SAMBAL TEMPOYAK DAUN KAYU

Sambal Tempoyak Daun Kayu
Salam semua...Buat apa tuu..Ok malam ni nak share satu masakan tradisi orang2 Negeri Sembilan. Jangan tatau, kadang2 orang pelik bila mat gebu memasak dengan pelbagai jenis ragam masakan, melayu, peranakan lahh dan juga masakan negeri..haha, biasalah. Walaupun ada keturunan peranakan, tapi bonda pernah duduk Rembau dulu, dia ikut nenek dan datuk melayu mat gebu, jadi kehidupan tu lebih bewarna-warni. Masakan ni amat popular di Negeri Sembilan dan rasanya pun sedap dan "sesuatu" sungguh. Tapi bagi yang tak makan tempoyak tu, ampon dan maaf dari mat gebu, tak boleh nak kata apa2 lah kan dan secara rasminya resipi ini bukan untuk anda. Tak pe, esok kan mat ada N3 lain yang pasti menarik perhatian anda, insya allahh......

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 cekak pucuk ubi, dimayang halus
1 cekak pucuk labu, dimayang halus
15 helai daun kaduk muda, dimayang halus
20 helai pucuk kacang panjang, dimayang halus
7 helai daun kunyit, dimayang halus
3/4 cawan isi petai
5 batang serai, dihiris halus*
2 inci kunyit hidup*
4 camca besar tempoyak*
1/2 cawan cili padi*(*dikisar halus)
1 cawan ikan bilis, belah dua, rendam 5 minit, toskan dan tumbuk kasar
1 1/2 cawan pati santan
1 keping asam gelugor
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masukkan bahan kisar halus ke dalam kuali bersama pati santan dan ikan bilis. Masak hingga mendidih.
  2. Bila kuah tadi menjadi pekat, masukkan petai dan asam gelugor, kacau rata, biar sekejap dan masukkan pula semua jenis dedaun yang telah dimayang halus, gaul rata dan tambah garam dan gula secukup rasa.
  3. Masak dengan api perlahan sambil dikacau hingga pekat dan sedikit kering. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Alihkan ke dalam bekas sesuai, hidangkan bersama nasi hangat....
SAMBAL TEMPOYAK DAUN KAYU SAMBAL TEMPOYAK DAUN KAYU Reviewed by Mat Gebu on 10/14/2010 08:10:00 PM Rating: 5

24 comments:

  1. kagum sungguh hamba dengan tuan hamba..serba jenis masakan dari utara ke selatan..timur ke barat..di hujung sudip tuan hamba saja..(hehe sewel lak malam ni..)cik mat jgn layan ngat..hehe

    ReplyDelete
  2. yuuhuu mat akak dtg dari rembau nih..hehe..masakan ni sodap jugak di makan dgn roti atau pun cekodok ikan bilis..sekarang ni di N.S dah macam satu tradisi pulak bila kenduri kawin pun diorang hidangkan lauk ni..masak dalam satu periuk besar..racik daun beramai2..meriah sungguh..

    ReplyDelete
  3. hah, bnda ni dah lame sy carik resepi nye. tp bile nak taip kt google xtau ape keyword. member kt uni dulu slalu bawak. time tu mn le reti nk mintak resepi. thanks uncle mat

    ReplyDelete
  4. Salam Mat,
    Nilah my fevret food.
    Memang masuk wish list bila balik Malaysia. Teringat nenek saya buat punyalah sedap sampai besan dia orang punjabi minta tapau bawak balik. Biasanya orang lain buat letak rencah ikan bilis. Tapi nenek saya buat letak udang. Duo2 pun sodap hehehe...

    ReplyDelete
  5. cik mat, Bb tgk gambar pun dah terliur tau..my family's favourite ni..ujung bln ni balik kg kena suruh mak buat ni..hehhe

    ReplyDelete
  6. memang makanan feveret sepanjang zaman..biasanye mokwo buh pucuk ubi jek..sebb pucuk2 lain susah nak dpt dan tak kenal pun..hihi

    ReplyDelete
  7. salam mat..sedap tu..sesapa yang tak pernah makan..silalah buat ikut resepi mat..memang sedap..masakan kampung akak ni..selalau masak dan makan..tapi kalau orang mintak resepi..tak pandai akak nak tuliskan..macam mat bagi tu..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum..

    Nampak sedap nie..kompem sedap.Sbb saya ska tempoyak goreng.Makan dgn nasik panas..mmg menyelerakan :D

    ReplyDelete
  9. Salam CMG,

    Sedapnya............. Kalau pekena ngan ikan masin, fuhh tangkap leleh

    ReplyDelete
  10. orang nogori masak gulai tak pakai bawang kan..

    ReplyDelete
  11. huaaaa.... this is my faveretttttt! :|

    ReplyDelete
  12. fist time ayu tengok rupa tempoyak yang disayurkan..gini rupanya..

    tak tahan tu siap ada daun kadur, petai dan lain-lain daun kampung...

    nak rasa lah...cari mana ???

    ReplyDelete
  13. sejak kawen dgn org n9..ni mmg mknn yg lin akn cari klu g kenduri kendara...tp nk suruh lin msk lauk ni...xpandai langsung

    ReplyDelete
  14. abg mat, tghari tadi kite pun masak tempoyak pucuk ubi gak.mcm berjanji pulak.

    ReplyDelete
  15. dah lama ciklinn carik resepi tempoyak daun kayu nih.. serius!! tq cik mat yr... tapi camnerlah ghuper daun kaduk tu yerk... huhh harus ke pasar pagi sebut jerlah ni kan... "kak daun kaduk seikat.." huhuh tapi benonya tak tau pun camne rupa daun kaduk hahhaha

    ReplyDelete
  16. ni lauk favorite mak saya masak kalau kenduri hehe..boleh juga masukkan kacang botol dihiris dan terung pipit/terung kampung..nyum2..
    sedap makan dengan nasik panas n ikan masin..confirm potong rasa lauk lain..hehehe

    ReplyDelete
  17. Sodapppp....

    Masakan ni sodap bergantung pado tempoyaknya laa... kena pandai sukat dan pandai pilih tempoyak... Kalau tempoyak masam sangatpun tak sodap gak nnt... kannn... Kalau banyak sangatpun tak sodap gak, sbb nmpk benyek je... =)

    *Orang Rembau gak ni... haha...

    ReplyDelete
  18. wakakaka.. tah ape le oeya ni C'Mat.. tgk tittle ni punye le nak tau camner mendenye 'daun kayu' hehe.. rupanya 'daun tersebut'.. fenin oeya kejappp tadi :D
    tp skg dh normal blik :D

    ReplyDelete
  19. Salam mat... lama K.An tak tinggal jejak lepas bersalin hari tu...

    Bila tengok tempoyak pucuk kayu ni, terpanggil nak menyapa.. kalau K.An, lauk ni ngan nasi pun cukup dah... tak pandang lauk lain..hihiih

    ReplyDelete
  20. alahaiii meleleh air liur.. ni fav saya.. saya pun belajar dari mak mertua.

    ReplyDelete
  21. huis...sedapnya rasanya
    makan ngn nasi panas pun sedap.
    Nak cuba la...
    http://inspirasiharrina.blogspot.com/

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.