BURGER DAGING BERSOS LADA HITAM

rsz_black_pepper_beef_burger1 (1)
Assalammualaikum, salam semua. Sebelum che mat teruskan, nak cerita sikit. Resipi dalam entri ini ialah resipi yang che mat pernah bekerjasama dengan pihak JALEN dulu dan disebabkan laman web mereka menghadapi masalah, jadi che mat dapat keizinan untuk berkongsi kembali resipi yang menggunakan produk JALEN, di blog tiffinbiru. Burger daging bersos lada hitam ini che mat bikin sendiri daging burgernya dan juga sos lada hitam. Roti tu sebenarnya che mat bikin sendiri juga, tapi rasanya untuk lebih mudah, anda guna saja roti yang dah siap. Resipi ini akan menghasilkan 4 keping daging burger bersaiz seperti dalam gambar (maksudnya anda akan dapat 4 biji burger juga)...Jomm kita semak resipi...

BAHAN - BAHAN DAGING BURGER :-)
400 gram daging lembu yang dicincang,
1 biji bawang holland, didadu
2 ulas bawang putih, tumbuk halus
1 inci halia, tumbuk halus
1/3 cawan serbuk roti (guna yang warna putih)
1 camca teh serbuk ketumbar
1/2 camca teh serbuk jintan manis
1 camca besar serbuk mustard
1 camca teh kicap masin JALEN

BAHAN - BAHAN SOS LADA HITAM :-)
1 1/2 camca besar lada hitam biji, ditumbuk halus
1/2 camca besar tepung gandum
2 camca besar mentega
1 camca besar sos tiram JALEN
2 camca besar kicap pekat JALEN
Kicap lemak manis JALEN, secukup rasa
3 cawan air

BAHAN - BAHAN LAIN :-)
4 keping keju chessdale (atau keju pilihan anda)
Daun salad secukupnya
Hirisan jeruk gherkin secukupnya
Hirisan tomato secukupnya
Hirisan bawang besar secukupnya
Hirisan timun secukupnya
Sos tomato JALEN secukupnya
Mayonnaise secukupnya
Sedikit majerin untuk disapu pada roti

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK DAGING BURGER :- Satukan semua bahan2 untuk daging burger. Gaul rata (jika anda ada food processor, masukkan kesemuanya dalam FP dan putar pada kelajuan perlahan hingga semua bersatu). Bahagikan kepada 4 bahagian sama besar. Bulat2kan dan tekan hingga leper sedikit, pastikan saiznya lebih besar dari roti burger. Buat hingga siap dan panggang dalam non-stick pan dengan api kecil. Tekan perlahan2 atas daging burger tadi semasa memanggang. Masak 3 - 4 minit untuk setiap bahagian. Angkat dan ketepikan.
  2. UNTUK SOS LADA HITAM :- Panaskan mentega dalam periuk kecil. Tumis bawang holland hingga layu. Masukkan tepung gandum dan kacau rata, guna api kecil. Tuang air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga rata dan air habis dituang. Masukkan lada hitam, sos tiram dan kicap pekat. Kacau dan masak dengan api kecil hingga pekat. Perasakan dengan kicap lemak manis secukupnya. Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api. Sejukkan untuk kegunaan kemudian.
  3. UNTUK BURGER DAGING BERSOS LADA HITAM :- Ambil sebiji roti burger, belah dua dan sapu dengan sedikit majerin. Kemudian panggang hingga perang sedikit. Angkat dan ketepikan. Ambil bahagian bawah roti, susun daun salad, hirisan timun, hirisan tomato, jeruk gherkin dan hirisan bawang besar. Paipkan dengan sos tomato dan mayonnaise atasnya. Letak sekeping keju. Celupkan sekeping daging burger yang telah dipanggang ke dalam sos lada hitam dan taruk atas keju tadi. Tutupkan dengan bahagian atas roti burger. Cucuk dengan lidi sate bersih untuk menstabilkan burger anda. Hidangkan segera, pastikan lidi sate dibuang sebelum dimakan...Selamat mencuba!!
CATATAN MAT GEBU : - Daging cincang che mat masukkan dalam tapis, kemudian cuci dibawah air paip yang mengalir, toskan hingga kering dan boleh digunakan untuk membuat daging burger. Selain daging lembu, anda boleh guna daging ayam atau kambing..

Post a Comment

0 Comments

AMARAN KERAS!!!!

DILARANG MELAKUKAN PENGAMBILAN SEBARANG MATERIAL TERUTAMA "GAMBAR" DARI BLOG INI TANPA IZIN DARI PEMILIK. HAKCIPTA TERPELIHARA.