KETAM MASAK LEMAK SAMA NANAS

rsz_gknm
Assalammualaikum, salam semua. Siang tadi che mat masak ketam dan waktu ni baru sempat nak kongsikan resipinya di blog. Bukan benda baru dan mungkin yang dah biasa follow blog che mat, akan perasan dah beberapa kali menu ketam dalam entri2 lepas. Kali ini che mat masak guna ketam bunga saiz besar. Seekor dikerat 2 bahagian dan kami hanya bertiga, jadi masak 2 ekor sudah cukup. Nenas pulak guna nenas madu dalam 1/2 biji. Tapi kalau suka nak taruk nenas lebih, boleh habiskan sebiji tu, tak jadi masalah. Kalau tak suka nenas, boleh ganti dengan rebung atau boleh juga gunakan belimbing buluh. Untuk mendapat kuah masak lemak ketam yang sedap, che mat kisarkan beberapa keping potongan nanas dengan bahan2 rencah. Petua ini che mat dapat dari Kak Ida dari blog 1001resepi, dan Kak Ida pula dapat dari Bonda beliau. Anda cuba buat dan rasa kelainannya. Resipi seperti berikut...

BAHAN - BAHANYA :-)
2 ekor ketam bunga saiz besar (xxl),
1/2 biji nanas madu
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1 cawan pati santan
5 cawan santan cair
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN - BAHAN KISAR HALUS :-)
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
2 biji cili merah
10 biji cili padi
1 inci kunyit hidup
1/2 inci belacan, dibakar
3 keping hirisan nanas

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ketam dibersihkan, buang sedikit bahagian hujung kaki2 kecilnya. Duri2 dibahagian penyepit ketam juga dibuang. Ketuk sedikit penyepitnya agar mudah untuk anda keluarkan isinya nanti. Kerat 2 setiap seekor ketam. Cuci bersih dan toskan. Nanas dibelah 2, buang empulur dan hiris sederhana tebal. Ketepikan.
  2. Masukkan bahan2 kisar ke dalam periuk bersama serai dan asam gelugor. Tambah nanas, gaul rata dan tuang santan cair. Kacau dan masak hingga mendidih. Masukkan ketam, kacau dan tuang santan pekat. Masak dengan api kecil hingga ketam berubah warna, kacau sentiasa.
  3. Perasakan dengan garam secukupnya (dan jika suka boleh tambah sedikit gula). Akhir sekali masukkan daun kunyit, kacau perlahan dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain....Selamat mencuba!

Post a Comment

2 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.