BEN ASHAARI

Tuesday, March 9, 2010

WATERMELON SMOOTHIES

Watermelon Smoothies
Salam Selasa semua.....Panassss!!!!!, memang sejak2 ni panass boleh dikatakan menjadi2..Semalam kita menikmati jus jimi asmara, hari ni apa kata minum pulak watermelon smoothies yang begitu nyaman dan menyegarkan. Mat cuma letak ni je satu N3....masak?...hmm bukan tak masak tapi seperti biasa waktu panas2 ni makan ala kadar je, cuma masak singgang ikan...jadi dari tengok resipi ulang tayang, baik cuci mata dengan benda yang menyegarkan...betul tak...betul tak.... Watermelon smoothies ni senang sangat membuatnya, budak2 sekolah rendah pun boleh, janji kat rumah ada blender..kalau guna lesung batu tak boleh lah yeaaa...ok ok jom kita lihat betapa mudahnya menyediakan minuman segar ini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
500 g isi tembikai merah
2 - 3 camca besar gula pasir
1/2 cawan susu cair
1/4 cawan air masak
3 cawan ais kiub
Secubit garam (sikitt jee tau!!)
Tembikai yang dibentuk untuk hiasan (optional)
Ais kiub secukupnya (tambahan)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan di atas kecuali tembikai untuk hiasan. Kisar dengan kelajuan tinggi hingga semua sebati dan halus. Kalau boleh biar kisaran menghasilkan buih..
  2. Bentuk kan tembikai untuk hiasan mengikut kreativiti masing, dan selit tepi gelas yang telah disediakan. Letak kan 3 - 4 biji ais kiub (tambahan) dan tuang watermelon smoothies tadi secukunya. Hidangkan sebagai pembasah tekak.....

18 comments:

mira ellyna said...

terliur laa..

Azita Zain said...

mmg sedap smoothie ni! boleh dipelbagaikan dgn buah2an lain...! kena lak cuaca panas sekarang...mmg nyaman jer tekak!

LiTtLe^m3 said...

erkk mat.. bahan2nya tembikai merah kan :D tertype tembikar merah kot :D

Ely Hasrul said...

duishh hausnye..

(terus turun ke bwh beli slurpee kat 7e zzzz)

CT Delima said...

emmm.... sejuknya tekak dibasahi air yang sedap dan dingin ni, perghhh lega dapat minum hihihi.

Muna said...

Ni musti time musim kering, cheq tengok cikMat buat ayaq macam-macam kaler

NJ said...

salam mat..walllaaaa..tgok time panas2 ni aduh..jadi kering tekak dah rasa ni..tgok air sejuk tu..sejuk jer tekak minum..

Kak Rose said...

mat, ko asik tayang macam2 air sejuk.... huiiiihhh hausnya....

Mat Gebu said...

salam mira...
Ishh..bukan u je terliur..saya pun sama!!...

salam azita...
Yeaa betul..bijak lagi bernas komen anda...

salam little m3...
Hahaha, tau dak, saya dok gelak sakan, bila baca balik...kena pi buat cermin mata laa nampaknya...tak skeenyaa!!!..

salam ely hasrul...
Sayaa pun nak kirim jugak slurpee tuuu!!!...

salam kak ct...
Betul tu kak, saya 2 - 3 hari ni letak n3 air jeee...maklumlah musim panas..

salam muna...
Wawawaaa...muna lawa singgah blog ceq ni..hahaha, laa ni kat M'sia musim panas tak sangka....air paip pun hangat kan main, boleh bancuh milo!...

salam NJ...
Tu lah kak, musim2 mcm ni, air mmg tak tolak...

salam kak rose...
Esok2 kalau musim hujan saya tayang air2 yg hangat pulak yeaa...

TokNabe said...

Che Mat.. time panas2 ni memang berkesan betul kalau tayang air kat public.

ain said...

oh matttt...tergudas akak seh ngan smoothie mat ni!!

Mat Gebu said...

salam tok nabe..
Memang betul tu...asal air minuman je, pasti menggoda...hehehe

salam kak ain...
Hahaha, kak jgn lah tergoda sangat..susah saya nanti..tapi mmg nyaman bila sampai di
tekak..

mokwonik said...

errrkkk mat, mokwo dah kembung dah nih minum air..nasiknye bila nak sampai, tak nampak btg idung lagik..

Mat Gebu said...

salam mokwonik...
Hahahaha..nasinya esok pulak yea mokwonik... musim2 panas ni kita minum air jee dulu..jimat..hehehe

Jamelah Khatun said...

Salaams Cik Mat, thanks for sharing. Hari panas2 ni, kalau dapat minum banyak sedap juga, tapi.....tengok gambar pun jadilah.

Mat Gebu said...

salam jamelah..
Sama2...memang betul...air mineral pun boleh habis berbotol2 jika cuaca panas macam sekarang ni..kalau air batu lagilah laju...

larra said...

salam mat..urmm bes nyer..musim panas cenggini..view pic smoothies..nyaman..mat..ape kate mat try wat smoothies ni lak.ni kire resepi masa mimi keje kt healthy juice dulu; avacado+plain yogurt+brown sugar+ice cube..blend sumer bhn2 nehh..kalo dah try..upload la pic ok.saje nk soh mat try rase camner..bg mimi best r.

tANJUNG pUTERI wARISAN jOHOR said...

Amboi air lagi...Mat akak kalau minum air semangka ni harus terus semput

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.