AYAM PONGTEH....KEGEMARAN CHE MAT.

ayammpongtehh
Assalammualaikum, salam Ahad dan selamat berhujung minggu. Masak apa hari ni?..Che mat masak yang ringkas dan mudah. Satu lagi ia resipi ulang tayang dah banyak kali. Ayam pongteh seperti anda sedia maklum ialah masakan orang peranakan Nyonya. Ia boleh dikategorikan masakan mudah dimasak dan tidak cerewet. Walaupun bahan2nya tidak banyak, tapi hasilnya amat memuaskan dan memang menjadi kegemaran che mat. Ia seperti masak kicap tapi bukan masak kicap walaupun memang ada penggunaan kicap dalam resipi. Taucho memainan peranan utama dalam masakan pongteh. Hidangan ayam pongteh disajikan bersama nasi putih dan cili hijau dan merah dipatah2kan ke dalam ayam pongteh sebelum dihidangkan. Sambal belacan perlu bagi melengkapkan set ayam pongteh anda. Satu lagi yang che mat perasan, lauk sepeti ini lebih enak dimakan keesokkan hari ni, atau dibiarkan beberapa jam. Bagi mereka yang kurang gemar rasa cendawan shitake, anda boleh ganti dengan cendawan butang sama ada yang segar atau jenis dalam tin...Resipi seperti berikut..

BAHAN-BAHANNYA :-)
1/2 ekor ayam bersaiz sederhana, potong ikut suka, cuci bersih dan toskan
3 biji kentang, kupas dan belah 4 setiap 1, rendam
10 kuntum cendawan shitake segar (kalau jenis kering, anda rendam hingga kembang)
10 biji bawang merah*
5 - 6 ulas bawang putih (che mat guna 4 saja)*(*ditumbuk halus)
1 biji cili merah, dipatah2
1 biji cili hijau, dipatah2
3 camca besar penuh taucho, hancurkan sedikit
1 camca besar kicap cair
1 camca besar kicap pekat
Gula secukup rasa (kurang lebih 1 camca teh)
Air secukupnya
Sambal belacan dan ulam2man sebagai pelengkap

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan minyak dalam periuk (kurang lebih 1/4 cawan). Tumis bahan tumbuk halus hingga harum, masukkan taucho dan masak hingga taucho wangi dan terbit minyak. Guna api kecil dan kacau selalu.
  2. Masukkan ayam dan kentang (toskan) dan gaul rata, masak hingga ayam kecut. Tuang air secukupnya (hingga ayam dan kentang tenggelam). Masak hingga kentang 1/2 empuk, tambah cendawan shitake, kicap pekat dan kicap cair. Kacau rata.
  3. Masak hingga kentang empuk. Masukkan sedikit gula. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. Patah2kan cili merah dan hijau, kemudian taburkan atas ayam pongteh sebelum dihidangkan bersama nasi putih, sambal belacan dan ulam2man.

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.