TUNA ROLL RANGUP...ala..."PUTERI KATEK"

P1270782
Weettt weetttt!!...Selamat pagi..dah sarapan ke, salam bersiaran kembali dari mat gebu. Semalam mat tak bersiaran, tapi malam tu on9. Balik semalam bonda kata air paip tak de, aduhh gerammnyaa.. Kenalah mat bangun seawal 3.30 pagi, periksa paip, bila dah ada air, kenap pulak isi air dalam tangki, seramm ok, takut "kak limah" polowwww..hehe. Semalam blogger "Puteri Katek" YM dengan Mat..dan dia bagi link satu resipi dia buat...waaaaaaa....rajin lah anak dara tu, bagus2...esok nak kawen boleh up harga sikit, sebab pandai masak.. Kalau dapat mak mertua orang2 kampung, mereka suka menantu bijak memasak...ehem ehem, mak mertua orang kampung pun setaraf bandar ok..depa pun ada 2 bentuk cincin BERLIANNN....tak de dah cincin tembaga...kannnn...

P1270788
Kata puteri katek, resipi tu kalau kita golekkan serbuk roti, lagi sedap.. Yep dia akan jadi rangup di luar. Mat bagi tau dia, ok esok (hari ni), kalau ada masa PCM buat...dan hari ni mat buat lah sebagai dikata. Mat guna serbuk roti kaler orange dan kalau anda nak kulit salutan tebal, anda boleh lakukan proses menyalut roti dengan serbuk roti tu sebanyak 2 kali. Goreng dengan api sederhana, jangan besar sangat, nanti cepat hangus, kalau kecil sangat api, nanti melengas gorengan kita deng minya2 masak..Ok jom semak resipi, mat letak pic langkah demi langkah khas untuk yang amature yea...

BAHAN INTI :-)
1 tin ikan tuna, toskan
1 biji bawang besar saiz sederhan, didadu kecil
2 pokok kuchai @ 3 helai daun bawang, hiris halus
1 1/2 camca besar mayonnaise
Serbuk lada sulah secukup nya
Sedikit jus lemon

BAHAN2 LAIN :-)
2 biji telur, dipukul sedikit dengan 1 camca besar susu air dan secubit garam
7 - 8 keping roti sandwich Gardenia
Serbuk roti secukupnya, mat guna kaler oren kekuningan
Sos cili + mayonnaise, kacau rata..


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK INTI :- Satukan semua bahan2 untuk inti, kecuali jus lemon, gaul rata dan perah sedikit jus lemon dan kacau rata, rasa dan jika ok, ketepikan.
  2. UNTUK TUNA ROLL RANGUP :- Canai sedikit roti sandwich tadi hingga leper. Ambil 1 camca besar penuh inti dan ratakan pada 2/3 bahagian roti, sapu telur pada bahagian depannya (seperti dalam gambar).
  3. Gulung kemas dan ketepikan. Telur tu umpama gam dia. Buat kaedah sama pada baki bahan2 hingga siap. Kemudian celup dalam telur tadi dan golek atas serbuk roti hingga semua bahagian bersalut rata. Ketepikan dan buat hingga siap.
  4. Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan, angkat, tos dan letak atas beberapa kepingan paper towel. Kemudian kerat dan hidangkan ikut gaya masing2 bersama sos cili + mayonnaise. Selamat mencuba untuk semua....

Post a Comment

29 Comments

  1. Assalamulaikum Mat :D

    anak2 bujang k.ct mesti suka kalau buat macam ni Mat.. tr kasih k.ct nak amik resipi ya Mat :) sedap tengok tu.. lelehhhh

    ReplyDelete
  2. waa...mcam best dan mudah!! nak try la

    ReplyDelete
  3. waaaaaaa hahahahahha....bestnyeeeeeeee

    ReplyDelete
  4. 10q CMG,smlm buat mee kari guna resepi sini tp EE derhakakan Mee kari tu.. x derhaka x sah kan CMG.hhaha

    ReplyDelete
  5. sedapnya..mana nak dapat serbuk roti oren tu...

    ReplyDelete
  6. hmmm..... mmng kreatif kan. memasak mmng perlu kratif la. baru la yang biasa tu nmpk luar biasa.

    ReplyDelete
  7. yeah!! ini sangat best.. senang,mudah,cepat! kalao letak sardin pun ok gak kan..suka sardin lg daripada tuna.huu

    ReplyDelete
  8. Salam ziarah...

    wOw..yang ni so gOjes...yummy yummy ~~~

    ReplyDelete
  9. assalam mat...

    cutenyer potong kecik2 gitu.. senang anak2 nak makan... nampak menggiurkan...

    ReplyDelete
  10. sy penah cuba resipi mcm nie...memang sedap...hehehe

    ReplyDelete
  11. sy penah cuba resipi mcm nie...memang sedap...hehehe

    ReplyDelete
  12. sedapnyer...elok la pulak tak terbuka dan tergulung kemas.pandai Cik Mat buat.

    ReplyDelete
  13. anak2 saya pun suka..tapi biasanya saya letak sosej jer...jadilah sosej rolls..^__^

    ReplyDelete
  14. sedap nye..tengok..lapo dah pewot nie..ades..:)

    ReplyDelete
  15. mmg menggoda iman

    slamat tak pose

    ReplyDelete
  16. awal pagi tadi weet weet dgn che mat dan ady budika tghari ni di dapo che mat lak.. fuhh mmg cantek kretip tol che mat..mengancam inti tuuu

    ReplyDelete
  17. Ermmmm...ringkas je...tapi confirm sedap ni kan ....

    ReplyDelete
  18. cik mat makan berapa potong je tu? -

    gadisBunga

    ReplyDelete
  19. salam cik mat.memang nampak sedap dan cantik le.mesti nak cuba ni..

    ReplyDelete
  20. adussh...mat gebu buat saya lapar di petang hari..dah la cantik, nampak menggiurkan pula tu...bila nak ajak makan ni?huk3...

    Shocking|Kandungan Gula dalam Susu Tepung Untuk Membesar Anak-Anak

    ReplyDelete
  21. mak ai..menendang perut ni mintak makanan tgk ..=)

    ReplyDelete
  22. nampak gambar pun dah nak makan,,

    ReplyDelete
  23. kemas betul gulungan cik mat tu ye. kalo kakchik lah .. aku lipat je. hihi ..

    ReplyDelete
  24. Memang sedap laa Tuna nie tergoda dengan warna keemasan, Cik Mat...tekak ayu memanggil2 nak mkn tuna roll ni apalg ptg td terus jer buat cuma derhaka sikit resepi tu... ada letak daging....

    ReplyDelete
  25. haha nampak cam sedap jer.. mat gebu buat nmpk lagi sdap dr puteri katek buat.. huhu ^ ^

    ReplyDelete
  26. dah buat utk breakfast pagi tadi utk sikecil..sorry la mat gebu, sy menderhaka kt resipi nih sbb xde ikan tuna so sy letak crab stick+ayam=blend utk inti.lemon plak sy tkr guna limau nipis..hehehe.ammppuunnn!! tp yg pastinya rs mmg melatop!!.. thx 4 de recipies..stiap hr pasti sy akn mencuba 1 resipi dari mat gebu..

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum che mat.
    saya pun cuba jugak resepi nie , tapi , maaplah resepinyer saya derhalak kan skit ,,breadcrums tu saya ganti dgn quaker oat,,,,,,tu je yang ada...tapi rasa best jugak la kor ,,,rangup gitu...

    ReplyDelete

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.