jerk. hihihi.

    ReplyDelete
  8. CMG: berkat datng sini/tgk tajuk kat BA hari2.. makin minat pula nak try recipe2 baru.. hehe.. thanks..
    ALL IN ONE

    ReplyDelete
  9. Weeeeee...jari sape tuh!! Heheee...Mat, buku 500 pies n tarts tu rasanya sama jenis dengan buku 500 jus dan smoothie, buku comel berkulit keras...cuma akak punya keluaran Marshall Cavendish...hehe, masalah, x terbuat2 pun wpun 10 jenis jus n smoothie dr buku tuh...Beli bukan main maheiii RM35.90 koooo...hahahahha (*kalau rajin akak review buku tu nnt..hehe)

    ReplyDelete
  10. Salam,

    dah lama baca blog ni tapi selalu jenguk je, tak tinggal komen =)

    saya pun collect buku resepi, comel !

    ReplyDelete
  11. kat rumah ni ada berpuluh-puluh buku resepi. setakat belek je. apa susah, bukak je blog cik mat. sume ada.

    dah 3 tahun pun tak habis2 lg cuba. ngee.

    ReplyDelete
  12. salam kak azi..
    Betul tu kak, buku2 comey ni susun kat dapur dgn set2 antik kita, nampak lagi lawa kan, tapi set2 akak hmmm mengancamm, saya punya biasa2 saja..

    salam pinat...
    hehee, tgn tu biasa lah wakil mat gebu..

    salam aida...
    Ooo ada juga browse kat library yea, kira terperasan juga lah yea..tak nanti pi tgk balik.

    salam bungacahaya...
    Terima kasih sudi singgah blog saya, salam kenal yea.

    salam norh...
    sama2..pekara kecil saja, terima kasih juga pada anda sudi tinggal jejak di DTS.

    salam sonata...
    Buku ni bukan apa, sebagai pembakar semangat dan jadi bahan rujukan kala idea blurr...

    salam azira...
    Betul2, buku kak liza yg comey tu pun saya ada..senang nak buat rujukan.

    salam nur..
    Terimakasih, tujuan kami mcm tu lah, pengunjung blog saya pi ke BA dan sebaliknya...

    salam kak ummi...
    Wawawaa ada juga eks, boleh buat review nanti...saya pun lama tak beli buku masak2..rindu lah.

    salam mass...
    Terima kasih, saya pasti silent readers pun byk membantu DTS..

    salam fazlinil...
    sama lah kita, hehehe, tapi ada buku ni besss...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.