PAKIS GORENG BELACAN

Nak dijadikan cerita, semasa dalam perjalanan ke Batu Pahat semalam, bonda mat boleh ternampak satu kawasan yang penuh dengan pokok pakis merah (pucuk paku) yang baru tumbuh. Ayah dengan abg mat, mereka berdua pun mengutip leer pucuk2 paku yang tak terkata banyaknya itu.....dah jimat belanja sayur u....tau jelah kita, orang2 "melayu", banyak tumbuhan kontan yang boleh makan...Tapi mat sarankan pada sesiapa yang ada alahan pada pucuk paku (sebab dikatakan sayur ni "sejuk"), eloklah elakkan ATAU campur lada hitam untuk menyeimbangkan hangat dan dingin..wallah hualamm!!!!!

Bahan Utama:-
Pucuk paku merah secukupnya (atau boleh ganti dengan pucuk paku perak)
1 biji bawang besar, hiris halus
1 camca teh sos tiram
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan
Garam secukup rasa

Bahan Tumbuk:-
5 biji bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
1 biji cili merah
1 biji cili hijau
1/2 inci belacan

Cara membuatnya:-
  1. Asingkan pucuk paku dari batangnya, cuci dan toskan. Tumbuk bahan2 tumbuk bersama udang kering hingga 3/4 hancur, tak payah tumbuk lumat2. Ketepikan.
  2. Dalam kuali, panaskan 2 camca besar minyak masak dan tumis bahan tumbuk tadi. Masukkan sos tiram dan sedikit garam. Gaul rata, tuang sedikit air (lebih kurng 1/2 cawan). Bila mendidih, masukkan pucuk paku tadi bersama bawang besar hiris. Gaul hingga rata dan sayur lembut sedikit. Gunakan api besar.
  3. Rasa garamnya sebelum diangkat. Hidangkan panas2 bersama nasi putih, sambal ikan pari dan ikan goreng....

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.