SERI KAYA PANCAKE....TEMBAM NYAAA!!

P1290104
Salam Jumaat, dah sarapan ke semua. Pagi ni mat ok, rasa macam bersemangat..erkk, memang aku kus semangat pun yea juga. Pagi tadi saja bikin pancake tapi kita kasi derhaka, kira ala2 fusion style. Pancake ni kan nak makan dengan apa saja boleh, madu sedap, jem pun ok, seri kaya pun boleh atau di makan kosong macam tu pun nyaman. Kena pulak teh lemon atau kopi panas...perghh..,..melelehh okeh!..

P1290110
Gebu kann, nampak mulus jee permukaan dia. Seperti biasa mat guna non-stick pan saiz 4 inci dan guna kurang lebih 1/3 cawah adunan pancake untuk sekali buat. Yang penting api kena kecil dan kita hanya perlu lanser sedikit minyak saja dalam pan, mat sapu minyak guna paper towel bersih. Masak hingga permukaan pancake berbuih2 dan kelihatan kering, baru terbalikkan dengan berhati2. Kalau api besar nanti hangus, nak cepat masa memasak tu tutup permukaan pan dengan tudung periuk, yang ni agak2 lah yea, sebab saiz pan tu kecil, gunalah tudung yang kecil juga... Ok jom semak resipi, petang ni boleh buat, anak2 memang suka..Satu adunan ni boleh dapat 7 keping pancake..ikut ketebalan...

BAHAN-BAHANNYA :-)
3/4 cawan tepung naik sendiri (self-raising flour)*
1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
2 camca besar seri kaya (mat guna jenama "Yeo's")
1 biji telur, dipukul sedikit
1/2 cawan susu segar
3 camva besar air
30 gram mentega dicairkan#
1 camca besar mayonnaise
1/2 camca teh esen vanilla
Secubit garam
Madu, Strawberry, Seri kaya untuk dimakan bersama pancake#

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Dalan bekas, satukan semua bahan diatas kecuali bahan bertanda (#), kacau rata hingga sebati dan masukkan mentega cair, kacau rata dan rehatkan 10 minit.
  2. Panaskan non-stick pan bersaiz 4 inci dengan sedikit minyak. Tuang 1/3 cawan adunan dan masak dengan api kecil. Tutup dengan tudung periuk, biar hingga permukaan pancake berbuih dan kelihatan kering. Terbalikkan. Masak hingga perang, alih dalam pinggan, buat hingga habis, yang penting guna api kecil.
  3. Hidangkan pancake yang telah siap bersama madu, strawberry atau seri kaya, jika suka... Selamat mencuba

Post a Comment

30 Comments

  1. hurm umah PCM salu ade seteroberi ek

    ReplyDelete
  2. asslmlkm Mat ,

    waaa mmg tembam n gebuss la pancake yang Mat masak ni , akak wajib cuba ni kalau anak-anak akak tgk gambar pancake ni mau meleleh air lior hihihi sgt2 mengodass

    ReplyDelete
  3. No pasti memang sedap..tengok tu memang TEMBAM BAM hehe

    ReplyDelete
  4. pcmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!!!!!!!! sedapnyeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!

    ReplyDelete
  5. cek mat... gebu pankek ni segebu namamu...

    ReplyDelete
  6. Baru saja join your page..thanks for the recipes...ingin mencuba pas nie...Gambatee!

    ReplyDelete
  7. perghhh...sedapnya...ayu & mmg tembam...dapur tak berfungsi le pulak...leleh & telan air liour jerk lah...

    ReplyDelete
  8. wow sgt seksi ini pancake... hehe

    ReplyDelete
  9. Cik Mat

    terpengsannnnn jap tgk ke-gebusan dia...nak wat besok bila tak keje :)

    ReplyDelete
  10. mat,
    mintaklah barang secokot....

    ReplyDelete
  11. gulp!!...tergoda nafsu makan dek gebu gebas pancake abg mat...montel bambam gitu...:)

    ReplyDelete
  12. Can sedap! Dlm progress bkak restoran n skrg jd biz konsultan sebuah restoran. Xtau mcamana bkh terjebak dlm bidang mknan ni, hahaha

    ReplyDelete
  13. aaaaaaawwwww...gebussssnyaaa...i loikeeeeeeeeeeee...

    IBUNDA'S DELIGHT

    ReplyDelete
  14. wlpon gamba tak kua

    dpt rasekan betapa tembamnye bile nengok komen ngn pcm gambarkan

    ReplyDelete
  15. gebu nyaaaa che mat!! opss pancake che matt niiiii !!!

    ReplyDelete
  16. Memang tembam habiis ..ada pula serikaya meleleh ngan strioberi posing kat atas tu memang seksi dan gebusss...

    ReplyDelete
  17. waww...bengkak bekimm pancake ni..hehe.

    ReplyDelete
  18. sedapnye pancake ni...dah lama x makan kot..huhu

    ReplyDelete
  19. nyamm2...sedap macam nak try buat jer

    ReplyDelete
  20. salam CMG. Saya dah cuba pancake nie ptg td mmg sedap. Anak2 dan hubby suka. Anak saya siap pesan spya buat lagi esok tuk dia bw bekal ke sekolah. tqvvm CMG.

    ReplyDelete
  21. macam menarik je.. nak cuba la.. tima kasih

    ReplyDelete
  22. eeeiiii...sdapnyer...nk cube buatlah utk hubby ^_^

    ReplyDelete
  23. Nak buat.. bahan semua ada dlm esbok....

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.