NASI GORENG KAMPUNG

Nasi Goreng kampung
Assalammualaikum semua, salam Sabtu..Dahh makin hampir nihh...dah dekat nihh, tak lama lagi.. Uikk apa..bukan nak kawen laa, tapi nak puasaaa..amboihh molot sapa lah yang capoi tuuu..hahaha. Hari ni nak share nasi goreng je, rasa2nya baru 2 atau 3 kali kot mat masukkan N3 nasi goreng, bukan apa benda ni kan semua orang tau, dah lah senang nak buat, tapi kan kita tatau juga, kalau ada manusia jenis lurus, bila sebut nasi goreng, dia pi panaskan minyak lepas tu goreng nasi sampai garing....ala2 satu insiden kesah "maggi goreng" di blog Ben dulu, ada cerita dia kat sini.... Excelikan mat pagi2 dah kena tinggal koo, mereka semua pergi Endau...nasib baik aku tak kena buang dalam longkang, kalau tak pecah koo longkang..hahaha, keji!!!...

Nasi Goreng Kampung
Perasan tak ke sepesel an nasi goreng kampung tu...Haaa, takkan laa tak perasan...pstt sebelum tu yea, sesiapa2 tak makan petai, tak payah letak, sebab mat makan petai, tu yang mat letak..ishh sedapp leer, walaupun bau dia masya allahh boleh feninggg lahhh!!!. Selalunya kan nasi goreng kampung mesti pedas, betul tak, baru ada "karen", tu pasal yang ni mat guna cili padi...berapi kooo!!!...Lepas tu kan ikan kembong goreng semalam ada berbaki lagi satu, hmm apa lagi mat gebu dengan gigihnya mengikis isi ikan itu dan mencampurkan ke dalam masakan ku...waaaaaa...bertambah2 kaya raya dengan zat..hahaha.. Resipi dibawah..silalah, jangan segan2..

BAHAN-BAHANNYA :-)
4 cawan nasi putih, kalau bagus nasi yang dah semalaman
2 kelopak kobis daun, cuci bersih, toskan dan hiris kasar
1 papan petai, ambik isinya
1 genggam ikan bilis, cuci, tos dan goreng garing
2 biji telur
1 ekor ikan kembong, goreng atau kukus, ambik isinya
1 biji bawang besar, dihiris
Garam secukup rasa
10 biji cili padi siam*
2 ulas bawang putih*
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan*(*ditumbuk lumat)
Hirisan daun bawang untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan sedikit minyak, masukkan bahan2 tumbuk lumat bersama bawang besar, masak hingga harum dan bawang layu. Masukkan petai dan garam secukup rasa gaul rata. Tolak ketepi kuali dan pecahkan telur, kacau dan biar masak.
  2. Masukkan isi ikan kembong, sayur dan nasi tadi (pastikan nasi tadi tidak berketul2). Kacau sampai semua rata. Masukkan ikan bilis goreng dan gaul rata. Masak sejekap dan rasa. Jika ok boleh matikan api, Tabur dengan hirisan daun bawang dan bawang goreng sebelum dihidangkan...
NASI GORENG KAMPUNG NASI GORENG KAMPUNG Reviewed by Mat Gebu on 8/07/2010 12:15:00 PM Rating: 5

21 comments:

  1. sedap2..lapaa..nak makan tengaharila

    ReplyDelete
  2. salam..saya akn cuba resepi ini..
    tq..

    ReplyDelete
  3. sedap nye..pasni nak cuba jgk..wee haaa..

    ReplyDelete
  4. salam
    mat..memang nampak sangat2 sedap..
    aii amat2 tertarik ngat set yg you guna tu...menarikkkk sangattt...

    ReplyDelete
  5. mmg kene la cik mat, nasik goreng kampong haruss letak mende kampong kan..yg paling sesuai ape lagi, petai!baru powerrr..sy pun hantu petai gak!hihihih

    ReplyDelete
  6. salam tengkorakemas...
    Waaaa..tergoda eh..ahaks, makan selow2 ok..

    salam sarah...
    Wokey, ini style mak2 kita goreng nasi dulu2...petai tu kalau tak nak boleh omit..

    salam pearl..
    Cuba yea, senang je, cuma kalau dpt nasi tu jgn lembik sangat..nanti berketul2..not nice.

    salam sarid...
    Hehehe, set tu penting..payah nak dpt yg lengkap, last2 saya pasrah..apa yg ada tu jadi laaa...

    salam de liana...
    Yeaa..setuju kan, nasi goreng kampong kena guna benda2 kampong jugaa...

