SAMBAL LADO MUDO

Hari tu, sempat juga mat singah2 di blog rakan Jun, Retno yang berasal dari tanah seberang (Indonesia)....masa skodeng2 tu mat tertarik satu resipi sambal yg berjudul "Sambal Lado Mudo"..bunyi ala2 loghat Minangkabau...jadi hari ni mat cuba lah buat....DAN rasa dia mengancammm U!!!...tak pedas, dan buat lebih boleh simpan dalam peti sejuk. Kalau nak goreng nasi pun senang, cedok 1 - 2 camca besar dah boleh sebagai salah satu perencah, cuma mat tak de tomato mudo..kalau tak sambal tu garenti kaler hijau!!!..

Bahan-Bahannya:-
10 tangkai cili hijau
10 - 15 biji cili padi hijau
2 biji tomato hijau (tomato muda)
150 g bawang merah kecil
2 camca besar jus lemon/lime/limau kasturi
2 camca besar ikan bilis, digoreng garing
100 ml air
Garam dan gula secukup rasa
4 camca besar minyak masak

Cara membuatnya:-
  1. Rebus tomato, cili hijau dan cili padi hingga air susut. Angkat dari dapur dan biar suam. Kisar bahan2 tadi hingga lumat. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar tadi hingga terbit minyak. Masukkan garam, gula dan jus lemon/lime/limau kasturi, kacau rata.
  3. Masukkan ikan bilis goreng tadi gaul sebati. Masak hingga sedikit kering dan rasa, jika ok boleh angkat dan sejukkan sebelum disimpan dalam botol bersih dan boleh simpan dalam peti sejuk untuk kegunaan kemudian. Selamat mencuba!!!

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.