CAPATI


Jom kita makan capati.....senang je nak buat. Yang penting, doh capati mesti ditutup dengan tuala lembap untuk mengelakkan permukaanya kering. Resipi dibawah menghasilkan kurang lebih 13 keping capati.....

Bahan-Bahannya :-)
400 g tepung capati (tepung "atta")
310 mk air (kurang lebih)
1/2 camca teh garam
2 camca teh minyak sapi/mentega

Cara membuatnya :-)
  1. Satukan semua bahan2 (kecuali air) diatas dalam satu bekas, gaul rata. Tuang air sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut. Uli doh 10 - 15 minit hingga kenyal dan licin. Rehatkan doh 1 - 2 jam. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 dalam bread maker, pilih setting utk doh, tekan dan tunggu hingga siap.
  2. Bagikan doh tadi kepada beberapa bahagian (mat timbang 50 g setiap bahagian), uli dan bulat2kan. Tutup dengan tuala dapur yang bersih. Lembabkan tuala dapur dengan sedikit air.
  3. Panaskan kuali tak melekat (atau kuali besi jenis leper). Ambil sebiji doh, tabur sedikit dgn tepung, tekan leper dan canai nipis. Letak dalam kuali, bila capati mengelumbung, terbalikkan dan tunggu hingga masak.
  4. Alih ke dalam pinggan, tutup capati dengan kitchen towel (ini mesti sebab untuk mengekalkan kepanasan capati) yang bersih dan kering. Buat hingga siap dan hidangkan segera bersama "Dalca Pelik"...yum yum..

Post a Comment

2 Comments

  1. best..besttt senang ekk Mat nak buat capati??

    ReplyDelete
  2. Izin copy ye mat resepinya.... Cam senang pulak....

    ReplyDelete

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.