BEN ASHAARI

Monday, October 25, 2010

CUCUR NASI IKAN BILIS

Cucur Nasi Ikan Bilis
Assalammualaikum, salam Isnin semua, dah sarapan ke..erkk dah jam 11 lebih, sah2 dah sarapan kan. Pernah buat cucur nasi?..Mat tu hari jalan2 ke blog "Sinar Kehidupan" milik kak Yatie yang cantik jelita lagi awet muda tu. Terus tergoda. Malam tadi masa chat di YM dengan jiran terdekat mat gebu, mat asyik teringat nak cuba buat jee....tu yang usahakan juga pagi ni. Betul koo kata kak Yatie, sedapp, lembut dan yang penting dah sejuk pun lembutttt...Yang bess apa tau, masa suam2 tu kulit luar dia rangup tapi dalam dia gebu, macamm mat gebu, haha..

P1230296
Kata abah mat, dulu2 masa dia kat kampung, masa kicik2..pernah mak sedara tua dia buat cucur macam ni, kreatif kan. Terima kasih pada kak yati sudi share resipi. Kalau ikut resipi kak yati, mungkin jadi dalam kuantiti yang banyak, memandangkan mat gebu cuma ada secukupnya nasi sejuk semalam dan mat buat 1/2 dari resipi dibawah ini, Oh yeaa..mat ada satu benda harus anda baca diblog jiran mat gebu, Ben Ashaari...bukan apa jangan keliru pasal DTS - BA. Ada yang minta izin nak salin resipi dengan Ben...haha, tapi ok juga, Ben wakil dari DTS...kalau dia izinkan bermakna mat gebu juga memberi keizinan sama...apa2 pun ni penting, baca yea nanti....

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan nasi
2 cawan air
2 1/2 cawan tepung gandum
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 biji bawang besar, didadu
1/2 cawan ikan bilis, cuci dan rendam sekejap, toskan
1 biji lada merah, hiris halus
Daun sup/daun bawang, hiris halus (mat guna daun kuchai)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan nasi, air, bawang besar, bawang putih dan ikan bilis dalam alat pengisar. Kisar hingga halus. Gaul bahan2 kisar tadi bersama tepung gandum, daun sup/daun bawang, cili hiris, bawang besar dan perasakan dengan garam secukupnya. Gaul hingga rata. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam. Basahkan sedikit hujung jari dengan air dan jemput adunan tadi dan masukkan ke dalam minyak panas, berhati. Buat hingga memenuhi kuali, tapi pastikan ada ruang.
  3. Masak dengan api sederhana hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan, letak atas paper towel. Buat selebihnya hingga siap.Hidangkan bersama sos cili atau sos kegemaran anda.
CATATAn MAT GEBU :- Ok, sekali lagi mat nak pesan sangat, jika mereka yang baru2 nak cuba memasak, gunakan sudu yea untuk menjemput adunan, dikhutiri minyak panas akan terkena jari2 halus anda (yang anak2 dara okey), nanti dahh tak lawaa... Lagi satu, masa goreng tu, jangan bagi anak2 menyibuk kat dapur...bahayaa!!!..itu saja, sekian, salam sayang dari DTS...

33 comments:

Mas said...

mas dah nampak kt dapur kak yatie ari tu, tergerak ati nak buat, tapi tak buat2 lagi,he..he..cantik cucur che mat ni....

My Little Diary said...

sedapnya.... bila lah ada masa utk mencuba resipi ni ye.. he3x..

Mat Gebu said...

salam mas...
Harus cuba, saya rekomen, sedap nih..seriuss..

Yatie said...

Salam Mat,
Uwaaa molat2, gebu2 je cucur nasi ikan bilis Mat...betulkan akak kata sedap, t.kasihlah sudi mencuba resepi yg tak seberapa ni...pagi tadi pun akak mkn cucur ni lagi...klau tak abes, mlm nnti pun leh smbng lagi....walau dah sejuk tetap lembut....berguna betul nasi sejuk ni....(tak membazir..)

Kalamhati said...

nasi jd salah satu ingredient dia ye..ilmu baru saya dapat ni..tq Cik Mat!=)

aRoL said...

pertama kali dengar ni, nanti nak cuba buat..terima kasih ya Cik Mat

Keyrill Eduardo Willeyhem said...

wow! meleleh air liur keyrill nih! hihihih....

CT said...

