SOTONG GORENG KUCAI

Hari pertama berpuasa...semuanya berjalan lancar...tapi bila sampai bab nak masak...mulalah macam kepala otak "jam" teruk....rasa macam nak berbuka "Maggi" je...tapi takkan nak bagi family makan maggi sama...jadi pi selongkar dalam peti sejuk, ada lagi rupanya sotong, satu bungkus...pakcik pun terus lah mencipta resipi gila2 nieee...tapi ok laa..not bad!!!

Bahan-Bahannya:-
500 g sotong, dibersihkan, potong ikut suka*
1 camca teh garam*
1/2 camca teh serbuk lada hitam*
1 camca besar serbuk kunyit*(*disatukan dan perap 20 minit)
1 camca besar sos abalone/tiram
1 - 2 camca besar kicap cair
1 cekak kucai, dicuci, keringkan dan dikerat2 1 inci
Sedikit serbuk perasa (jika suka)

Bahan Tumis:-
1 biji bawang besar, dimayang
2 ulas bawang putih, dimayang halus
1 inci halia, diketuk
1 biji lada merah, dihiris
1 biji lada hijau, dihiris

Cara membuatnya:-
  1. Dalam kuali, panaskan 2 camca besar minyak masak, masukkan semua bahan2 tumis dan masak hingga semua layu dan wangi. Masukkan sos abalone/tiram, gaul rata.
  2. Masukkan sotong dan masak hingga sotong kecut dan kuah pekat sedikit. Masukkan kicap cair (sedikit dahulu), kemudian rasa dan jika kurang masin, tambah kicap cair lagi. Tabur serbuk perasa (jika suka) dan gaul rata.
  3. Akhir sekali masukkan kucai dan gaul hingga rata. Masak untuk 1 minit lagi dan angkat, Tabur dengan bawang goreng sebelum dihidangkan bersama nasi hangat.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.