IKAN PARANG GORENG TAUCO...

rsz_ikan_parang_goreng_tauco
Salam Khamis...dah dua hari cuaca mendung dan sekejap2 hujan di sini. Semalam che mat bikin laksa opah @ laksa kuala, alhamdulillah kebetulan malam ada tetamu, jadi dapatlah mereka rasa. Hari ini che mat masa yang ringkas dan senang. Ikan parang goreng tauco satu hidangan mudah disediakan dan amat sedap dimakan bersama nasi panas. Cuma ikan parang tidak sesuai untuk anak2 dan juga mereka yang kurang sabar. Anda boleh ganti dengan ikan lain, tenggiri, tongkol, kembong, kerisi dan sebagainya asalkan ikan banyak isi. Kebiasaannya, ikan akan digoreng dahulu kemudian baru dimasak bersama tauco. Kalau anda suka masakan yang berkuah, boleh tambah air. Che mat masak agak kering sedikit tapi masih ada kuah  yang pekat. Untuk petang ini anda dah plan nak masak apa, kalau belum, apa kata cuba resipi che mat yang ini....sesuai untuk minum petang nanti..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 keping ikan parang (sebab ikan parang agak tebal. che mat belah 2 setiap 1)
1 batang leek, potong pendek dan rendam
3 biji cili hijau, hiris
1 biji bawang besar, hiris
3 ulas bawang putih, diketuk
1 1/2 camca besar tauco
1/2 inci belacan + 3 camca besar air = dilarutkan
Garam jika perlu
Sedikit air

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan parang dilumur dengan sedikit serbuk kunyit dan garam rata2. Kemudian digoreng hingga masak, tak perlu sampai garing. Angkat dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali (anggaran 3 camca besar), tumis bawang besar, bawang putih dan cili hijau hingga harum, masukkan leek (toskan), dan kacau rata. Tambah belacan, kacau dan masak sekejap. Masukkan tauco dan sedikit air, kacau dan biar mendidih.
  3. Masukkan ikan, gaul rata dan biar sekejap. Jika suka berkuah, boleh tambah sedikit air. Rasa dan jika perlu baru anda tambah sedikit garam. Boleh matikan api dan angkat. Hidangkan bersama nasi panas dan luak2 lain.

Post a Comment

3 Comments

  1. Selalu masak asam pedas jer ikan parang, lepas ni bole cuba masak taucu pulak. Tq c.mat!!

    ReplyDelete
  2. che mat, ada rasa masam2 la ye masakan ni?

    ReplyDelete
  3. waaa kitew memang suka masak tauco ni..sedappp..lagi-lagi terung masak tauco mabeles lah

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.