BEN ASHAARI

Sunday, October 31, 2010

AGAR-AGAR GULA MELAKA.

Agar-agar gula melaka
Salam semua, N3 terakhir untuk bulan Oktober 2010. Agar2 gula melaka ni ada banyak nama, ada tu panggil agar2 santan, agar2 lumut ada juga yang panggil agar2 gudel..hmm tapi hakikatnya benda sama atau hampir sama. Pada mat lah kali ni mat buat agak kurang cantik, hmm betul kata orang2 tua, apa2 pun sekali kita buat di dalam dunia ini, mesti ikhlas dan diiringi dengan senyuman...Hmm, malang sungguh mood agak kurang baik, tapi keinginan tetap berkobar2. Sapa kata mat gebu yang sering berceloteh tah hapa2 di blog dan di FB, tak de masalah. Adaaaa....tapi biarlah ianya menjadi hal peribadi mat gebu sendiri... Perasan tak N3-N3 sebelum ni pun mat ada selitkan perasaan sedikit kekecewaan...hmmm, malas nak ingat2..gerammmmmm!

P1230419
Perasan tak agar2 tu rupa tak berapa cun kan..kalau betul2 ia akan membentuk 2 lapisan, satu jernih dan satu bahagian lagi seakan2 mendapan. Mat rasa lah kan, mesti sebab santan tu belum mendidih sehingga menbentuk gumpalan2 kecil. Yang ni mat guna serbuk agar2. Yang pernah buat dulu guna agar2 tali (disini...). Apa2 pun rasanya tetap sedap dan lemak berkrim. Sedap dimakan sejuk. Tergerak hati nak buat bila nampak kat blog kak ummi kuantan, di sini.... Ok lah mat letak juga resipi dia yea...Salam sayang dari DTS - Mat Gebu..

BAHAN-BAHANNYA :-)
20 gram agar2 serbuk
60 gram gula melaka, dipotong kecil
1/2 cawan gula pasir (yang ni ikut tahap kemanisan yang anda mahu)
2 helai daun pandan, disimpul
1/4 camca teh pewarna coklat
800 ml air
200 ml santan
1 biji telur gred B
3/4 camca teh esen vanilla
1/4 camca teh garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan gula melaka, pewarna coklat, gula pasir, daun pandan, serbuk agar2 dan juga air, kacau rata dan masak hingga gula larut, rasa jika kurang manis tambah sedikit lagi, biar mendidih. Tapis dan masukkan kembali ke dalam periuk. Sementara itu satukan telur bersama santan, esen vanilla dan garam, kacau rata.
  2. Tuang santan tadi ke dalam agar2, masak dengan api perlahan, kacau sedikit. Biarkan santan tadi menjadi seakan2 gumpalan kecil.
  3. Matikan api, keluarkan daun pandan dan tuang dalam bekas sesuai. Biar hingga hilang wap panasnya. Masukkan ke dalam peti sejuk sehingga sejuk dan mengeras. Keluarkan dari acuan dan boleh dihidangkan...

10 comments:

adriea said...

caiyok abg mat!!! nnt leh try wat lg skali.. mesti cantik ;)

Kedai sakura said...

waahhhh!!!
nmpk sdp je..
blh try resepi abg mat ni.. :)

MamaFaMi said...

Mat, yang penuh cam ni ler best Mat.. hehe... Adeh.. tadi kat rumah Ummi, ni kat sini plak ko tayang... pengsaannn macam ni tau.. mama ni bak kancil yang tersepit ditengah-tengah gajah tau... penyek gue! Huwaa... menderita disiksa sebegini...

hana said...

wow!! yg penoh santan gini yang haku suker! xde la nk kene di`anaktiri`kan yang plain tuh! hihihi...... mat.. tdo lg mat?? kekekeke

Ummi said...

Waaaaaaaaaaa....penuh lumut molot ko eh..heheheee...xpaa...santan banyak tp kurang manis...best tuuuu..hehee, akak pun main belasaahh jek hari tu..hehehe...

Hariz said...

Err... Gula melaka pun ada agar2? Mcm2 nohhh~

Yatie said...

Salam Mat,
Akak mmng suka yg lapisan santan bnyk mcm ni...pernah buat jadi dua lapisan, mmng cantik....tapi akak sendiri yg ngelat mkn bahagian santan jek...wakakakka...

nurazzah8 said...

salam CMG, agar-agar ni lah yg pertamaakak belajar semasa sekolah dulu..alaa..akak kan masuk kelas Sains RumahTangga(SRT) ..so masa nak periksa ..kena masak...pilih menu dan cikgu bagi masa 2 jam nak buat, pastu hidang..seni menghias hidangan juga diambil kira...huhu..masih teringat-ingat

Sueozana said...

Salam Mat..
Sedap la yg mcm ni, lumutnya penuh.. lemak2 gitu..

eqbalzack said...

Salam MG,
eq 'curi' resepi agar2 ni utk student2 esok..hehe