BEN ASHAARI

Wednesday, September 28, 2016

RESIPI BOTOK - BOTOK

rsz_bbjb
Assalammualaikum, salam semua. Hari ni kerajinan datang melanda. Merancang sejak 3 hari lepas tapi mood jatuh gaung, asyik keluar masukkan ikan ke dalam freezer. Pagi tadi che mat paksa juga diri agar jadi rajin dan laksanakan membuat botok-botok ikan tenggiri. Jangan memain kalau dah mengidam, sampai terbayang2. Nak beli bukan tak boleh tapi ada kala yang beli tu rasa dia tak kena pada tekak. Harga dah lah boleh tahan, ulam2 pun, alah hai ciputnya. Buat sendiri lebih muai, nak taruk ulam2 lebih pun boleh. Pada pendapat che mat, botok2 bukan susah hendak dibuat, cuma nak dapatkan ulam2 tu saja masalahnya. Tapi sekarang di pasar2 tani atau pasar2 basah, in sha Allah dah ada jual ulam2 atau pucuk2 daun yang digunakan untuk bikin botok-botok...

rsz_bbjb1
Che mat gunakan 4 keping ikan tenggiri. Selain ikan tenggiri, boleh juga guna ikan kembong atau ikan parang, ikut yang mana anda suka. Satu lagi botok-botok yang ini berbeza sikit dari yang biasa. Kan biasa daun2 ulam dilapis2kan sebelum dibungkus, yang ni che mat buat 2 bahagian, ada yang dihiris kecil dan ada yang tidak dihiris seperti pucuk ubi dan pucuk betik. Rasanya botok-botok yang daun ulamnya dihiris lebih senang dimakan dan terasa rempah2nya. Satu lagi pasal daun2 ulam, minta maaf sebab tak sempat nak ambil gambar dan che mat cuma guna ulam2 yang ada sekitar rumah (ada yang takde macam puding teh dan puding mangkuk). In sha Allah jika ada masa, che mat kongsikan pokok2 ulam tersebut. Nak mencuba?...Resipi anda boleh semak di bawah ini...

BAHAN - BAHANNYA :-)
4 keping ikan tenggiri (setiap sekeping selebar 3 jari orang dewasa)
4 helai daun pisang berukuran 14 inci x 10 inci
4 helai daun pisang berukuran 16 inci x 4 inci
4 batang lidi pencungkil gigi yang baru
2 camca besar jus asam jawa
1 camca besar penuh gula melaka
1 cawan santan
2 camca besar kerisik
1 1/2 camca besar rempah kari ikan Baba's
Garam secukup rasa

BAHAN - BAHAN REMPAH :-)
1 biji bawang besar
8 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup
2 batang serai, hiris halus
3 biji buah keras, dihiris
6 tangkai cili kering, potong kecil dan rendam dalam air panas sekejap, toskan
1/2 inci belacan

BAHAN - BAHAN ULAM :-)
Pucuk ubi - 8 tangkai
Pucuk betik - 2 tangkai
Daun kaduk - 12 helai*
Pucuk bebuas - 12 helai*
Pucuk mengkudu - 8 helai*
Daun limau purut - 3 helai*
Daun kunyit - 2 helai*
Daun cekur - 4 helai*
Daun sekentut muda - 20 helai*
Daun kesom - 1 genggam*
Daun selasih - 1 genggam*

bbjb2

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. PENYEDIAAN AWAL :- Ikan dicuci, kemudian perapkan dengan jus limau kasturi selama 10 minit, cuci kembali, toskan dan lumur dengan sedikit garam (anggaran 1/2 camca teh), simpan dalam peti sejuk sementara kita siapkan bahan2 yang lain.
  2. Semua ulam2man dicuci dan toskan hingga kering. Ulam2man yang bertanda (*)  dan 4 tangkai pucuk ubi, dihiris halus tapi tak perlu halus macam bunga rampai. Masukkan ke dalam mangkuk dan ketepikan. 
  3. Daun pisan dilap dengan kain lembap, kemudian layur atas api hingga daun pisang lembut, tujuannya untuk mengelakkan daun pisang pecah semasa membungkus botok-botok nanti. Ketepikan.
  4. UNTUK REMPAH BOTOK - BOTOK :- Panaskan 4 camca besar minyak dalam kuali. Sementara itu satukan rempah kari ikan dengan bahan2 kisar halus dan kacau hingga menjadi pes. Tumis rempah tadi hingga harum, gunakan api kecil dan kacau sentiasa. Bila terbit minyak, masukkan santan, kerisik dan gula melaka. Kacau rata dan masak hingga pekat. Masukkan jus asam jawa dan perasakan dengan garam secukupnya. Masak sekejap lagi dan matikan api. Alih rempah ke dalam mangkuk dan biarkan sejuk.
  5. UNTUK BOTOK-BOTOK :- Panaskan kukusan. Keluarkan ikan dari peti sejuk. Rempah dibahagikan kepada 4 bahagian sama banyak. Begitu juga ulam2 yang telah dihiris tadi, dibahagi kepada 4 bahagian. 
  6. Ambil sehelai daun pisang berukuran besar. Alaskan dengan sehelai atau dua helai pucuk betik, diikuti dengan 1 tangkai pucuk ubi (baki dari yang dihiris tadi). Taruk 1/2 dari 1 bahagian ulam yang dihiris, sudukan 1/2 dari 1 bahagian rempah. Letakkan sekeping ikan tenggiri, sapukan baki rempah dan tutup dengan baki ulam. Bungkus seperti dalam gambar, gunakan daun pisang saiz kecil sebagai penguat bungkusan sebelum anda sematkan dengan lidi.
  7. Buat hingga siap dan kukus botok-botok tadi selama 20 minit. Biarkan sejuk sekejap dan boleh hidangkan bersama nasi putih dan lauk2 lain...Selamat mencuba!.

4 comments:

Huszaini Haron said...

Mabeles laa CM! Dah lah feberet ikan tenggiri tuh!

Nasib dibitau guna pencungkil gigi baru.. kalau tak, ada yang guna terpakai punya! Hehehe

Rozita Abdul Rahman said...

daun bebuas dengan sekentut tu mana la nak cari.. aduhai.. cikmat..

Cheetah said...

Tak penah cuba tapi nampak sedap. Hehe

Nadia Johari said...

sedapnya..selalu masak ikut resepi cikmat je

Disclaimer

Dunia masakan memang unik. Dari bahan-bahan asas boleh bertukar kepada ribuan jenis masakan yang berbeza rupa, gaya dan rasa.. Itulah keajaibannya... Tiada sempadan untuk berkongsi ilmu mengenainya....

AMARAN KERAS!!!!
DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK... HAKCIPTA TERPELIHARA.