SUP AYAM KAMPUNG, JEMPUT MAKAN..

rsz_sop_ciken
Assalammualaikum, salam Rabu. Bila mood masak ke laut...maka yang jadi pun macam air laut. Pagi ni che mat masak sup ayam kampung atas permintaan bonda, alhamdulillah, kalau sup tu senang amat. Masukkan semua dalam periuk tekanan atau pressure cooker, tak sampai 30 minit siap dah sup, tinggal taruk kentang dan tunggu kentang empuk dalam 10 minit, settle dah boleh makan sama mi hoon, mi kuning, kuey teow, makaroni, nasi, ketupat, roti atau pun dihirup begitu saja. Jemu juga kan bila anda singgah aje tengok2 entri sup ayam yang dah tak terbilang banyaknya dalam blog ni. Tapi nak buat macam mana, dah nama pun blog masakkan, apa yang che mat masak hari tu, tu lah yang jadi entri, waimah telur goreng sekali pun. Minta maaf yea jika ada yang bosan. Terima kasih sebab tetap beri sokongan pada blog ini walaupun entri tidak sekencang dulu. Maklumlah masa berubah kan dan che mat sendiri dah beransur tua...ehhh....bukan tua, tapi matang...hehe... Errr, nak resipi ke, sebab resipi ni sama macam sup ayam yang che mat buat dulu, kalau nak, che mat tulis sekali lagi..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam kampung (kurang lebih 1+ kg)
4 biji kentang, kupas, belah 4 setiap 1 dan rendam
1 batang serai, diketuk
1 pokok kecil daun sup, kerat kasar
1 camca besar penuh bawang goreng
1 camca teh penuh lada hitam biji, tumbuk halus
1 kiub pati ayam Maggi (optional)
1 sup bunjut tulang (che mat guna ADABI)
Garam secukup rasa
Air secukupnya

BAHAN KISAR HALUS :-)
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
1/2 inci kunyit hidup

BAHAN-BAHAN TUMIS :-)
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
Ketupat atau nasi impit
Hirisan daun sup
Hirisan daun bawang
Bawang goreng
Taugeh, dibuang ekor, cuci dan toskan
Tauhu, digoreng dan hiris
Sambal kicap

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ayam kampung dipotong pada saiz sederhana, bersihkan dan gaul dengan 1 camca besar tepung gandum dan perahkan jus limau nipis dari sebiji limau. Gaul rata dan perap 15 minit. Cuci hingga bersih dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan serai dan bahan2 tumis, masak hingga harum. Tambah bahan2 kisar halus, kacau dan masak hingga naik minyak, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan ayam, gaul rata dan masak sekejap. Tuang air secukupnya (hingga ayam tenggelam), kacau dan biar menggelegak.
  3. Masukkan lada hitam, kiub ayam, daun sup yang dipotong kasar dan 1 camca besar bawang goreng. Kacau dan masak hingga ayam empuk. Guna api sederhana, jika kuah kering dan ayam masih keras, tuang air panas secukupnya.
  4. Masukkan kentang dan masak hingga kentang empuk. Perasakan dengan garam secukup rasa. Masak sekejap lagi dan rasa. Jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama ketupat dan hias dengan taugeh, hirisan daun sup, daun bawang, bawang goreng, tauhu dan tambah sambal kicap sebelum dimakan. Enak dimakan panas..

Post a Comment

4 Comments

  1. Tak jemu pun che mat.. tgk gambar tu pun best dah... gambar tu lain2 kdg2 che mat pakai pinggan antik, ni jenis moden pula.. hehehehe
    http://enyyusnizar.blogspot.com/2015/01/ikan-kacang-sweet-sour.html

    ReplyDelete
  2. Selalu buat kita terliur. Tak baik tau, To mo tawan.

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.