RESIPI LONTONG GORENG

rsz_kggp
Assalammualaikum, selamat pagi!..Jarang2 betul dapat update resipi belah pagi macam ni. Di sebabkan ni ari che mat akan berada diluar kawasan sekejap, jadi secepat kilat kita update blog dulu sebelum pergi. Pagi2 ni marilah kita bersarapan lontong goreng. Ni saja cara nak menghabiskan belen ketupat yang dah mula kejung dalam peti sejuk. Baki dalam 8 ketul macam tu (ke 9 ketul eks?..hurmm), banyak juga bila dah dicampur dengan rencah2 dan sayur2an (che mat guna taughe dan sayur kailan, tu pun sebab nak habiskan stok dalam peti sejuk). Lontong goreng ni takde undang2 yang harus awak2 kena ikut, kau lebur ajerlah apa yang kau suka. Nak rencah udang, daging atau ayam semua boleh. Kalau nak sekalu harungkan udang, ayam dan daging pun tak kesah. Suka pedas? Tak jadi hal, henyakkan cili padi atau lebihkan cili kisar. Kan kita yang buat dia, betul tak, apa yang che mat kongsikan hanya idea, selebihnya pandai2 lah ikut selera masing2. Selain untuk sarapan pagi, sesuai juga untuk minum petang...Meh kita tengok resipi dia, memang mudah sangat...jommm

BAHAN-BAHANNYA :-)
8 - 9 biji ketupat segera yang telah direbus
1 genggam longgar taugeh, cuci dan toskan
4 - 5 pokok baby kailan, cuci dan potong kecil
1 keping dada ayam, hiris kecil, cuci dan toskan*
1/2 camca teh lada sulah*
1 camca besar kicap lemak manis Jalen*
1/2 camca teh garam*(*disatukan, gaul rata dan perap sekejap)
2 ulas bawang putih, cincang halus
3 biji bawang merah kecil, hiris halus
1/4 bahagian trafficlight capsicum. potong dadu (optinal)
1/2 camca besar rempah kari daging (baba's)
2 camca besar cili kisar
1 camca besar sos tiram
1 camca besar sos cili
1 camca besar kicap pekat Jalen
1 camca teh gula
Kicap cair secukup rasa
2 biji telur, dipukul sedikit
1/4 cawan air
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan
Hirisan cili merah, untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ketupat dipotong kiub (che mat potong 6 setiap 1 biji ketupat), ketepikan. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang putih dan bawang merah hingga layu. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan naik minyak. Tambah rempah kari, kacau rata dan masukkan isi ayam yang diperap tadi, masak hingga isi ayam berubah warna. 
  2. Masukkan sos tiram, sos cili dan gula. Kacau rata dan tambah air, biarkan mendidih. Masukkan kailan, kacau rata dan masak hingga kailan lembut. Boleh masukkan ketupat, traffic light capsicum dan kicap pekat, gaul hingga semua rata. Tolakkan ketupat ke tepi kuali, tuang sedikit minyak masak dan masukkan telur, masak hingga telur kental dan hancurkan. Gaul rata dengan ketupat tadi.
  3. Tambah kicap cair secukup rasa dan akhir sekali masukkan taugeh, gaul rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Tabur dengan hirisan daun bawang, hirisan cili merah dan bawang goreng sebelum dihidangkan. Sedap dimakan panas, selamat mencuba!!

Post a Comment

7 Comments

  1. Selalu makan lontong yang berkuah, ada juga yang bergoreng ye

    ReplyDelete
  2. Tak lah susah mana pun kan buat Lontong Goreng ni..boleh tambah idea nak masak apa....

    ReplyDelete
  3. Sedapppp ni CM.. Kena try nanti. Tqsm ya CM..

    ReplyDelete
  4. tak nak kemaskini layout macam blog ben ashaari ke bang? lagi kemas

    sekadar pendapat

    ~z

    ReplyDelete
  5. Hmmmm macam best je ni... tak biasa lagi merasa menu lontong goreng. Tapi lontong yang biasa tu memanglah selalu, leh dapat pun kat pasar pagi kat sini.

    Terliur lak.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.