SAMBAL AYAM DAUN SELASIH

rsz_ass
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni masak satu menu paling ringkas untuk che mat makan sama nasi panas, tak mo lauk lain dah, cuma perlu renjis2kan kicap saja atas nasi, lepas boleh 'on'. Resipi dalam kategori ringkas dan senang masak, bahan2 pun tak banyak sangat. Che mat gunakan 100% cili merah, kalau sapa2 nak pedas, boleh masukkan 4-5 biji cili padi atau ikut selera. Ayam che mat guna 2 kepingan besar bahagian peha yang setiap satu dipotong 4 bahagian. Kalau nak saiz kecil sikit pun boleh, kerat jadi 5 bahagian. Satu bahan penting yang mesti ada ialah daun selasih, kalau takde, bukan sambal ayam daun selasih namanya (anda boleh lihat video singkat yang che mat kongsikan di IG, di sini). Nak guna cili kering kisar boleh ke?..Boleh juga tapi dah serupa ayam masak merah pulak nanti. Meh che mat kongsikan resipi mudah teramat sangat ni...

BAHAN - BAHANNYA :-)
500 gram ayam (kurang lebih), potong ikut suka, cuci bersih dan toskan*
1/2 camca besar serbuk kunyit*
1 camca teh garam*(*digaul rata dan perap 20 minit)
2 batang serai, diketuk
1 genggam daun selasih
2 - 3 biji limau kasturi, perah jusnya
1 camca besar gula
Garam secukup rasa

BAHAN - BAHAN REMPAH :-)
9 biji cili merah
6 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci belacan, dibakar
3 biji buah keras, dihiris

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK AYAM :- Goreng ayam tadi hingga masak, tak perlu sampai garing (goreng dengan api sederhana dan tutup permukaan kuali dengan penutup kuali, balik2kan sentiasa agar ayam masak sekata). Angkat dan toskan minyaknya. Ketepikan.
  2. UNTUK REMPAH :- Tumbuk cili merah hingga hancur, tak perlu sampai lumat, keluarkan. Tumbuk pula buah keras hingga lumat, masukkan belacan, bawang putih dan bawang merah. Tumbuk hingga semua hancur. Keluarkan dan masukkan ke dalam mangkuk berisi cili merah tumbuk tadi dan gaul rata. Ketepikan.
  3. UNTUK SAMBAL AYAM DAUN SELASIH :- Keluarkan minyak dan tinggalkan kurang lebih 3 camca besar. Tumis serai hingga harum, masukkan bahan2 rempah dan masak hingga garing, gunakan api kecil dan kacau sentiasa. Tambah gula dan sedikit garam, kacau dan masukkan ayam. Gaul hingga rata.
  4. Tambah jus limau kasturi dan daun selasih. Kacau hingga semua rata, masak sekejap dan rasa, jika perlu baru masukkan sedikit lagi garam. Matikan api dan boleh hidangkan bersama nasi panas...Selamat mencuba!

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.