SAUSAGE BLOSSOM BUN....

rsz_sosej_blossom_bun

Assalammualaikum, salam Selasa. Hari ni takde menu lauk pauk untuk makan tengah hari..errr che mat tak masak ke?..Masak, hilang akal ke tak masak, tapi serius lauk sempoi, cuma sup kentang, ikan selar kuning goreng, sambal belacan dan ada baki kari assam yang semalam che mat masak. Kira ok lah kan. Sebab masak yang simple, maka che mat sempat jugak lah mengarahkan 'Bibik Melayu' (BM), menguli roti. Serius rindu nak meroti, dan che mat buat sausage blossom bun, yang pernah che mat buat dulu. Resipi ini agak mudah dan menjadi kegemaran anak2. Bukan tak boleh beli, cuma yang beli tu che mat tak berapa nak pasti sausage yang mereka guna. Yelah selalunya kan mereka guna yang murah untuk jimat ko (maaf, bukan nak sindir siapa2), kalau kita buat sendiri dah pasti guna yang boleh dipercayai terutama dari segi status halalnya. Produk 'ayamas' memang menjadi pilihan  che mat sejak dulu lagi, terutama sausage dan nugget...

rsz_sosej_blossom_bun1

Resipi ini akan menghasilkan 10 biji blossom bun yang boleh dikatakan cun, comel, gebu dan sedap...(menyampah si mat gebu tu kan...tak menghagak memuji bun dia buat...well, to be honest, ia memang seperti apa yang di kata....ehemmmmm). Buat dia ada 2 cara, pertama boleh guna bread maker (BM) macam che mat guna dan satu lagi uli dengan tangan...Kalau ada cake mixer pun boleh juga guna takde masalah. Satu lagi sausage blossom bun ini juga sesuai untuk bekal anak2 ke sekolah..Anda berani mencuba?...Kalau nak cuba jomm che mat share resipi..tapi sebelum tu, entri ini amat2 bermakna sepanjang che mat berblog....terima kasih...

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram tepung roti (high protein flour)
50 gram gula halus @ gula kastor
1/2 camca teh garam halus
10 g susu tepung (mat guna susu "everyday")
1/4 camca teh bread improver
1/4 camca teh bread softerner
30 g telur (pecahkan 1 biji, kacau sedikit dan timbang)
6 gram instant yeast
20 g mentega
125 ml air suam (kalau guna Breadmaker guna air biasa)
10 batang sosej "Ayamas", celur sekejap, tos dan sejukkan
Mayonnaise secukupnya
Sos cili/sos tomato, secukupnya
Mix vege secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK DOH :- Larutkan yis dalam air suam, biar berbuih. Satukan semua bahan lain kecuali mentega, masukkan bancuhan yis dan gaul rata hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang kenyal dan anjal (kurang lebih 20 minit). Bulat2kan doh, letak dalam bekas dan balut dengan plastik bersih, biarkan 45 minit hingga naik. KAEDAH LAIN :- Satukan semua bahan2 untuk doh dalam breadmaker, pilih setting untuk "DOH" dan tekan "ON", tunggu hingga siap (selalunya BM mengambil masa 30 minit menguli dan 1 jam memerap, ikut jenis BM masing2).
  2. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, bahagi doh kepada 10 bahagian sama besar (kurang lebih 50 g setiap satu). Ambil satu bahagian, canai memanjang, letak 1 batang sosej ayam dan bungkus, kemudian kerat kepada 8 bahagian (seperti dalam gambar).
  3. Kemudian, bentukkan dengan menolak setiap bahagian keluar hingga keratan terakhir ditolak ketengah2 bahagian membentuk sebagai tampuk bunga (boleh lihat contoh di sini). Tekan sedikit biar kelihatan kemas. Alih alam dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega. Jarakkan antara satu sama lain. Buat hingga siap. Perap 45 minit.
  4. Sapu dengan baki telur tadi (30 gram) rata2. Tabur mix vege, kemudian paipkan sos cili/sos tomato dan juga mayonnaise. Bakar dalam oven pada suhu 190C selama 20 - 25 minit. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan..

Post a Comment

1 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.