RESIPI AYAM BUAH KELUAK

rsz_ayambuahkluak
Assalammualaikum, salam semua. Semalam che mat masak ayam buah keluak, dan hari ini baru berkesempatan nak tulis di blog. Ayam buah keluak salah satu resipi klasik orang peranakan baba nyonya. Memasaknya mudah tapi nak mengerjakan buah atau biji keluak tu agak memakan masa. Buah keluak sebenarnya biji dari buah pokok kepayang. Buah kepayang bentuknya seperti bola rugby dan didalamnya terdapat beberapa biji keluak. Sebelum boleh dijual, biji keluak perlu melalui beberapa proses agar ia selamat dimakan. Biji/buah keluak popular di Indonesia dan juga di kalangan orang2 peranakan Baba Nyonya di Melaka, Pulau Pinang dan Singapura. Selain itu hidangan dari Indonesia yang menggunakan isi buah keluak, ialah masakan rawon. Masakan ini tekenal di Singapura...

rsz_buah_keluak
Ok, macam mana nak beli buah keluak?...Cara nak pilih yang elok macam mana?..Che mat sendiri pun banyak belajar dari rakan2 orang peranakan dan juga dai internet. Buah keluak yang bagus, isinya bewarna hitam. Kulitnya buah keluak juga bersih, maksud bersih ialah tiada tanda2 berkulat. Pilih buah keluak yang berat. Penyediaan buah keluak sebelum boleh dimasukkan ke dalam masakan agak leceh. Buah keluak perlu direndam 4 - 5 hari dan air rendaman perlu diganti setiap hari. Dan jangan lupa berus buah keluak hingga bersih, kemudian cuci dan rendam. Biasanya semakin hari, air rendaman semakin bersih..

cats
Isi buah keluak perlu dikeluarkan terlebih dahulu, cara che mat ialah dengan mengetuk pada permukaan licin di buah keluak dengan anak lesung batu, bila bahagian licin retak, kita potong guna gunting hingga terbuka. Kendian isinya dikorek keluar menggunakan sudu kecil...seterusnya nanti kita cerita kat resipi yea....Meh che mat kongsikan resipinya di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 biji buah keluak yang telah melalui proses pembersihan
1/2 keping dada ayam, cincang halus*
1 camca teh gula*
1 camca teh garam*
1/2 ekor ayam (kurang lebih 600 gram), potong ikut suka, cuci dan toskan
20 tangkai cili kering, potong, buang biji, rendam dalam air panas, toskan dan kisar halus
4 helai daun limau purut
1 batang serai, diketuk
1/3 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
6  biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
2 batang cili merah
3 biji buah keras, hiris
1/2 inci belacan, dibakar

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Buah keluak dikeluarkan isinya, kemudian tumbuk halus, campurkan dengan bahan2 bertanda (*) dan kacau rata. Isikan kembali ke dalam tempurung buah keluak seperti dalam gambar di atas. Buat hingga siap dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk (anggaran 1/3 cawan). Tumis serai titik hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Masukkan bahan2 kisar halus, kacau rata dan masak dengan api kecil hingga naik minyak. 
  3. Masukkan ayam, gaul rata dan masak hingga ayam kecut dan berubah warna. Tuang air secukupnya (hingga ayam tenggelam), kacau dan biarkan mendidih. Tambah buah keluak dan masukkan daun limau purut, koyak2kan daun tadi agar aromanya keluar.
  4. Tuang jus asam jawa, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan masak hingga ayam empuk dan kuahnya pekat sedikit. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan dan ulam-ulaman. Selamat mencuba!

Post a Comment

3 Comments

  1. Kat mana beli buah keluak tu Che Mat?

    ReplyDelete
  2. Hai Che Mat. Tumpang tanya, isi kuah keluak boleh dimakan tak? Dan Che Mat, beli dari mana buah keluak?

    Terima kasih kerna sudi jawap and kongsi resipi ini.

    ReplyDelete
  3. salam mat.macamana rasa buah keluak tu?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.