RESIPI KEK PISANG

rsz_kpm
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni mood rajin singgah sekejap, jadi che mat bikin kek pisang. Semalam abang long che mat bawak balik pisang dari masjid, pisang emas dalam 2 sisir macam tu. Disebabkan pisang dah mula masak ranum dan maka che mat rembat 5 biji untuk bikin kek. Resipi kek pisang agak mudah disediakan, hanya guna minyak jagung, tapi kalau takde minyak jagung, belasah pakai minyak masak pun jadi juga wakk, macam che mat bikin tu, guna minyak masak ajer. Kalau nak guna mentega pun boleh, kasi cairkan dulu, biar sejuk kendian boleh gunakan. Mungkin kek akan bertambah sedap dan lembap...

rsz_kpm1
Che mat bakar dalam tin kek yang berukuran 4 inci x 8 inci x 3 inci, tapi boleh juga dibakar dalam loyang bulat saiz 8 inci, atau dalam acuan cup cake. Ada sedikit 'derhaka' dari resipi asal, gula che mat kurangkan jadi 1/2 cawan sebab pisang tu kan dah manis, kalau suka boleh guna gula perang. Esen vanilla pula che mat ganti dengan sedikit esen pisang dan penggunaan jus limau, ganti dengan susu segar (atau boleh taruk air). Kek macam ini paling sedap dimakan waktu petang bersama teh panas...memang nikmat!..Resipi che mat ambik dari blog Kak Azie di sini...dan jika anda nak mencuba boleh lihat resipnya di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 biji pisang emas
1/2 cawan gula kastor (resipi asal guna 1 cawan)
1 cawan minyak jagung (che mat guna minyak masak)
4 biji telur gred A
1 camca besar susu segar (boleh ganti dengan air)
Beberapa titik esen pisang (resipi asal guna esen vanilla dalam 1/2 camca teh)
1 1/2 cawan tepung gandum*
1/2 camca teh soda bicarbonate*
1/2 camca teh baking powder*
Secubit garam halus*(*disatukan, gaul rata dan diayak)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 160 C, lenser tin kek berukuran 4 inci x 8 inci x 3 inci dengan mentega atau minyak masak, alas dasar tin dengan kertas minyak (boleh juga guna tin bulat berukuran 8 inci). Pisang emas dilecek hingga hancur dan ketepikan.
  2. Putar minyak masak, gula kastor dan telur hingga berkrim (anggaran 4 - 5 minit). Masukkan pisang lecek dan putar rata. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, putar sebati. Matikan mixer, tambah esen pisang dan susu segar, gaul dengan spatula hingga sebati.
  3. Tuangkan ke dalam tin kek dan bakar dalam oven selama 55 minit hingga 1 jam atau bila kita uji kek dengan mencucuk bahagian tengahnya dengan lidi sate dan keluarnya bersih, tanda kek telah cukup masak. Keluarkan dari oven. Biarkan 5 minit dan boleh keluarkan dari tin. Sejukkan kek sebelum dihidangkan. Selamat mencuba!!..

Post a Comment

5 Comments

  1. Sedapnya. Boleh la cuba untuk hidangan raya ni. 1st time nak try nih.

    ReplyDelete
  2. Tq Che mat. Saya dh buat mmg menjadi n sedap. Lama dh saya follow blog Che mat. Kebykkan kek yg saya buat guna resepi Che mat. Tq2.. .

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.