POPIA & SOS BIJAN

Lepas tu....jeng...jeng...jeng....buat pulak popia..kulit popia dalam freezer tu lama sangat dah beradu, sebab barang banyak dan kulit popia tu dah tertindih hingga ke bahagian bawah peti sejuk, tu pasal tak jumpa, tadi baru jumpa....kesian kan kat dia......

Bahan Inti:-
1 cawan parutan sengkuang
1 cawan parutan lobak merah
1 1/2 cawan taugeh
10 batang kacang buncis
2 ulas bawang putih
1 camca teh udang kering, rendam 10 minit, toskan dan tumbuk kasar
Garam dan lada sulah

Bahan Lain:-
Kulit popia secukupnya
1 camca teh tepung gandum*
2 camca teh air*(*satukan dan kacau hingga menjadi pes)

Bahan Sos Bijan:-
3 biji cili merah
2 ulas bawang putih
2 camca besar bijan, sangai hingga perang
3 camca besar sos cili
2 camca besar sos tomato
1 camca besar cuka
1 camca besar madu
1/2 camca teh garam


Cara membuatnya:-
  1. UNTUK INTI:- Panaskan minyak, tumis bawang putih bersama udang kering tumbuk hingga wangi. Masukkan semua jenis sayur kecuali taugeh. Kacau goreng 2 minit, masukkan taugeh dan gaul hingga rata, perasakan dengan sedikit garam dan serbuk lada sulah. Padamkan api dan angkat.
  2. UNTUK POPIA:- Bentang sehelai kulit popia, isi inti, kurang lebih 1/2 camca besar pada satu sudut, gulung hingga separuh, kemudian lipat bahagian kiri dan kanan ke dalam, sapu pes tepung pada hujung satu lagi dan terus menggulung hingga habis. Buat hingga selesai. Goreng dalam minyak sederhana panas hingga kuning keemasan, angkat dan toskan, keringkan atas paper towel.
  3. UNTUK SOS BIJAN:- Kisar bijan, bawang putih dan cili merah dengan 1/4 cawan air hingga hancur. Tuang dalam periuk dan masukkan semua bahan2 sos bijan. Masak atas api perlahan hingga sos pekat. Hidangkan bersama popia tadi...

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.