WRAPS ALA PIZZA....

rsz_wrapss

Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat memang betul2 tak masak. Cerita dia begini, pagi tadi che mat ke pasar basah untuk beli barang2 dapur dan saja berlambat2..hehe. Dan memang plan tak nak masak, sebab semalam abang che mat ada beli nasi beriani dan kami simpan dalam freezer. Maka hari ni che mat buat pencok nenas dan makan dengan nasi beriani yang telah dipanaskan. Lauk dia pun sedap, kurma ayam dan kambing. Seperti anda sedia maklum, terutama di Johor, nasi beriani Batu Pahat (Nasi Beriani Mat Shah) antara yang popular, selain sedap, ia juga murah. Dan itu lah sebabnya che mat cuti masak. Namun kerja dapur kena buat juga, maklumlah dah kerja kita, tanggungjawab beb!. Petang tadi mulalah gatal2 ke dapur, rasa macam aneh sangat bila tak masak ni, rasa macam otak tak berfungsi, macam bongok aje. Oleh sebab itu, untuk tidak merasa bongok sangat....jommm kita ke dapur...ehemm...

rsz_wrapss1

Nampak macam bess tak?...Memang bess ok, dah lah tu comel pulak. Buat dia senang, che mat guna wrap jenama Mission. Dan untuk inti che mat guna fillet ikan tempura jenama PACIFIC. Guna sekeping fillet ikan tu boleh dalam 4 atau 5 wraps comel macam dalam gambar di atas. Satu nak pesan, anda jangan isi inti banyak sangat, nanti nak bungkus wraps tu jadi susah dan nampak tak comel. Untuk hiasan che mat tikamkan sebiji black olive atau buah zaitun hitam dengan pencungkil gigi bersih (guna yang baru) dan hias dengan sedikit herba thyme segar. Itu semua untuk hiasan, anda tak perlu letak pun takpe. Ni kan untuk entri blog kena lah nampak 'sesuatu'. Oh yea bila sebut tikam2 ni, ada satu kes pasal tikam2 juga...di sini. Ok, kalau anda nak cuba buat che mat cerita macam mana che mat buat ...jommm...

BAHAN-BAHAN INTI :-)
1 keping fillet ikan tempura PACIFIC
1/5 bahagian traffic light capsicum, didadu kecil
1 biji jeruk gherkins, didadu kecil
1 biji bawang besar saiz kecil, didadu
1 biji tomato saiz kecil, didadu

BAHAN-BAHAN LAIN :-)
4 - 5 keping wraps jenama MISSION
Keju mozarella secukupnya
Sos tomato secukupnya
Sos Thousand Island secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK INTI :- Fillet ikan tempura dipotong 3 bahagian, kemudian goreng dengan api sederhana hingga kuning keemasan. Angkat dan sejukkan dan potong kecil. Sementara itu, satukan traffic light capsicum, jeruk gherkins, bawang besar dan tomato dalam satu bekas, gaul rata. Ketepikan..
  2. UNTUK WRAPS ALA PIZZA :- Ambil sekeping wraps, panaskan sekejap dalam non-stick pan hingga wraps lembut. Angkat dan letak atas papan pencanai. Sapu 1/2 camca besar sos tomato, kemudian paipkan sedikit sos thousand island. Ratakan. Susun sebahagian fillet ikan yang dipotong kecil tadi, dan sebahagian bahan yang disatukan. Taburkan keju mozarella secukupnya. Kemudian lipat  bahagian kanan dan kiri wraps, kemudian bahagian depannya, buat seperti anda menggulung kuih gulung, kemaskan. Buat hingga siap.
  3. Panggang dalam non-stick pan untuk 2 - 3 minit untuk setiap bahagian, kemudian terbalikkan dan panggang lagi 2 - 3 minit, guna api kecil, kekuningan, seperti dalam gambar. Hias ikut suka dan boleh hidangkan untuk minum petang atau sarapan pagi....ehemm.
CATATAN MAT GEBU :- Kalau anda buat 5, bahagikan fillet ikan tempura yang telah dipotong kecil pada 5 bahagian, begitu juga bahan2 inti yang dicampur, anda bagi pada 5 bahagian juga....Selamat mencuba!!

Post a Comment

3 Comments

  1. Salam CMG. Kita pun suka guna wrap mission ni. Leh wat mcm2. Wat base pizza nipis pun bole...nak simpanye pun senang.

    ReplyDelete
  2. Cun.. Ty mmg dh borong mission wrap tunggu nk merepek pe yg de dlm fridge..

    ReplyDelete
  3. mmg best!
    mcm sodap je! hu..hu..

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.