BEN ASHAARI

Friday, March 28, 2008

UDANG BAKAR

Walau pun alergi makan udang, tapi tetap tak boleh tahan bila tengok hasil dari ayah mat memancing udang semalam....geramm wooo!!!!, jadi dengan rasa rendah dirinya mat rembat 5 - 6 ekor udang yang sederhana besar dan buat resipi udang bakar ini...Haiyooo!!! boleh meleleh air liurrrr.....

Dan sebagai bukti kata2 mat, ini mat siarkan hasil udang galah yang dipancing oleh ayah dan abg mat semalam......2.2 kg!!!.....caya tak?....Bukan beli di pasar..OK!!! (Jangan salah anggap pulak, tak de niat lansung nak "menunjuk")...

Bahan-Bahannya :-)
400 g udang galah
1 kuntum bunga kantan, hiris halus
1 1/2 camca besar cili kisar
2 biji buah keras*
4 ulas bawang merah kecil*
1 ulas bawang putih*
1/2 inci kunyit hidup*
2 batang serai*
1/2 cm lengkuas*
1/2 cm belacan*
1 camca besar cencalok, toskan (optional)*(*ditumbuk lumat)
Garam
1 camca besar gula melaka
2 camca besar jus lemon/limau kasturi
2 camca besar air

Cara membuatnya :-)
  1. Udang dibersihkan (jangan buang kulit), buang kotoran di bahagian kepala, kemudian belah belakangnya, buang juga kotoran, cuci bersih dan toskan.
  2. UNTUK SAMBAL :- Panaskan 3 camca besar minyak, masukkan bahan2 tumbuk lumat bersama cili kisar, tumis hingga wangi dan garing. Masukkan gula melaka, jus lemon, air dan sedikit garam. Masak dengan api perlahan hingga terbit minyak, lepas tu masukkan hirisan bunga kantan, kacau rata. Rasa dan jika ok, boleh dimatikan api. Alih ke dalam mangkuk dan biar sejuk.
  3. Ambil udang tadi dan lumurkan dengan sambal dan masukkan juga dibahagian belahan udang, buat hingga siap, lumur pada seluruh permukaan udang juga.
  4. Susun udang atas daun pisang dan bakar dalam oven pada suhu 190C selama 15 - 20 minit..Hidangkan panas bersama belahan limau kasturi/lemon...yum yum....

4 comments:

Nina Suria said...

salam jumaat mat, umah ko bakang sungai ker??? kalo dekat teringin gak nak ikut memancing ngan ayanda mu..

tapi kakmOn ni kan, kalo mancing selalu panas, jan kan udang, kayu pun takmo menyangkut huhuhuuhu

isy geram tul tengok udang galah ko yg montel ni.. grrrrrrrr

echah_syed said...

mat ..besonyer udang ko tuh.sedapnyerr udang ko tgk pun dah tau.

macamane panjing udang tu..pakai umpan ape sampai byk gitu bole dapat arr.

kalo bakar cam gitu pun ok..sbb fresh dia rase manis kan..

jo ayee said...

besarnya udang tu..pancing kat sungai ker kat kolam tu mat? tak sangka udang boleh dipancing..pakai umpan apa mat..klu musim fishing kat sini kit aorg fishing mackerel ajer ..kat harbour..pakai umpan bulu ayam jer. seronoknyer klu dpt pancing udang..klu umur panjang leh la kit aorg join sekaki yer..

Ummi said...

Mat, bestnya tgk udang ayahanda mat pancing tu..segor2 betui..mst manis tu ek..ish2 igt kalu musim udang, kak ni berkelah le bakang rumah ko mat..pastu bbq bakar udang perrghh..ko sediakan sosnya ya mat..(*tongkat dagu berangan..)

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.