RESIPI SOTONG PAPRIK

rsz_smp
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat masak lewat petang. Disebabkan lauk semalam (gulai lemak pisang muda sama cendawan kukur) masih berbaki, jadi hari ni kita masak sotong. Dan kebetulan bonda che mat puasa sunat Isnin, jadi kiranya menu sotong sebagai tambahan untuk berbuka puasa. Tadi sempat juga naikkan status di FB, minta pendapat sotong ni nak masak apa? Maka ramailah teman2 FB yang komen dengan macam2 idea yang semuanya menarik, terima kasih yea. Che mat ambik keputusan masak paprik, sebab utama dalam peti sejuk ada baki2 sayur yang kalau tak dihabiskan mesti jadi bahan kompos nanti. Cuma che mat takde lobak merah, yang lain2 tu rasanya terlebih cukup. Sebenarnya takde syarat apa jenis sayur yang perlu kita masukkan, cuma jangan berlebihan, tu saja. Che mat guna lima ekor sorong saiz sederhana (panjang kurang lebih satu jengkal dewasa). Kalau guna sotong kecil, boleh lah lebihkan. Resipi memang mudah dan sedap dimakan bersama nasi panas. Jika ingin mencuba, resipi seperti dibawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
5 - 6 ekor sotong saiz sederhana (saiz sejengkal orang dewasa)
2 batang serai, diketuk
3 helai daun limau purut
5 batang putik jagung, hiris serong
Sebesar penumbuk bunga kobis, potong sekuntum2
5 kuntum cendawan butang, belah 5 setiap 1
1 biji cili hijau, hiris kasar
6 biji cili padi merah, diketuk
10 biji tomato ceri
2 tangkai kacang panjang, potong pendek
1 batang leek, kerat pendek dan rendam
1 biji bawang besar, hiris kasar
2 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar cili kisar
1 camca teh gula
Sos ikan secukup rasa
Sedikit air

BAHAN - BAHAN SOS :-)
2 camca besar sos tiram
4 camca besar sos cili
2 camca besar sos tomato

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Sotong diasingkan kepalanya, buang muncung, mata dan dakwat sotong, cuci dan toskan. Bahagian badannya dihiris bulat, cuci dan toskan. Satukan bahan2 sos dan kacau rata. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 camca besar). Tumis bawang besar, bawang puti dan serai hingga harum. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing. Guna api kecil dan kacau sentiasa. Tambah bahan2 sos, kacau rata dan biarkan mendidih. Masukkan bunga kobis, kacang panjang, leek (toskan dulu airnya) dan cili padi. Kacau rata dan tuang sedikit air.
  3. Masukkan sotong, kacau dan masak hingga sotong berubah warna. Tambah putih jagung, cili hijau, cendawan butang dan daun limau purut, kacau rata. Masukkan gula dan perasakan dengan sos ikan secukupnya. Akhir sekali tambah tomato ceri, kacau dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas dan lauk2 lain. Selamat mencuba!.

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.