RESIPI KUIH TALAM KELADI

image-2017-11-19
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat nak kongsikan resipi kuih talam keladi. Tak merancang sebenarnya nak bikin kuih, ceritanya semalam kami ke pasar pagi di Benut, dan che mat beli seketul keladi, boleh tahan juga saiznya. Memandangkan kat rumah kami hanya tinggal 3 beranak, jadi seketul keladi tu boleh dibuat 2- 3 jenis masakan atau menu. Sebahagian che mat goreng untuk sarapan pagi, dan dalam masa sama, curi 2 keping untuk bikin kuih talam dan selebihnya dimasak asam rebus sama ikan pari masin, tambah pulak dengan daun selasih, memang terangkat wakk rasa dia. Talam keladi resipi che mat ni tak banyak guna keladi, kurang lebih 100+ gram sahaja dan kurang manis...

image-2017-11-19 (1)
Lapisan atasnya memang nipis dan che mat lebih suka kuih2 talam yang bahagian kepala dia kurang tebal. Perasan tak sekarang ni, ada kuih seri muka atau di Singapura dia orang panggil kuih puteri salat, ada tu bahagian pulut dia nipis, tapi bahagian atas atau kepalanya, punya lah tebal, tenggelam rasa pulut. Untuk resipi ni che mat guna acuan bulat bersaiz 8 inci atau boleh guna acuan 4 segi berukuran 7 inci x 7 inci x 3 inci. Bahagian kepalanya ditambah sedikit perisa keladi atau boleh juga diganti dengan esen vanilla. Bagi nampak naik seri, beri sedikit pewarna ungu. Resipi ini boleh dikatakan agak mudah disedikan. Jika nak mencuba, boleh lihat resipi yang che mat kongsikan di bawah ..

BAHAN-BAHAN LAPISAN BAWAH :-)
120 gram keladi yang telah dikupas dan dipotong kiub
300 ml santan
65 gram tepung beras
1 camca teh rata tepung gandum
50 gram gula halus
1/4 camca teh garam

BAHAN-BAHAN LAPISAN ATAS :-)
100 ml santan
60 gram gula halus
2 camca besar rata tepung beras
1 1/2 camca besar tepung jagung
1 biji telur gred A
1/4 camca teh perisa keladi ( boleh ganti dengn esen vanilla)
Secubit garam
4 - 5 titik pewarna makanan ungu (violet)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Kukus atau rebus keladi hingga empuk, kemudian pecah2kan keladi dengan garfu, tak perlu sampai hancur. Ketepikan dan biarkan sejuk sedikit. Panaskan kukusan, balut penutup kukus dengan tuala dapur bersih. Sementara kukus panas, alas acuan bulat saiz 8 inci dengan plastik bersih (atau boleh guna tin 4 segi saiz 7 inci x 7 inci x 3 inci). Sapu permukaan plastik tadi dengn minyak masak. Ketepikan.
  2. Satukan semua bahan untuk lapisan bawah kecuali keladi yang telah direbus tadi. Kacau rata dengan whisk hingga tidak berbintil2. Tapis dan masukkan keladi, kacau hingga rata dan tuangkan ke dalam loyang atau tin yang telah disediakan. Kukus dengan api sederhana selama 15 - 20 minit atau hingga permukaannya kental.
  3. Sementara bahagian bawah masak, siapkan untuk bahagian atasnya pula. Satukan semua bahan2 untuk bahagian atas, kacau rata dengan whisk hingga gula larut. Kemudian tapis dan perlahan2 tuangkan dalam loyang tadi. Sambung kukus dengan api sederhana selama 20 - 25 minit. Bila masak, sejukkan kuih talam sepenuhnya sebelum dipotong dan hidangkan. Selamat mencuba!!

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.