SOTO AYAM, MENU HARI INI

rsz_saj (1)
Assalammualaikum, salam Khamis. Hari ni seawal pagi dengan gigihnya dah bangun rebus ketupat NONA (setakat ni che mat rasa ketupat nona ajer sedap dan muai). Perancangan nak bikin soto dah dua hari rasanya, cuma seru belum sampai, niat tu dah ada. Biasanya kalau kuah soto che mat suka guna kaki ayam, bahagian kepak dan leher, Guna serangka ayam pun boleh, kalau takde guna ayam seekor dikerat 4. Renehkan lama sikit dalam 1 jam 30 minit macam tu, baru rasa dia sedap. Rempah soto kali ni didatang khas dari kedai rempah terkenal di Batu Pahat, iaitu kedai Syarikat Ismail Yahya (SIY). Selain tu, anda boleh campurkan rempah sup dan rempah kurma (nisbah dia untuk seekor ayam 3 camca besar rempah sup dan 1 camca besar rempah kurma, sebarang jenama).

rsz_saj1 (1)
Seperti yang anda biasa lihat, resipi soto datang dengan bahan2 pelengkapnya. Di Johor, sambal kicap wajib ada, jangan tidak2, kalau takde bukan soto namanya. Selain itu, begedil, soo hoon goreng, kacang tanah goreng, taugeh, daun sup dan bawang goreng kena ada. Isi ayam pula disiat2 kecil untuk dimakan dengan soto. Kalau anda guna kaki ayam, jangan lupa masukkan 1 - 2 keping dada ayam, biarkan renih dalam kuah soto, kemudian keluarkan dan biar sejuk. Baru disiat2 kecil. Selain nasi impit atau ketupar, anda boleh juga hidangkan kuah soto dengan mi kuning dan mi hoon. Resipi dah kerap kali juga che mat kongsikan. Anda boleh pilih yang mana berkenan untuk dicuba, Tapi kalau malas nak cari, meh che mat tuliskan sekali lagi resipi soto..

BAHAN - BAHANNYA :-)
1 kg kaki ayam, cuci bersih dan toskan
2 keping dada ayam saiz besar, cuci dan toskan
4.5 liter air
3 batang serai, diketuk
1 inci lengkuas, diketuk
1 camca teh lada hitam, tumbuk halus
1 pokok daun sup, dikerat kasar
1 genggam bawang goreng
1 kiub pati ayam MAGGI (optional)
4 camca besar penuh rempah soto (atau 3 camca besar rempah sup + 1 camca besar rempah kurma)
Garam secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
2 biji bawang besar
6 biji bawang merah
5 biji bawang putih
2 inci halia
5 biji buah keras, hiris
1/2 inci kunyit hidup

BAHAN REMPAH TUMIS :-)
1 batang kayu manis
1 kuntuk bunga lawang
3 biji buah pelaga
7 kuntum bunga cengkih

BAHAN - BAHAN LAIN :-)
Nasi impit atau ketupat secukupnya
Hirisan daun sup/daun bawang
Bawang goreng
Taugeh, dibuang ekor, cuci dan toskan
Kacang tanah goreng
Soo hoon goreng
Sambal kicap
Begedil

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KUAH SOTO :- Satukan bahan2 kisar halus dengan rempah soto, kacau rata hingga menjadi pes rempah dan ketepikan. Panaskan minyak dalam periuk besar (anggaran 1/3 cawan), masukkan serai, lengkuas dan rempah tumis, kacau dan masak hingga wangi. Masukkan pes rempah, kacau dan masak hingga naik minyak. Guna api kecil dan kacau sentiasa.
  2. Masukkan kaki ayam, gaul hingga rata dan tuang air, kacau. Masukkan kiub pati ayam (jika guna), lada hitam tumbuk, daun sup yang dikerat kasar, segenggam bawang goreng dan 1 camca teh garam. Biarkan menggelegak, masukkan dada ayam, kemudian kecilkan api, dan biar merenih selama 1 jam 30 minit. 
  3. Keluarkan dada ayam dan sejukkan dan disiat2, ketepikan.  Sementara itu anda rasa kuah soto tadi dan masukkan garam secukup rasa. Masak sekejap lagi dan boleh matikan api (jika anda suka kuah soto yang cair sedikit, boleh tambah sedikit air panas)
  4. UNTUK SOTO :- Potong nasi impit atau ketupat, kemudian masukkan secukupnya dalam mangkuk sesuai. Tuang kuah soto secukupnya, taruk taugeh, begedil, hirisan daun sup/daun bawang, bawang goreng, kacang tanah goreng, soo hoon goreng dan sudukan sambal kicap sebelum anda nikmati soto. Sedap dimakan panas2.

Post a Comment

3 Comments

  1. say pun guna nona... rajinnya cikmat.. soto paling remeh nak buat..

    ReplyDelete
  2. Terima kasih ye resepi...tengah cari ape yg sedap utk dimasak, jumpa yang ni. Bolehlah dinner soto. hihi.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.