RESIPI PEGAGA MASAK LEMAK SAMA UDANG

image-2017-09-26
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni lewat sikit che mat dapat masukkan resipi dalam blog. Kena uruskan hal2 yang penting terlebih dahulu. Resipi hari ni agak mudah dimasak dan rasanya is tergolong dalam menu tradisi orang melayu. Seperti sedia maklum, daun pegaga mempunyai khasiat yang amat banyak, selain boleh dijadikan ulam atau kerabu/urap, daun pegaga juga sedap dimasak lemak. Atas permintaan mak che mat, hari ni kita bikin masak lemak pegaga sama udang. Udang tu pemberian sedara che mat. Selain udang, boleh juga guna ikan bilis atau ikan masin. Kalau suka boleh juga dimasak lemak putih, maksudnya tak perlu taruk lada. Dan boleh ditambah sedikit lada hitam yang ditumbuk halus untuk mendapat rasa 'hangat'. Resipi che mat tuliskan di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram pegaga
Udang secukupnya (che mat guna 10 ekor udang galah)
2 batang serai, diketuk
1 keping asam gelugor
1.2 liter santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
20 biji cili padi
1 biji cili merah
1 inci kunyit hidup
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih (kalau besar, guna 1 ulas sahaja)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Pegaga dicuci bersih, kemudian potong kecil dan ketepikan. Udang galah dibuang kaki2 kecilnya, gunting bahagian muncungnya yang tajam dan buang juga kotoran yang terdapat dibahagian kepala udang galah (boleh lihat contohnya di sini). Cuci bersih dan ketepikan.
  2. Masukkan bahan2 kisar halus ke dalam periuk bersama serai titik, asam gelugor dan santan cair. Kacau rata dan masak hingga mendidih, Masukkan udang dan masak hingga udang berubah warna. Kacau sekali sekala.
  3. Masukkan pegaga dan gaul rata. Tuang santan pekat dan perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau perlahan dan masak dengan api kecil hingga mendidih dan pegaga lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan dengan nasi panas dan lauk2 lain. Selamat mencuba!

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.