MI GORENG PUN SEDAP JUGA....

rsz_mie_goreng_pekak
Salam semua, siapa suka mi goreng?...Mesti ramai yang suka, nak2 mi goreng panas yang masih berasap dan basah2 sikit (tapi ada juga yang lebih suka mi goreng yang agak kering, terpulang pada individu). Che mat buat mi goreng ni semalam, tapi tak sempat nak dijadikan entri blog, walaupun boleh dikatakan entri mi goreng bukan lah satu yang boleh dianggap 'hot', sebab ia benda biasa dan kerap dimasak oleh semua orang. Tapi...haa, masih ada tapi lagi, jangan ingat, semua orang 'boleh' masak mi goreng dengan jayanya. 'Mi goreng' bukan nko goreng mi tu dalam minyak panas macam pisang goreng yea, salah tu anak2.. Sebab che mat tau, masih ada yang teragak2 nak goreng mi dan mendapat rasa yang sedap (bukan lah che mat kata, che mat ni masak sedap, cuma tak sikit banyak boleh juga lah membantu dari segi idea bagi mereka yang rasa perlu, selebihnya terpulang pada citarasa anda). Oh yea...sebelum che mat tulis resipi, saja lah nak kasi tau...resipi2 dalam blog ini semua dari air tangan che mat, dan jika bukan che mat masak, memang che mat siap2 tulis dah...Berblog pun kena kejujuran......

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram mi kuning, cuci dan toskan
1/3 cawan isi udang
5 - 6 ekor sotong saiz sederhana, potong bulat, cuci bersih dan toskan
2 keping tauhu, didadu dan goreng, toskan
1 cekak kucai, potong pendek
2 genggam taugeh, dibersihkan
2 biji telur, dipukul sedikit
4 biji bawang merah kecil, hiris
3 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca besar sambal tumis (atau cili kisar)
1 camca besar sos tomato JALEN
2 camca besar sos cili JALEN
1 camca besar sos tiram JALEN
4 camca besar kicap lemak manis JALEN
1 camca besar kicap pekat JALEN
1 kiub pati ayam
1/3 cawan air
Hirisan daun bawang, untuk hiasan
Bawang goreng, untuk hiasan
Limau kasturi, belah 2, untuk dimakan bersama mi goreng
Cili jeruk untuk dimakan bersama mi goreng

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan 3 camca besar, tumis bawang merah dan bawang putih hingga harum, masukkan sambal tumis, sos cili, sos tomato dan sos tiram. Kacau rata dan masukkan udang, sotong serta tauhu goreng. Kacau rata dan tolak ke tepi kuali.
  2. Masukkan telur, biar telur kental dan kacau hancur, gaul rata. Masukkan kicap lemak manis dan kicap pekat. Kacau dan tuang air dan tambah kiub ayam. Biar mendidih. Masukkan mi kuning, gaul rata, masak dengan api sederhana. Tambah taugeh dan kuchai, kacau hingga semua rata. Rasa dan jika ok boleh matikan api.
  3. Tabur hirisan daun bawang, bawang goreng dan hidangkan bersama cili jeruk. Perahkan jus limau kasturi sebelum anda makan... Selamat menjamu selera!..

Post a Comment

1 Comments

  1. Maunye tak sedap hehe..saya xberapa pandai buat versi kaler ni..saya punye mee berkuah n putih..husband sebut mee pahang..agaknye dia xpernah jumpa orang negeri lain buat mi mcm ni..dia punye merah n hitam n pedas..

    Tahukah anda kebanyakan bahan pencuci serbaguna mengandungi toksin yang boleh meresap ke dalam badan melalui kulit atau sistem pernafasan

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.