SIMPLE FRUIT CAKE....

rsz_simple_fruit_kek
Assalammualaikum, salam Sabtu. Hari ni che mat nak berkongsi dengan anda resipi kek buah2an atau fruit cake yang mudah dibuat dan jenis bakar (jangan tanya che mat yang ni boleh kukus ke tidak, sebab che mat tak boleh nak kasi jaminan resipi ini akan jadi kek yang sempurna jika dikukus). Ada yang masih agak terkeliru dengan maksud kek buah atau fruit cake. Dan bila kek mentega kosong kita letak perisa buah2an seperti oren, stoberi dan sebagainya, ada yang ingat itu kek buah. Kek buah atau fruit kek secara kebiasaannya kek yang dalamnya ada buah2an kering campuran atau mix dried fruit yang terdiri dari kismis (hitam dan kuning), halwa kulit oren, ceri merah dan ceri hijau. Dan kebiasaannya kek buah agak berat dan 'mewah'. Ada juga kek buah2an yang boleh disimpan lama, tapi ada tu ditambah minuman keras (dah semestinya tidak halal bagi umat islam), kena berhati2...

rsz_simple_fruit_kek1

Resipi asal che mat dapat dari FB, dan jika tuan punya resipi ini terbaca, che mat ucapkan berbanyak terima kasih kerana sudi berkongsi resipi yang mudah. Rasa kek ini sedap sangat. Kalau tak, masa kan anak2 buah che mat asyik mengulang saja. Ada sedikit pertukaran bahan2 dari resipi asal. Contohnya resipi asal guna gula kastor, che mat ganti dengan gula perang (soft brown sugar) dan che mat kurangkan sedikit kuantiti gula. Disamping itu kulit oren che mat parut untuk mendapat aroma yang lebih harum. Parut bahagian bewarna oren saja, jangan sampai bahagian putih, nanti kek rasa pahit pulak....Kalau anda nak mencuba, che mat tuliskan resipi seperti dibawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
160 gram mentega
100 gram gula perang (soft brown sugar)
3 biji telur gred A
160 gram tepung gandum*
1 camca teh baking powder*
1/4 camca teh garam halus*(*gaul rata dan ayak)
1 camca teh pes oren
1 biji oren, parut kulitnya (bahagian warna oren sahaja) dan perah jusnya
200 gram buah2an campuran kering (mix dried fruit)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan oven pada suhu 170C, lenser tin berukuran 8 inci x 4 inci x 3 inci dengan mentega dan alas dasar tin dengan kertas minyak. Lenser juga kertas tadi (resipi asal guna tin berukuran 6 inci x 6 inci x 3 inci). Ketepikan.
  2. Dalam mangkuk, masukkan mix dried fruit (asingkan sedikit untuk hiasan).Masukkan jus oren (pastikan anda buang bijinya). Kacau dan perap sekejap. Sementara itu, putar mentega dan gula perang hingga gula larut dan sebati, masukkan telur satu persatu sambil diputar hingga kembang. Tambah parutan kulit oren dan pes oren. Putar sebati.
  3. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung berselang seli dengan buah2an kering tadi, buat hingga siap. Matikan mixer, dan gaul sekejap dengan spatula agar semua rata. Tuang dalam tin kek dan tabur rata buah2an kering yang diasingkan untuk hiasan tadi. Bakar selama 1 jam, atau hingga kek masak, bergantung pada oven masing2.
  4. Jika kek belum masak tapi permukaannya kelihatan perang, tutup permukaan tin kek dengan tudung periuk atau aluminiu foil dan bakar sekejap lagi. Uji kek dengan mencucuk lidi sate atau cake tester dibahagian tengah kek. Kalau keluar bersih, tanda kek anda telah masak. Keluarkan dari oven. Biarkan 5 minit, kemudian boleh dikeluarkan dari tin. Sejukkan sepenuhnya atas jaringan sebelum dipotong. Hidangkan untuk minum petang....Selamat mencuba!!..

Post a Comment

6 Comments

  1. streesss pulak tengok gambar ni..ahaha

    ReplyDelete
  2. salam cik mat. nak tau teknik.. sebab bila buat kek buah, semua buah mesti jatuh bawah.. sebab adunan terlampau cair ke ye?

    ReplyDelete
  3. Che Mat. This fruit cake is delicious. I made one for Christmas and everyone enjoyed it. I am making two more today for my son's birthday tomorrow. Thank you for sharing.

    Me from California

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum Cik Mat..nak tanya bako sejam tu berapa suhunya..hehe

    ReplyDelete
  5. Sorry..nampak dah suhunya..hehehe!

    ReplyDelete
  6. Boleh gantikan Tepung kek ke?

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.