PEACH JELLY.....NYAMAN DI TEKAK....

P1300281
Salam petang semua, panaskan, cer bayangkan jelly tu dok lalu kat terowong tekak kita..aduhh nyaman kan. Pulak2 dihidangkan dingin, dengan hirisan buah peach dan kalau suka boleh curahkan sedikit susu cair hmm, sedap kan. Sebenarnya ini baki peach yang mat guna tu hari, jadi berbaki dalam 200 gram, menyemak je dalam peti sejuk, baik tukarkan pada sesuatu..betul tak?. Ini sebenarnya olahan dari resipi2 lepas yang dah banyak kali mat oter. Terima kasih pada pemberi resipi asal. Mat guna jelly jenama konnyaku. Ok mat ulang balik yea, dulu ada yang tanya CM apa beza serbuk jelly and serbuk agar2. Serbuk jelly ni, kalau membeku, teksture nya akan jadi liut, bergegar dan agak kenyal2. Kalau serbuk agar2, dia keras macam tu saja, dan mudah patah... Itu secara ringkas lah..apa2 pun kena cuba baru tau perbezaannya yea..Psttt...nak idea untuk berbuka, cer klik sini.. (^_*) Ok semak resipi pulak..

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 gram serbuk jelly "konnyaku"
625 ml air (2 1/2 cawan)
4 camca besar gula pasir
200 ml susu segar (mat guna 150 ml susu sejat + 50 ml air)
2 - 3 titik pewarna kuning telur
200 gram isi buah peach dalam tin*
125 ml air*(*dikisar)
Sedikit buah peach didadu untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalam periuk, satukan air, gula, pewarna kuning telur dan serbuk jelly, kacau hingga larut dan masak dengan api sederhana sambil dikacau selalu hingga mendidih, tuang susu segar dan kacau rata.
  2. Alih periuk dari api. Tuang puree peach tadi dan kacau dengan whisk hingga sebati , kemudian tuang ke dalam bekas sesuai, biar hingga hilang wap panasnya.
  3. Simpan dalam peti sejuk selama 30 minit - 1 jam (tak sampai 30 minit dah keras) atau hingga keras. Hidangkan dingin sebagai pencuci mulut, jika suka boleh juga hiaskan dengan buah peach yang didadu tadi..

Post a Comment

11 Comments

  1. okey takde dapor

    kalau tak mmg dah siap buat ni grrrr

    ReplyDelete
  2. huhuhuh cam segar jer tekak tetiber..m ihahaaaa

    ReplyDelete
  3. sejuk mata memandang,nyaman kalau dah masuk tekak. Makan pulak tgh sejuk2...memang bestkan...ahaks

    ReplyDelete
  4. che mat, tak baik tawwwwwwwwww dok suruh bayangkan jelly masuk dlm tekak....hehehehehe

    ReplyDelete
  5. Sedapnye dapat bayangkan jelly masuk tekak

    ReplyDelete
  6. uuuiii.. dia suruh nye kita membayang-bayang..

    uuuiii.. kenyit mata lagiii..

    uuuiii.. tak rela makkk..

    ReplyDelete
  7. MG, 200 biji isi buah peach .... banyak tuuu ....

    ReplyDelete
  8. gullppp..nak berbuka ke tak ek

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.