BEN ASHAARI

Thursday, May 13, 2010

SAMBAL UDANG KANTAN

Sambal Udang Kantan
Salam Khamis semua, apa khabar...Lama juga tak masak udang, sekarang ni macam tak musim udang galah sangat, baru2 ni abah mat pi mancing juga, tapi dapat tak banyak. Selalunya menu kegemaran dia tentulah udang masak lemak dengan timun, tapi kali ni mat derhakan perintah orang tua...aku tukau menu dia...hahaha, dengan kejam nya mat masak "Sambal Udang Kantan". Tak de lah gurau je, exceli abah mat tak kesah pun koo nak masak apa...tapi tu lah, masak, masak juga tapi nak makan tu tak bley sangat, kang gatall, sapa susah.....akuu jugakkkk....huhu..

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 ekor udang galah sederhana besar, buang kotoran dan cuci bersih
1 kuntum bunga kantan, mayang halus
1 biji bawang besar, hiris kasar
5 - 6 biji limau kasturi, ambil jusnya
1 cawan cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
7 biji bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci belacan*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Udang tadi digaul dengan sedikit serbuk kunyit dan garam, goreng hingga udang berubah warna, angkat dan toskan. Dengan minyak yang sama tumis bahan tumbuk hingga wangi, masukkan cili kisar dan tumis hingga garing.
  2. Masukkan garam secukup rasa dan gula. Kacau dan masukkan udang, bunga kantan dan jus limau kasturi, kacau rata
  3. Tambah hirisan bawang dan masak hingga bawang layu, jika suka sedikit berkuah tambah air. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi hangat dan ulam-ulaman.

8 comments:

Aishah@Ariffin@Aqil said...

woooo cikmat...udang ko mmg mengacam...nak join makan tgh hari bleh...

lynda_hani said...

sedapnye... nyum..nyum.. tghari td masak udang goreng tepung je.. xde idea nk masak apa.. oo len kali i nk masak sambal udang kantan.

Mat Gebu said...

salam aishah...
Apa khabar puan disana...hehe, boleh2...saya kan makan sambal2 dia jee...sedeh kann..huhu.

salam lynda_hani...
Lain kali boleh cuba, kalau suka berkuah, letak air sikit yea, sedap ni makan dgn lempeng.

"MULAN" said...

adei, kena cari udang lak esok kat pasar tani.. meleleh ni..

syalinda johari said...

waaa...sedapnya tgk..meh sikit..hehehe

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

salam petang abang mat

tapi kan, abang mat..sambal tu kita makan ngan roti jer...maklumlah udang segor nie ada sikit bahaya......penyakit dh ada..jgn ditambah2....

abang mat..untung gile ayah abang mat ada anak yang pandai masak....ayu memang jeles....nak gak abang yang terro masak...

Ummi said...

Alaahhh ko ni mmg suka nyakat abah ko..dah tau xleh makan udang, ko tayang2 gak kat rumah tu..hantar2 la tukar dgn Udang Rica-Rica akak tuh..hehe

Mat Gebu said...

salam kak mulan...
Cari jgn tak cari kak, tapi akak tak alergi kan?...mcm tu boleh makan lebih..hehe

salam syalinda...
hehehe, sambal dia ada lagi, udang elekk lahh, macam mana?..

salam puan siti...
heheh, alah saya biasa2 jee, jgn puji2 saya segan nih, tak biasa kena puji...malu i..hehe

salam kak ummi...
Tu lah akak pun masak udang juga, patut leer nagntuk je kat opis...hehehe.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.