PENGAT LABU BIJI SAGO.

rsz_1pengat_lelabu

Assalammualaikum, salam Khamis...hari sibuk che mat. Pagi2 tadi dah memasak, lepas tu ada urusan lain pulak. Hampir jam 4 baru siap, siap makan dan ambik gambar. Bila dah ambik gambar, ada masalah pulak nak resize kan gambar, entah kena dengan laman web tu pun tatau lah. Beberapa kali cuba, masih tak ok, sampai angin dah ni..geramm dah ni, nak kata lupa baca bismillah, dah baca banyak kali....dan akhirnya setelah mencuba hampir 20 minit, ia berfungsi seperti sedia kala. Alhamdulillah, baru lah ada mood nak update blog. Sebabkan dah petang, che mat masukkan entri pengat labu saja lah yea. Eleehh...entri pengat je ke, kita pun tau buat...Yang mana tau buat tu dipersilakan duduk hujung dunia, ni untuk yang tatau atau kurang tau. Yelah nampak benda senang, tapi ada gak yang tak berapa nak reti buat. Kalau di Johor, hidangan pengat popular dibulan2 puasa. Ada pelbagai jenis pengat dan anda boleh juga satukan beberapa bahan untuk jadikan satu hidangan pengat yang muhibah, contohnya, pengat labu, anda boleh masukkan keledek, ubi dan bubur caca. Ikut apa yang anda suka, cuma jangan lah terlalu banyak jenis, nanti jadi caca merba sangat, bingung pulak nak makan. Bagi yang ingin mencuba pengat labu, resipi seperti di bawah ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
800 labu manis
2-3 camca besar biji sago rumbia (ikut suka)
1 helai daun pandan, disimpul
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
1/2 camca teh garam
1 ketul gula melaka, potong kecil*
1/2 cawan gula pasir*
2 cawan air*(*dimasak hingga gula melaka dan gula pasir larut, tapis dan ketepikan)
Air jika perlu
Roti atau biskut untuk dimakan bersama pengat labu

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kupas labu, kemudian dipotong dadu, cuci, toskan dan masukkan ke dalam periuk bersama2 daun pandan, biji sago dan santan cair. Masak hingga mendidih hingga biji sago kembang dan labu 1/2 empuk.
  2. Masukkan air gula dan garam. Kacau rata dan jika suka kuah lebih anda boleh tambah sedikit lagi air. Bila mendidih, masukkan santan pekat. Kacau perlahan dan masak hingga labu empuk. Rasa dan jika suka manis anda boleh tambah gula pasir secukup rasa. Masak sekejap lagi dan boleh matikan api. Hidangkan bersama roti, biskut atau boleh dimakan begitu sahaja..

Post a Comment

4 Comments

  1. Argh sedapnya.. kalau labu tukar durian fuhhhh sedappp

    ReplyDelete
  2. suka sangat sago ni pcm buat buat bobur atau buat kuih sago ..labu boleh bikin hangin satu badan.

    ReplyDelete
  3. hurm..dah bayangkan kemanisan labu itu sendiri... erhm...dapnyewww...

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.