RESIPI KAMBING BLACK PEPPER - Dapur Tanpa Sempadan...

Saturday, September 9, 2017

RESIPI KAMBING BLACK PEPPER

rsz_1kbp
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni che mat nak kongsikan resipi mudah dan sedap. Kalau masak ni, tak payah dah lauk lain. Ada nasi panas dah cukup. Resipi kambing black pepper atau kambing masak lada hitam boleh disediakan sendiri rumah. Bahan2 pun tak banyak dan boleh ikut citarasa masing2. Che mat kebetulan ada sayur2 yang tak habis digunakan, jadi dari terbuang elok dimanfaatkan dalam masakan, kan kita yang buat dia. Kalau tak suka sayur boleh guna daging saja dan hias dengan hirisan daun bawang. Tak makan daging kambing, boleh ganti dengan daging lembu. Raya korban yang lepas tu hari mesti ada yang dapat daging dan masih berbaki dalam freezer, boleh lah mencuba. Che mat sarankan guna daging batang pinang yang mudah empuk atau kalau guna daging biasa, bolehlah direbus dulu dan air rebusannya jangan dibuang, kita gunakan sebagai kuah. Jika ingin mencuba, resipi seperti di bawah ini...

BAHAN-BAHANNYA :-)
600 gram daging kambing
2 inci halia, ditumbuk
4 ulas bawang putih, ditumbuk
1 biji bawang besar, hiris kasar
1/4 bahagian traffic light capsicum (merah, hijau dan kuning), dipotong kiub
5 tangkai bunga bawang, contoh di sini (optional), dikerat pendek, cuci dan toskan
1 camca teh penuh tepung jagung*
3 camca besar air*(*disatukan dan kacau rata)
2 cawan air
Garam secukup rasa

BAHAN-BAHAN SOS :-)
2 camca besar penuh sos tiram
2 camca besar kicap lemak manis
1 camca besar lada hitam, ditumbuk hancur
1/4 camca teh minyak bijan (optional)
4 camca besar air panas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Daging kambing dihiris nipis. Masukkan sedikit tepung gandum dan gaul hingga rata. Perap 10 minit, kendian cuci hingga bersih dan toskan. Gaul dengan halia dan bawang putih yang ditumbuk halus. Perap 30 minit (simpan dalam peti sejuk).
  2. Panaskan minyak dalam kuali, anggaran 4 camca besar. Goreng daging yang diperap tadi hingga berubah warna. Tuang air dan kacau rata, masak hingga daging empuk. Sementara itu satukan semua bahan2 untuk sos dan kacau rata. Masukkan ke dalam kuali berisi daging dan gaul hingga rata.
  3. Tambah bunga bawang dan hirisan bawang besar. Masak hingga lembut, masukka traffic light capsium, kacau rata. Masukkan sedikit lagi air jika suka masakan berkuah. Tambah bancuhan tepung jagung dan kacau rata hingga kuah pekat. Perasakan dengan garam secukup rasa. Masak sekejap lagi dan boleh matikan api. Hidangkan dengan nasi panas...Selamat mencuba!!

6 comments:

Sofinah Lamudin said...

This is so favourite!!

m.u.l.a.n said...

Sedaaaapp ni CM sbb mmg dari kecik suka masak black pepper

shazillahsani.com said...

xpernah masakkan tidak menyelerakan...hihihi

Salina Johari said...

mengancam..bahan bahanpun simple..boleh try ni...Tq Che Mat

dono jono said...


http://tokolelaki.xyz/
http://tokolelaki.xyz/obat-kuat-viagra-usa-asli/
http://tokolelaki.xyz/obat-kuat-cialis-80mg/
http://tokolelaki.xyz/obat-pembesar-penis-klg/

toko lelaki
viagra asli
obat kuat cialis
semenax asli

Lisa Nurulain said...

tak pernah rasa lagi kambeng blekpeper. biasa daging blekpepper je.. huhu nampak menggiurkan

Peringatan

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.