Advertisement

Main Ad

AGAR-AGAR CAYALAHH!!!

Agar-Agar Cayalah

Hmmm sedapnya makan agar2 masa berbuka tadi..Ini semua salah "Mama Fami"...dia goda i tau kat fotopages dia sampai i tak boleh tahannnn.....ahakss...amponnnnn mama beribu amponn sembah patik harap diamponn!!!!....Sebab tergoda sangat tengok agar2 yang Mama Fami buat, mat dengan sepantas kilatnya menyelongkar cari serbuk agar dan ada satu bungkus lagi, kita pun memulakan operasi.....dan inilah hasil dia...terima kasih mama fami!!!!

BAHAN-BAHANNYA :-)
10 g serbuk agar-agar
1000 ml air
400 ml susu cair (1 tin)
300 g gula (mat guna 250 g)
Secubit garam
Sedikit pewarna merah jambu
Sedikit perisa strawberry

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Masak serbuk agar2, gula dan 1000 ml hingga mendidih dan gula larut. Masukkan pewarna merah jambu dan peris strawberry. Kacau rata dan biar mendidih perlahan.
  2. Bancuh garam bersama susu cair dan tuang ke dalam bancuhan agar2. Masak dengan api perlahan hingga mendidih. Kacau selalu untuk mengelakkan bancuhan meruap.
  3. Bila mendidih, matikan api dan boleh dibekukan dalam bekas kegemaran atau dalam loyang biasa. Biar sejuk dan dinginkan dalam peti sejuk. Sedap dimakan sejuk....

Post a Comment

6 Comments

  1. CAYAAALAH Mat.... Very ladylike lah Mat punya agar-agar... ayu je rupanya. Ma punya, amek ko.. tertonggok je cam patung! Hahahaa.. nak wat cam no, acuan comel tak de, hentam je la apa yang sempat dirembat. Itupun sebenarnya, ma gunakan disposable container tau yang ku pungut! Recycle!

    Adeh Mat, kok ye pun dah kena goda, takkanlah typing pun banyak error Mat oi... yang ma nak tergelak...cuba Mat tengok kat cara membuat, yang #3 ...'dibelukan'.. jangan Mat, ni bulan poser bulan yang mulia penuh keberkatan... blue blue tu haram... MUAHAHAHAHA... AMPUN LA MAT OI.... ma suka banget nyakat Mat! Ma tahu, itu semua syntax error, tapi nak nyakat gak!

    Tapi kan Mat, ma suka baca ayat-ayat Mat dalam cara membuatnya tu.. macam sopan semacam.... bahasa pun bahasa buku, tak macam ma, bahasa pasar je.. mmm apalah dosa pasar tu agaknya ek.. ahaks..

    Ya Rabbi, panjangnya la pulak komen ma, mengalahkan entry Mat! Ampun patik lagi sekali...

    ReplyDelete
  2. hahahaha....mama, mat gelak sampai berair2 mata baca mama tulis...ahaks..pasni kena lah buat cermin mata, tak pun kontek lense...

    ReplyDelete
  3. KEH KEH KEH PENANGAN BUKU SEKOLAH PUNYA RESEPI....DULU DULU MASA ZAMAN AKAK SUBJECT MASAK DI PANGGIL 'SAINS RUMAH TANGGA'

    ADOI KENA CUBA LA PULAK..GODAAN MENGODAH ... TERINGIN NAK RASA AIR TANGAN MAD NGAN MAMAFAMI NI..LEH KE?..SALAM UKHUWAH..DARI AKAK

    ReplyDelete
  4. salam kak tun....
    Cuba jgn tak, tapi akak kalau cuba nanti jgn pulak dibe'l'ukan yeaa..ahakss, kes silap mengeja tu betul2 memberi kesan, sampai nak sahur masih dok gelak...ahakss...

    ReplyDelete
  5. Mat, cantiknya puding Mat buat nih! Wah, mamfami pnya resepi mesti malatoss pnya...nnt kak ummi nk try gak laaa..Mat, ko lenkali kalu mengejo baik ko cek betul2 dulu sebelum ko tekan publish tu..hehee..(*sama jugak dgn akak yg dah rabun ni kdg2, smpai kena tegur kat shoutbox, x igt apa yang kutaip :D )

    ReplyDelete
  6. cantiknya acuan...tengok agar2 ni jadik lebih selera pulak tekak ni....mana mat beli acuan yang cantik2 nih? saya nak carik jugakla....mesti anak2 saya suka...

    ReplyDelete