Minum teh ginseng nampak...wakakaka

mokwonik said...

tengok pun dah sedap!!..memang menarik resepi nih..nasik dah buh dlm blender tapi mata dok melangut kat blog mat lagik!!...arrrggh!!

ohoeya858.blogspot.com said...

ade simpan resepi ni sebelom ni dan msih dlm simpanan.. tp lom ade kesempatn nk buat.. mse npk resepi ni mmg heran gak sbb mse tu 1st time tau 'nasi bleh wt cucur :)..
mmg sodappp npknyer ni C'Mat :)

dayang_jack said...

salam Mat,

nampak best nih..boleh cube ptg nanti. TQ.

Kak As said...

bagus idea nie.. selalu balence nasi wat nasi goreng sampai jemulah pulak rasanya....

deedah said...

oohh !! T-set tu.. :):)

fara dean said...

salam..
mmg gebuuuuuuuu la...
kena tukar kuali la nampaknya..

Melati Qistyna's Mummy said...

pheeewwww, terliur lak, nak2 dh kol 1 neh, harus di cuba ni CM :)

PearlnScarf said...

CM... memang gebu isi nya.. hmmm boleh ganti dengan udang kot yer

Azwani said...

nampak sedap..nak cuba buatla sebab ada nasi semalam yan tak abis lagi. Tapi saya tak boleh la buat ikut resepi kat atas tu 100%. banyak sangat, saya sorang je yang nak makannya :-)

Sal said...

Salam mat gebu...cucur nasi ni, kitorang panggil 'jemput-jemput nasi'. Dulu2 masa anak dara lg, bila balik ke kampung di Melaka, kakak sepupu saya selalu hidangkan kitorang dgn jemput2 ni...n bila dah kawin n dah beranak-pinak, bila saya bikin sendiri, rupa2nya masih ramai yg tak tau, nasi sejuk ni boleh dibuat jemput2. Mmg sedap n wlupun dah sejuk pun, tetap gebuuu....!! hehehe

Lisa Amin said...

Memandangkan musim hujan dah tibe... cucur ikan bilis memang menjadi pilihan dikala perut menyayi kesejukan. Tak tau pulak nasi boleh buat cucur yang lembut. Petua saya nak lembutkan cucur tepung dibancuh dengan air suam or letak telur sahaja. Boleh cuba letak nasi pula lepas nini........

Idaman Hati said...

Salam CMG,
Saya memang suka cucur. Boleh saya tanya masa blend tu nak kena letak air tak.... sebab kat resipi tak der....saya ingin mencuba resipi ni.

Mimiey.. (^-^) said...

salam abg mat..

wahhhh, hari ni turn abg mat pulak mencucur. semalam sy dh try cucur bilis kak izah, nnt nextime nk try buat cucur nasi ni la pulak..

Yasminhamid said...

first time dengar pasal cucur nasi ni... nanti nak try buat la.....

mrsdjones said...

Saya pon first time dgr pasal cucur nasi ni. Menarik dan idea bernas utk breakfast. ;)

salju said...

adik buat untuk minum petang..baru je lps mkn cucur ni..memang sedap! lembut didalam garing diluar..

Azwani said...

yeyyyy..saya dah buat tadi..memang sedap dan gebu. tapi saya punya cucur takde la bulat-bulat cantik macam cucur abg mat ni.

cek chun said...

wahhh. chun pon baru tau nih. takda la lagi nasi goreng je bila lebih nasi semalam tu. tengs :)

humairah said...

sedap.. dah cuba pagi nie.. rasanya kalu tambah udang sedap jugak kan.

noreed said...

salam mat,
telah cuba resipi ini last week. mudah n sedap resipi ni. i llliiikkeee. oh ye sy ade wat special entry special for this recipe

TiMmiE said...

nak cubalah! ^^
selalu wat cucur bilis ltk tepung je.xpenah plak letak nasi.

Watie Rose said...

cik mat, cucur ni mmg tak guna telur ek...ptg nih lps balik keje nak cuba buat..boleh kan cik mat..

in_sue79 said...

salam..
emm nak tnye bawang besar yg dikisar tu bawang besar yg sebiji tu atau yg stgh biji tu?tq..

Jelita Baker said...

Sedapnya cik mat.. hohoho.. ni yg tringin mencucur.. x penah makan benda nih.. tqvm..

Nuriesyazura said...

Saya gantikan nasi dgn roti sandwich je sbb semlm xmkn nasi,so xde nasi itu yg saya gantikan dgn roti.. Rasanya still sedap... Buat sbb dah banyak hr teringin nak mkn cucur... Thanks cik mat

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.