ROTI PURI, SEDAP DAN ENAK...

rsz_roti_puri
Assalammualaikum, salam Selasa. Hari ni che mat cuti masak nasi dan mungkin untuk beberapa ketika kita skip dulu nasi, tapi tak janji lah yea, ikut mood dan kerajinan. Kalau teragak nak makan nasi, baru lah masak. Pernah makan roti puri?...Che mat kerap juga nampak roti puri di blog teman2 masakan, tapi tergerak nak bikin. Entah kenapa semalam ternampak roti puri di blog KuahKari.com milik chef hidung mancung, Chef Khairul Hakimi. Resipi origanal dari nenek beliau. Buatnya agak mudah dan tidak perlu banyak kerja. Resipi asal agak banyak bagi che mat, sebab buat masa sekarang tinggal che mat sorang saja, maka che mat buat 1/2 dari adunan asal. Itu pun dapat 12 keping roti puri. Yang pasti ia sedap dan mengenyangkan. Che mat tak goreng semua, goreng mana yang nak makan saja. Doh selebihnya masukkan dalam bekas bertutup dan simpan dalam peti sejuk. 

rsz_roti_puri2rsz_roti_puri1
Roti puri sedap dimakan bersama dalca atau kuah dhal. Resipi kuah dhal kurang lebih macam resipi parpu tapi tak taruk santan. Nanti che mat kongsikan resipinya. Bila makan dengan kuah dhal ini, che mat suka top up sambal tumis dan taruk dalam kuah dhal. Kasi gaul rata bila nak cicah sama roti puri. Satu tips yang Chef Khairul kongsikan, roti puri harus digoreng dalam minyak yang betul2 panas untuk mendapat teksture mengelembung. Che mat goreng satu persatu dan ia cepat masak sebab agak nipis dan anda harus cepat untuk mengelakkan roti puri hangus. Sedap dimakan sebagai sarapan pagi atau pun minum petang....Jangan lupa cuba nanti ok, che mat tuliskan resipi di bawah ini....

ROTI PURI.....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cawan tepung atta
1 cawan tepung gandum
1 cawan air suam*
1/4 camca teh rata garam*(*disatukan dan kacau rata)
Minyak untuk menggoreng terendam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan tepung atta dan tepung gandum dalam mangkuk. Gaul hingga rata dan buat lubang di bahagian tengah tepung. Masukkan air suam bergaram sedikit demi sedikit sambil digaul dengan tepung, tambah lagi air dan adun hingga mendapat doh yang tidak melekat di mangkuk adunan (che mat guna 1 cawan air suam, tu tak habis). Bulatkan doh, tutup dengan tuala dapur bersih yang telah dilembapkan, rehatkan 1 jam.
  2. Bahagikan doh kepada 12 bahagian, bulatkan. Panaskan minyak dalam kuali. Tabur tepung pada papan pencanai. Ambil sebiji doh, leperkan sedikit dan canai dengan torak sehingga nipis. Kemudian masukkan ke dalam kuali. Siram2kan dengan minyak panas. Bila roti puri mula mengelembung, balikkan dan masak beberapa saat. Bila keemasan, terus angkat dan toskan. Buat kaedah sama dengan baki doh hingga siap. Hidangkan bersama kuah dhal...

KUAH DHAL..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 cawan kacang dhal, cuci dan rendam 2 jam
3 tangkai cili kering, kerat pendek, cuci bersih, toskan dan lap kering dengan tissue dapur
1 tangkai daun kari
1/2 camca teh jintan halus
1/2 camca teh biji sawi
1/3 camca teh serbuk kunyit
1 biji kentang, kupas dan potong dadu
2 tangkai kacang panjang, kerat pendek
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 kiub pati ikan bilis (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Rebus kacang dhal dan kentang hingga empuk, tambah air jika perlu. Sementara itu, tumis bahan2 kisar halus dengan sedikit minyak hingga harum. Masukkan ke dalam periuk berisi kacang dhal dan kentang tadi. Kacau rata dan masukkan kacang panjang, masak hingga mendidih.
  2. Panaskan 3 camca besar minyak, goreng cili kering hingga wangi, angkat dan masukkan ke dalam periuk dhal. Kemudian goreng pula biji sawi, jintan halus dan daun kari hingga wangi. Tuang kesemuanya ke dalam periuk dhal, kacau dan tambah serbuk kunyit. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Jika pekat tambah sedikit air. Kacau rata dan masak sekejap lagi. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama roti puri..

Post a Comment

1 Comments

  1. abg mat, teringat mak, mak paling terer buat roti puri..hehe.. tp mak tak paka tepung atta tu,just tepung garam dan planta... bg saya masakan mak la yg sdp..

    btw, abg mat..saya rasanya dah cuba resepi ang mat hampir 20, ada 2-3 kali tak jadi..haha..sbb x jadi..bahan x cukup..hehe..

    btw..kbanyakan sdp dan best.. saya biasa pilih resepi abg mat yg bahan2 nya sikit dan murah..hehe..

    apapun terima kasih atas segala resepi, saya print dan susun dlm file,,harap abg mat dpt halalkan dan izin saya share resepi abg mat..ada yg dah terbagi,..dan ada yg dah buat meniaga lauk dah..

    semoga Allah membls jasa abg mat.

    terima kasih sangat2.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.