BEN ASHAARI

Thursday, November 6, 2008

NASI BERINGIN

Nasi Beringin

Nyanyi dulu yeaa ----> Pohon beringin...pohonnya rendang...akar bercabang menyapa bumii....Tiba2 kan aku jatuhh koo, berdebukkkk!!!, tali buaian tu putuss..maklumlah, pak beruang naik buaian tali..ahakss....

Nasi Beringin

Hahaha...sah2 ada yang ingat aku dah mula datang sawan...Saja buat2 intro gempar sikit..Nasi ni mat dapat dari satu laman web, tak ingat dari mana, sebab dah lamaaaa dulu, ianya sedap, rasa macam nasi lemak ada, nasi beriani ada, nasi ayam pun ada, kira ni kawin campur leer gamaknyaa.....Mat buat 1/2 dari resipi dibawah ini....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 kg beras basmathi, rendam 20 minit dan toskan
1500 ml santan (kurang lebih)
4 helai daun pandan, disimpul
2 batang serai, dititik
150 g minyak sapi
1 camca besar garam
1 camca besar serbuk ketumbar*
1 camca teh serbuj jintan manis*
1 camca teh serbuk kunyit*(*bahan rempah)
1 biji bawang besar#
6 ulas bawang putih#
3 cm halia#
50 g badam#(#dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sukat beras tadi...nisbah beras dengan santan = 1 beras : 1 1/2 santan. Ketepikan. Panaskan minyak sapi dalam periuk. Tumis daun pandan dan serai hingga harum, masukkan bahan kisar halus dan juga rempah. Kacau rata.
  2. Bila terbit minyak, tuang santan yang telah disukat tadi dan masukkan garam. Kacau rata dan masak dengan api sederhana hingga mendidih. Matikan api.
  3. Masukkan beras yang telah disukat dalam rice cooker, tuang no. 2 dalam rice cooker tadi dan kacau rata bersama beras. Masak seperti biasa. Bila nasi betul2 kering, gemburkan perlahan. Boleh dihidangkan..

13 comments:

middaygeo said...

sedapnya cik mat..nasik complete dgn daging beriani lg ha..
nak sikit

Aishah @ UmmiAqil said...

nampak sedap je nih..nanti leh cuba...

che'iza said...

Sedapnyer Che Mat nasi beringin ni..... Dulu selalu makan kat satu kedai kat parit bunga muar.... Memang popularlah masa tu... dlm tahun 93-95... Rasanyerlah sbb masa tu sekolah menengah... mmg bestlah nasi tni... Mcm che mat ckplah.... Nasi dia mcm nasi ayam pun ada.. mcm nasi lemak pun.. ala campur2... My mom selau gak buat... sebab la ni susah dah nak carik......

MamaFaMi said...

Muahahaha... gelak mama baca drama terbantut Mat tu. Ma dah kata, kalau Mat or ma buat drama swasta, garenti tak laku punya! Hehehe.. boleh ke tali buaian putus! Mat pakai tali plastik ke? Hihihii.. Mat... Mat... geli hati ma tau!

Esh, cara Mat describe dan promosi nasi ni kan, buat mama teringin nak makan je. Patutlah pun nama dia beringin ek? Adik beradik teringin... ahaks.. Aduhai, apalah yang ma merapu ni.. ngantuk dah ni. Tapi ada hati nak sakat orang! Inilah jadinya... hehehe...

Nina Suria said...

salam mat
kakmOn dtg nak pametan dan memohon ampun dan maaf, kut2 dlm gurau senda itu ada hati yang terluka. Ampunkan kakmOn yah

Cangkir Biru ..... said...

bang mat.. kalau kat bangsar ada satu kedai makan yang sangat popular ngan nasik beringin ni...tiap kali time makan tghari pack ya ampun....

MamaElla said...

Mat..tanya leh? Nasi bringin ini yang Mat buat, adakah ia nya sama dgn yg Mama ada makan kat Muarnya bus stop lama Nasi beringin disaji dengan ayam kari, ada sambal dan sayur?

Waterlily said...

Kepingin...memang kepingin nengok nasi nih! gulp gulp.. :)

Ahmad Azrin Aziz said...

tibe2 aku rse lapar la plak..

Ummi said...

Kah kah kah..kelakor pulak dgr ko nyanyi mat..sampai patah dahan beringin..so kayu beringin tu la ko wat masak nasi beringin ni eh!

Sedapnya..penah pergi Segamat dulu2 femes giler nasi beringin ni kat bandar Segamat tepi bandar tu..pasni boleh la buat.. :D

Cik Piko said...

teringat nasi beringin jual dekat segamat.mula port dia dkt dgn hospital, tepi sungai.pastu pindah dekat bus stand baru..pastu tak tau...rindu weuii nasi dia...ayam kari dia tu mcm ayam kari biase ke? kalau lain leh tak bagi resepi..tq ye

Sethtan said...
This comment has been removed by the author.
Sethtan said...

Nasi Beringin Segamat tu skrg ni ade kat jalan muar dkt dgn petronas gemereh..utk pape pertanyaan blh call no ni 019 7485265 En Zainudin..owner..or cari kat FB Nasi Beringin PD segamat.

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.