SINGGANG REBUS IKAN KEMBONG

rsz_singgang_ikann
Assalammualaikum, salam Isnin yang biru...huhu, apa ingat yang kerja waktu pejabat saja ada 'Isnin biru'..kita yang bekerja dari rumah ni pun kadang2 sampai Khamis pun 'biru'. Dah beberapa hari che mat tak boleh nak masuk masakan yang bersantan, tapi bukan lah tak masak, tetap ada, macam hari ni, che mat masak dalcha tapi untuk diri sendiri ku masak singgang rebus ikan kembong. Taruk cili padi lebih sikit. Kalau singgang che mat suka terasa asamnya, baru sedap, tambah pulak pedas dan dimakan selagi panas. Resipi memang mudah, semua main masukkan sekali harung dalam periuk, kecuali ikan dan daun limau purut. Orang tak reti masak pun boleh bikin, tapi kalau orang 'malas' tu susah sikit lah, satu haram pun tak boleh buat kalau dah malas. Bagi anda yang rasa terliur dengan singgang rebus ikan kembong ni, che mat kongsikan resipinya seperti di bawah ini..

BAHAN - BAHANNYA :-)
2 ekor ikan kembong saiz besar
1 biji tomato dibelah4
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, diketuk
10 biji cili padi, belah 2 tapi tak putus setiap 1
1/4 camca teh serbuk kunyit
1 batang serai, diketuk
1/2 inci halia, diketuk
1 helai daun limau purut
1/2 kiub pati ikan bilis Maggi (optional)
1 keping asam gelugor
2 camca besar sos ikan
Garam secukup rasa (jika perlu)
Air secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan kmbong disiang, cuci bersih dan kerat dua setiap seekor. Ketepikan. Dalam periuk, masukkan bawang besar, halia, bawang putih, serai, asam gelugor, serbuk kunyit, cili padi dan tuang air secukupnya (anggaran 800 ml), kacau rata dan masak hingga mendidih.
  2. Masukkan ikan kembong dan kiub ikan bilis (hancurkan terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam periuk). Kacau perlahan dan masukkan sos ikan dan daun limau purut, masak hingga ikan masak. Masak sekejap lagi dan rasa, jika kurang masin, baru masukkan sedikit garam. Jika ok boleh matikan api. Hidangkan panas bersama nasi, sambal belacan dan telur dadar....Selamat mencuba!!

Post a Comment

13 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.