BEN ASHAARI

Sunday, November 13, 2016

RESIPI KUIH TALAM UBI

rsz_tucm
Assalammualaikum, salam semua. Masa che mat tulis entri ni, hari tengah hujan, Sambil2 tu kita minum kopi dan juga makan kuih talam ubi. Lama tak bikin kuih2 tradisi ni. Lama2 kalau tak buat, takut terlupa resipi, nasib baik ada blog, boleh buat rujukan. Tiga hari lepas hujan, jadi pokok ubi tepi pagar rumah che mat tumbang ditiup angin. Esoknya tu abang che mat pi cabut dan ada ubi. Sebab pokok ubi tu jenis ubi pulot (yang daunnya jenis halus2), tak sesuai direbus, jadi kami parut kemudian bekukan dalam freezer. Kalau anda nak bikin, guna ubi biasa pun boleh, janji ubi parut. Kerana ada ubi parut ni lah che mat terrajin bikin kuih talam. Ada yang tanya tadi kat FB, kepala kuih talam tu jenis 'goyang-goyang' ke? Yang ni tak goyang sangat dan boleh dipotong macam dalam gambar tu. Tapi tak delah keras, masih lembut walaupun dah sejuk. Resipi tak susah, in sha Allah anda boleh buat...Che mat tuliskan resipi dibawah ini....

BAHAN - BAHAN LAPISAN BAWAH (UBI) :-)
600 gram ubi parut
Beberapa titik pewarna coklat makanan
50 gram gula melaka, hiris halus
170 gram gula pasir (resipi asal 200 gram)
160 ml santan cair
1 helai daun pandan, disimpul

BAHAN - BAHAN LAPIS ATAS (KEPALA) :-)
600 ml santan segar
40 gram tepung gandum
70 gram tepung beras
1/2 camca besar tepung ubi
1 camca teh penuh garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK LAPISAN BAWAH (UBI) :- Masak santan cair dengan gula melaka, gula pasir dan daun pandan hingga gula larut. Sejukkan, kemudian tapis. Sementara itu panaskan kukusan, alas loyang bulat berukuran 10 inci dengan plastik bersih, lenser dengan sedikit minyak makan. Ketepikan. Masukkan air gula yang telah sejuk ke dalam ubi parut, tambah pewarna makanan coklat, gaul rata dan tuang dalam loyang tadi. Kukus 20 minit dengan api sederhana dan tutup permukaan loyang dengan aluminium foil atau tudung periuk.
  2. UNTUK  LAPISAN ATAS (KEPALA) :- Satukan semua bahan2 untuk kepala dalam satu mangkuk besar, kecuali garam. Kacau rata dengan whisk hingga sebati dan tidak berbintil2. Tapis adunan ke dalam periuk dan masukkan garam. Kacau rata hingga garam larut.
  3. UNTUK KUIH TALAM UBI :- Panaskan periuk berisi bahan2 'atas' (kepala), sambil dikacau sentiasa hingga suam, guna api kecil dan kacau sentiasa. Kemudian perlahan2 tuang bancuhan tadi atas lapisan bawah (ubi) yang telah dikukus. Tutup permukaan tin dan sambung kukus selama 25 minit lagi dengan api sederhana. Bila masak, keluarkan kuih dari kukusan dan biarkan betul2 sejuk baru dipotong dengan pisau plastik yang disapu sedikit minyak makan. Hidangkan, selamat mencuba!!.

4 comments:

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

hehehe.. yg goyang2 tu sedap.. tapi kadang tak cantik bila potong

Eyriqazz GTO said...

hohohoo..yummy nya...

Sis Lin said...

Assalam PakCikku..
Yg ni pun sedap jugaaaaa huhuhu

Azura Aziz said...

sedapnya CM.. lama Alycia tak makan

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.