    ReplyDelete
  7. sedapnya nasi goreng kalo campor isi ikan, dulu zaman sekolah rendah, mak saya selalu bekalkan nasi goreng camni bwk g sekolah, tapi selalunya kengkawan yg habiskan

    ReplyDelete
  8. ummi pun suka buat nasi goreng camni kalau ada belen2 sambal belacan ,nasi semalam ngan ikan goreng semalam,...mmg sedappp tp mat gebu present lagi mengamcam siap ngan pinggan zaman dolu2....

    ReplyDelete
  9. salam mamasyaza...
    Uikk..ada nostalgia rupanyaa....tu lah saya kan kalau buat nasi goreng, segala maknikam aku letak..sarat!..

    salam ummi...
    Yesss..setuju sangat2, sambal belacan kalau buat rencah nasi goreng..mmg meletop!

    ReplyDelete
  10. Selamat ptg Cik Mat...sedapnya tengok nasi goreng kg tu..kalo Cik Mat kena buang dalam longkang kan bukan hanya pecah longkang jd sumbatlh longkang tu heheeheheh..saja gurau2,,mintak ampun penunggu rumah!

    ReplyDelete
  11. salam siti...
    Hahahahah, silap2 bajir koo sedenak, sungai tersumbat!!...

    ReplyDelete
  12. cik mat masa apa jer semua nampak sedap, ntah2 klu cik mat masak lemak daun rambutan, goreng kulit pokok dan rendang sabut kelapa pun jadi sedap gak... hehehe

    ReplyDelete
  13. nmpk sedap la..seb baik bkn bln pose g..heheheh

    ReplyDelete
  14. walala..sdpnya nsi gg tu cik mat..lapor la plak pepgi ni..tu le sapa sruh ngadap lappy pepgi kan..hehe..cik mat meh kita p serang umah kummi..dia tgk sbuk tu..meroti la..mempuding la..famili dtg..kmaz dah sruh kummi bngkus roti utk kmaz nga mama skli..hehehe..

    ReplyDelete
  15. salam mummu...
    Hahaha, tuu baru betul..

    salam JMR...
    Terima kasih sudi singgah...orang kata saya ni kaki goda bab2 makan...hmm..

    salam maz...
    Kak ummi nz tu kan, tak pe lah kita minta dia tapaw kan aje roti...

    ReplyDelete
  16. aku terbau2 petai sampai terjatuh lam longkang! huH! ko punyer pasal la mat!

    ReplyDelete
  17. salam hana ...
    hahaha, weyy, jatuh longkang tu cerita aku leer...hehe

    ReplyDelete
  18. Mat Betul ke ngkooo gebu....sebab kalau gebu tu....bagi aku karpet kambing aku atau kucing siam aku....

    apa-apa pun terima kasih sudi jenguk mangkuk cawan antik aku walau kau tak order kuih aku......

    ReplyDelete
  19. salam nanirostam...
    Hahahaha, seriuss puan saya gebu..ahaks, alahh bukan tak nak order, jauh bebano...saya pun pengolek set2 antik..tu yg teruja tgk puan guna utk prop kuih2 tu..syabass!!!

    ReplyDelete
  20. Nasi goreng tu kalau bubuh ikan bilis tumbuk agak-agak sedap tak?

    ReplyDelete
  21. salam~ che mat.. wah, nampak sdp nasi goreng kampung ni.. tp, sy biasa guna sambal belacan balance yg x habis mak sy wat aje.. hehe~ kalo sy wat pun simple2.. just tumbuk bawang merah, bawang putih, cili merah, cili padi, ikan bilis sikit dan belacan bakar.. goreng sampai naik bau, masukkan garam dan serbuk perasa.. kalo nak tambah sayur kangkung.. last,tambah nasi putih.. da siap blh hidang dengan telur mata dan ikan bilis goreng rangup.. hehe~ =)

    ReplyDelete

PERINGATAN

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.

Powered by Blogger.