LOKIO TUMIS SAMA KERANG...

rsz_lokio_kerang_belacan
Kalau sebut lokio, mesti ada yang tak pernah makan. Tapi percaya lah kalau anda cuba masak dan makan, pasti ia menggamit selera anda. Lokio seakan2 pokok kucai tapi daunnya bulat dan panjang. Dalam kategori pokok bebawang dan isinya manis dan sedap. Kerap juga che mat masak dan kongsikan di blog. Anda boleh pelbagaikan cara memasak, dan paling che mat suka dimasak sama cencalok atau boleh juga sama udang dan ikan bilis. Kali ni kita test tumis sama isi kerang dan alhamdulilah rasanya ehemmm...sedap sangat. Enak dimakan bersama nasi putih yang dimasak lembut. Tambah ikan goreng, telur dadar dan sambal belacan, sudah memadai sangat2. Bagi yang tak pasti rupa lokio, anda boleh google yea. Resipi seperti dibawanh ini..

BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cekak lokio, dibersihkan dan kerat pendek, asingkan bawang dan daunnya
1/3 cawan isi kerang segar
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
5 biji cili hijau, hiris
1 camca besar sos tiram
1/2 inci belacan*
2 camca besar air*(*dihancurkan)
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 2 camca besar minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih dan cili hijau hingga harum dan layu. Masukkan isi kerang, kacau rata dan masak hingga isi kerang berubah warna, tambah sos tiram dan bancuhan belacan, kacau rata dan masak sekejap.
  2. Masukkan bawang lokio, kacau dan masak hingga bawangnya lembut sedikit. Masukkan pula daunnya, kacau rata dan masak sekejap. Tambah garam secukup rasa dan boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, telur dadar, ikan goreng dan sambal belacan... Selamat mencuba!!..

Post a Comment

2 Comments

  1. ooooo ingat apa lah lokio, sya panggil biji kucai hehehe... tp ssh la nk jumpa lokio nih... kt psr tani sekitar kl pun jarang dpt jumpa, kalu blik johor tu kadang senang jgk lah jumpa

    sedap betul lah rasanye tp dh ramai org mude2 tak reti mkn kot

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.